Kilometerteller doet vreemd... help

Hoe pak je nou zo'n reparatie van je voorruitstijl aan? Of van je dorpel, of van je driehoekje of nog weer ergens anders van.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Danos G
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 22 mei, 2005 21:02
Locatie: Zwolle

Kilometerteller doet vreemd... help

Bericht door Danos G » di 24 mei, 2005 21:05

Vreemd; de kilometerteller van mijn Dyane 6 uit '82 stopte ermee op de zondag richting Citomobile...

Kabel los gehaald uit de versnellingsbak; kabel is nog intact. Weer er in gezet en nog deed hij niets. Vervolgens de teller zelf vervangen door een teller uit een acadiane. Nu slaat de naald van de teller af en toe uit of hij schommelt heen en weer.... Ik kan niet ondekken waar het aan ligt; kabel en teller zijn naar mijn idee prima. Kan het aan de tandwielen in de versnellingsbak liggen? Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen? Ik denk dat ik eerst maar eens een nieuwe km-tellerkabel bestel en dan maar eens kijk of dat werkt. Ik kan het me echter niet voortellen omdat de huidige kabel prima ronddraait.

LoLa
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 123
Lid geworden op: ma 18 apr, 2005 13:57
Locatie: Zwolle

Bericht door LoLa » di 24 mei, 2005 22:33

Complete beginner:

Euh die kilometerteller werkt toch met een draaiende binnenkabel? Draait deze als je rijdt?
LoLa: Wel van naam verandert maar niet minder Gek!

Gebruikersavatar
Danos G
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 22 mei, 2005 21:02
Locatie: Zwolle

Bericht door Danos G » di 24 mei, 2005 22:48

De km-teller werkt idd met een draaiende binnenkabel. Deze draait als ik rij. Heb de teller al los gehad en de kabel weer vast gezet. Zo een stuk gereden en toen draaide de kabel wel gewoon... Zou dus zeggen dat het daar niet aan ligt maar eenmaal alles weer in elkaar werkt het niet zoals het hoort...

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » di 24 mei, 2005 22:57

Ik kan je niet helpen, mar welkom op het forum

Die dyane die onder je naam staat is dat de jouwe. Geinig ding zo'n open dyane.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
Danos G
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 22 mei, 2005 21:02
Locatie: Zwolle

Bericht door Danos G » di 24 mei, 2005 23:01

Jammer dat je geen antwoord weet... Nee, gele open Dyane is niet van mij. Ziet er idd leuk uit. Wil wel een foto van mijn eigen Dyane er op zetten maar weet niet hoe dat voor elkaar te krijgen.... Tips?

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » wo 25 mei, 2005 06:23

Als beide kabels goed zijn en het in de versnellingsbak ook okee is, vermoed ik dat heel toevallig beide km-tellers kaduuk zijn.

Misschien nog een 3e en 4e kilometeteller regelen (kan je bij mij lenen) om het te controleren ?
Afblijven.

pluisje
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 17 dec, 2004 16:28

Bericht door pluisje » wo 25 mei, 2005 10:45

ik heb wel eens wat aan km-kabeltjes gezeten, en meestal kan je hem uit de bak halen en dan tussen je vingers hard laten draaien...
dan draait de kabel in de buitenkabel en de km-teller mee..
mocht je dan de snelheid op zien lopen, dan weet je dat dat gedeelte ok is
en dus het meganiek in de bak stuk en dat is minder :(

heb je de hele kabel los gehad (dus ook boven) en dan aan beide kanten kracht op bezet? hij kan ook nog aan 1 of 2 tiere hangen en dan lijken of i nog heel is.
ik ben op zoek naar een auto waar ik alles zelf aan kan doen, zodat ik elk weekend van Rotterdam naar Nijmegen kan rijden..

Gebruikersavatar
Danos G
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 22 mei, 2005 21:02
Locatie: Zwolle

Bericht door Danos G » wo 25 mei, 2005 13:00

Heb de kabel aan beide kanten los gehad (zowel de bak als de teller). Hoop idd niet dat de mechaniek in de bak stuk is :( Dat zou een hoop werk betekenen. Kan dat trouwens, dat de mechaniek stuk in de bak zelf stuk is? Wel, ik heb nog goede hoop. Enige wat ik nog kan proberen is de kabel vervangen. Lijkt me erg toevallig dat de beide tellers stuk zijn.

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » wo 25 mei, 2005 16:49

waarschijnlijk is er een breuk ontstaan in een van de tandwieltjes in de teller, waardoor hij af en toe wel grijpt en af en toe niet. Dit is een bekend probleem, want ik heb een teller die dit ook had! toen maar een kompleet nieuwe teller gekocht... (voordat je dat doet kan je het ook altijd even proberen met een teller van een andere auto, op de sloop hebben ze vaak tellers zo los liggen)
Verbruik: Afbeelding

inde2cv
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 102
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 11:24
Contacteer:

Zelfde probleem

Bericht door inde2cv » za 25 okt, 2014 13:11

Ik heb exact het zelfde probleem met mijn dyane 6 ('82). Heb kabel en km teller vervangen zonder resultaat.

Schroef in de bak gaat prima los en de kabel klikt er ook prima in. Om de schroef vervolgens vast te kunnen draaien moet ik de kaben een paar mm terug trekken. Is dat misschien nog een dingetje?

Wat moet ik ondernemen als het wel het meganisme van de bak is? :shock:
Acadiane 1983
Dyane 1982
Mehari 1978

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » za 25 okt, 2014 17:42

maakt de teller ook geluid? Kabel smeren wil ook wel eens helpen. Geen rare kronkels erin daardoor draait ie niet soepel.
diverse Citroens, wat anders.

inde2cv
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 102
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 11:24
Contacteer:

Bericht door inde2cv » za 25 okt, 2014 19:05

Kabel en meter werken prima. Lijkt in de bak te zitten...
Acadiane 1983
Dyane 1982
Mehari 1978

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » za 25 okt, 2014 20:09

Zit dat onderste tandwieltje wel in de bak?

Plaats reactie