Raamframe doorgeroest wat nu?
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 150
- Lid geworden op: zo 13 okt, 2013 16:26
- Locatie: Oostvoorne
Raamframe doorgeroest wat nu?
Hallo allemaal,
Jullie topics hebben me al vaak geholpen bij allerhande reparaties aan onze charleston.
Maar nu is er echter geen ontkomen meer aan om zelf vragen te gaan stellen. Na de hoosbuien van dit weekend stond er opeens water in de koets
Dacht eerst dat het de airco klep was, maar die was maar voor de helft verantwoordelijk voor het mini vijvertje onderin.
Na beetje pielen, de vooruit er netjes uitgehaald. Kwam ik dus het roest tegen
Hoe kan ik dit het beste oplossen, zou het liefst het zo doen dat de reparatie precies onder het raam rubber valt zodat ik niet hoef te spuiten.
Alle hulp is welkom!
zie de link voor een foto
http://sdrv.ms/GXN6N5
Jullie topics hebben me al vaak geholpen bij allerhande reparaties aan onze charleston.
Maar nu is er echter geen ontkomen meer aan om zelf vragen te gaan stellen. Na de hoosbuien van dit weekend stond er opeens water in de koets
Dacht eerst dat het de airco klep was, maar die was maar voor de helft verantwoordelijk voor het mini vijvertje onderin.
Na beetje pielen, de vooruit er netjes uitgehaald. Kwam ik dus het roest tegen
Hoe kan ik dit het beste oplossen, zou het liefst het zo doen dat de reparatie precies onder het raam rubber valt zodat ik niet hoef te spuiten.
Alle hulp is welkom!
zie de link voor een foto
http://sdrv.ms/GXN6N5
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1871
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
tja, daar kan je een aantal dingen doen.
je kan met plamuur en kit aan de gang, en dan is het even waterdicht. dat werkt niet echt lang.
je kan zo'n randje buigen en dat vastlassen in de onderrand van het raam. De vraag is dan alleen: waar las je het aan vast? Die plaat is 0.8mm en ook al wat verroest. Gaat in mijn ogen niet een hele makkelijke operatie worden.
Of je koopt een half voorruitframe en last die er in.
Ik ging voor die laatste. Je dashbord moet er toch uit als je gaat lassen, pak het dan meteen goed aan.
Gr Rob
je kan met plamuur en kit aan de gang, en dan is het even waterdicht. dat werkt niet echt lang.
je kan zo'n randje buigen en dat vastlassen in de onderrand van het raam. De vraag is dan alleen: waar las je het aan vast? Die plaat is 0.8mm en ook al wat verroest. Gaat in mijn ogen niet een hele makkelijke operatie worden.
Of je koopt een half voorruitframe en last die er in.
Ik ging voor die laatste. Je dashbord moet er toch uit als je gaat lassen, pak het dan meteen goed aan.
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
- Ed147
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1512
- Lid geworden op: do 7 aug, 2008 22:57
- Locatie: Unnaryd, Zweden
Je kan ook alles schoon borstelen, kijken waar er nog meer gaatjes zitten.
Ik vind zoiets vrij makkelijk dicht te lassen.
Is binnen een paar uurtjes weer helemaal dicht en lekvrij.
Een compleet frame is mooi, maar veel meer werk.
Ik vind zoiets vrij makkelijk dicht te lassen.
Is binnen een paar uurtjes weer helemaal dicht en lekvrij.
Een compleet frame is mooi, maar veel meer werk.
2cv6 Charleston grijs/grijs
Mitsubishi Pajero Pinin
Suzuki Grand Vitara 2004
Mitsubishi Pajero Pinin
Suzuki Grand Vitara 2004
- DucKKnutsel
- Regelmatige poster
- Berichten: 388
- Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
- Locatie: Zwolle
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 150
- Lid geworden op: zo 13 okt, 2013 16:26
- Locatie: Oostvoorne
Bedankt voor de reacties zover.
Zat er zelf ook over na te denken om een plaatje te maken en die vast te lassen aan dat kokerbalkje wat achter het raamframe doorloopt. En dan wel boven op het oude gedeelte zodat de bovenkant mooi vlak is.
Wat me trouwens opviel is dat er veel water onder het raam rubber zat en dat op het frame isolatietape zat
Zal van het weekend eens kijken of er nog meer gaten zijn(vast wel) en dan maar eens de stoute schoenen aantrekken en er aan beginnen.
Ik heb nog een bus lak staan, vorige eigenaar had hem gekocht maar had hem nog niet gebruikt ivm te weinig tijd.
Zat er zelf ook over na te denken om een plaatje te maken en die vast te lassen aan dat kokerbalkje wat achter het raamframe doorloopt. En dan wel boven op het oude gedeelte zodat de bovenkant mooi vlak is.
Wat me trouwens opviel is dat er veel water onder het raam rubber zat en dat op het frame isolatietape zat
Zal van het weekend eens kijken of er nog meer gaten zijn(vast wel) en dan maar eens de stoute schoenen aantrekken en er aan beginnen.
Ik heb nog een bus lak staan, vorige eigenaar had hem gekocht maar had hem nog niet gebruikt ivm te weinig tijd.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1871
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
ah kijk, je hebt lassers en lassers. ik blijf het lastig vinden; lassen aan oud plaatwerk.
die isolatietape hoort er op; zit bij alle eenden. Daarmee zitten ook de gaten aan de zijkant van het raamframe dicht. Die zou ik er bij montage ook weer inzetten. Een nieuw raamrubber doet ook wonderen; niet de imitatie versie kopen.
Er blijft idd veel water in de onderrand van het raam staan. Bij monteren ml tectyl of veel vaseline gebruiken.
die isolatietape hoort er op; zit bij alle eenden. Daarmee zitten ook de gaten aan de zijkant van het raamframe dicht. Die zou ik er bij montage ook weer inzetten. Een nieuw raamrubber doet ook wonderen; niet de imitatie versie kopen.
Er blijft idd veel water in de onderrand van het raam staan. Bij monteren ml tectyl of veel vaseline gebruiken.
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2059
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Dat tape is origineel, De sleuven zitten daar om in de fabriek de puntlassen te kunnen aanbrengen. Daarna werd het getapet.
Kleine plaatjes inlassen gaat maar is een geduld werkje het plaatwerk is dun als papier.
Ik dacht zelfs 0,6 ipv 0,8. Nieuw plaatwerk is iets dikker en makkelijker te lassen.
Heb het zelf gedaan bij de achterraampjes. Daar zelfs de complete opstaande rand nagemaakt en vervangen Je moet er in elkgeval voor zorgen dat het plaatje precies strak in het gat past daar moet je echt even tijd aan besteden. Als er een luchtspleet zit bak je er zeker gaten in.
Kleine plaatjes inlassen gaat maar is een geduld werkje het plaatwerk is dun als papier.
Ik dacht zelfs 0,6 ipv 0,8. Nieuw plaatwerk is iets dikker en makkelijker te lassen.
Heb het zelf gedaan bij de achterraampjes. Daar zelfs de complete opstaande rand nagemaakt en vervangen Je moet er in elkgeval voor zorgen dat het plaatje precies strak in het gat past daar moet je echt even tijd aan besteden. Als er een luchtspleet zit bak je er zeker gaten in.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 150
- Lid geworden op: zo 13 okt, 2013 16:26
- Locatie: Oostvoorne
Ik ben van plan om vals te spelen: ik laat het waarschijnlijk door een door gewinterde lasser lassen. Zelf vooral veel ervaring opgedaan aan het lassen van 2 mm dikke kokerbalken. Waarschijnlijk zou ik alleen maar gaten in branden bij dat eenden staal.
Ik weet niet waar jullie mee lassen, maar neem aan dat de meesten met MAG lassen.
RobM ik had jou foto's bekeken van je restoratie, maar is het materieel van de a stijl dan zoveel dikker dan dat balkje? Zag er namelijk netjes uit.
Het is/word in ieder geval weer een mooie bezigheidstherapie
edit: Ik was niet van plan er een plaatje in te zetten maar de hele onderkant voorzien van een nieuw stukje plaatstaal en dit her en der te proplassen. Bedenk me net dat het misschien makkelijker is om een frame te kopen en dit deel eruit te slijpen. dan past het zeker
Ik weet niet waar jullie mee lassen, maar neem aan dat de meesten met MAG lassen.
RobM ik had jou foto's bekeken van je restoratie, maar is het materieel van de a stijl dan zoveel dikker dan dat balkje? Zag er namelijk netjes uit.
Het is/word in ieder geval weer een mooie bezigheidstherapie
edit: Ik was niet van plan er een plaatje in te zetten maar de hele onderkant voorzien van een nieuw stukje plaatstaal en dit her en der te proplassen. Bedenk me net dat het misschien makkelijker is om een frame te kopen en dit deel eruit te slijpen. dan past het zeker
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1871
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
De A-stijl is veel dikker, en het nieuwe plaatwerk ook. Dat last echt makkelijkTitatommeke schreef: RobM ik had jou foto's bekeken van je restoratie, maar is het materieel van de a stijl dan zoveel dikker dan dat balkje?
tja, ik denk dan: las het nieuwe plaatdeel er in. Iets meer werk, nooit meer gezeur. Er zijn gegalvaniseerde halve voorruitframes te koop.Titatommeke schreef: Bedenk me net dat het misschien makkelijker is om een frame te kopen en dit deel eruit te slijpen. dan past het zeker :wink:
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2059
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Ik denk zelfs dat het minder werk is dat stuk vervangen heb ik ook gedaan en vond het makkelijk dan het repareren van de achterraamlijst.RobM schreef:
tja, ik denk dan: las het nieuwe plaatdeel er in. Iets meer werk, nooit meer gezeur. Er zijn gegalvaniseerde halve voorruitframes te koop.
Alleen moet je dan wel spuiten wat weer extra kosten en werk mee brengt.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 150
- Lid geworden op: zo 13 okt, 2013 16:26
- Locatie: Oostvoorne
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 150
- Lid geworden op: zo 13 okt, 2013 16:26
- Locatie: Oostvoorne
Nou weer hebben een zeer verwachte ontdekking gedaan: Alle andere ramen hebben hetzelfde probleem. Niet echt raar natuurlijk. Volgens mij zijn er voor deuren geen reparatie delen te krijgen. Nu maar eens kijken of een andere deur(100 euro) of zelf een reparatie deel maken beter is. Voordeel van zelf een reparatie deel maken lijkt mij ,dat je dan voor een beter kwaliteit en dikker staal kan gaan. Aangezien andere deuren hetzelfde probleem krijgen na 27 jaar
Als je foto's plaatst kunnen wij je wat gerichtere tips geven.
Ik weet niet in hoeverre alles doorgeroest is.
Ik zou niet te dikke plaat nemen; bewerken en buigen is dan een stuk lastiger. Maar alles juist goed behandelen en beschermen tegen roest na het lassen.
In hoeverre de deuren doorgerot zijn bij raamframe en onderzijde kun je voor lassen of een goed 2e hands deurtje gaan.
Ik weet niet in hoeverre alles doorgeroest is.
Ik zou niet te dikke plaat nemen; bewerken en buigen is dan een stuk lastiger. Maar alles juist goed behandelen en beschermen tegen roest na het lassen.
In hoeverre de deuren doorgerot zijn bij raamframe en onderzijde kun je voor lassen of een goed 2e hands deurtje gaan.
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987