onconfessionele kabel bescherming

Vragen over het aansluiten van een kabelboom, of welk draadje waar naar toe gaat.
frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

onconfessionele kabel bescherming

Bericht door frenkie » zo 24 aug, 2014 22:37

Hoi allen,

Ik heb weer een gek idee ja :P

Ik zit er over te denken om al mijn amp stekkertjes en evt andere electrische aansluitingen, af te dekken met een laagje acriel verf. Vetten en silicone spray blijven in mijn ogen niet lang genoeg zitten en/of trekken vuil aan. Acriel verf dekt de gehele stekker af incusief krimpkous en na droging kan er geen vuil en water meer bij, tevens voorkom je dat er bedrading tegen de kleine ruimte aan komt, die er altijd nog bij een aansluiting is.
Ook kun je natuurlijk elke gewenste kleur aan een aansluiting geven.

Laat me even weten wat jullie van dit idee vinden?

Ik vermeld er nog even bij dat ik op het moment bezig ben ALLE bedrading in mijn eend te vervangen, dus ik heb geen originele kabelboom meer.

Gebruikersavatar
bebe
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 07:11
Locatie: Oss

Re: onconfessionele kabel bescherming

Bericht door bebe » zo 24 aug, 2014 23:12

frenkie schreef:Hoi allen,

Ik heb weer een gek idee ja :P

Ik zit er over te denken om al mijn amp stekkertjes en evt andere electrische aansluitingen, af te dekken met een laagje acriel verf. Vetten en silicone spray blijven in mijn ogen niet lang genoeg zitten en/of trekken vuil aan. Acriel verf dekt de gehele stekker af incusief krimpkous en na droging kan er geen vuil en water meer bij, tevens voorkom je dat er bedrading tegen de kleine ruimte aan komt, die er altijd nog bij een aansluiting is.
Ook kun je natuurlijk elke gewenste kleur aan een aansluiting geven.

Laat me even weten wat jullie van dit idee vinden?

Ik vermeld er nog even bij dat ik op het moment bezig ben ALLE bedrading in mijn eend te vervangen, dus ik heb geen originele kabelboom meer.
Misschien is Plastidip dan een beter idee?
Eendracht maakt macht.

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » zo 24 aug, 2014 23:16

plastidip? Ken ik niet. En absoluut niet rot bedoelt, maar waarom zou het beter zijn?

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 25 aug, 2014 10:57

Acryl verf wordt broos en gaat breken. Plastidip is een soort flexibel rubber coating. Beste is om die amp stekkers in de prullenbak te gooien en kale stekkers met trekontlasting te gebruiken. Voor deze stekkers zijn dan weer siliconen hoesjes verkrijgbaar om te beschermen tegen weersinvloeden. Als je het nog extra wilt beschermen laagje blanke glashelder tectyl er over spuiten.

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 501
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Bericht door verkuilm » ma 25 aug, 2014 18:59

Slecht idee! denk ik dan.;)
Stekkers is juist bedoeld dat het weer los kan etc.
Verf wordt bende.

Waarom koop je geen fatsoenlijke stekkers?
AMP niet zo heeel geweldig

De orginele stekkers kun je ook kopen. Ziet er meteen netjes uit
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » ma 25 aug, 2014 21:10

Als je werkelijk een betrouwbare verbinding wilt krijgen dan zul je met speciale tools aan de gang moeten.
Elke connector moet met de juiste tool worden aangeknepen en ook nog eens met de juiste kracht.
Ik heb bij een kabelbomenbedrijf gewerkt en daar waren die hand-aangeknepen connectors echt uit den boze. Dit moet allemaal met duizenden euro's kostende speciale stempels in een goed ingestelde machine gebeuren.
Dat AMP niks is is niet helemaal waar. AMP heeft ook gewoon professionele connectors. Alleen die gebruiken wij niet,wel die rommel met dat blauwe plastic er om heen.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » ma 25 aug, 2014 21:36

je hebt krimpkous met lijm er in. Dan heb je een waterdichte afdichting.

maar de truc met die stekkers is juist: het moet ook weer los kunnen. Lastig als je blok er eens uit moet en je moet alle draden doorknippen.


Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » di 26 aug, 2014 01:46

Oké, erg veel tips hier!😉 Op dit moment zit mijn karretje al vol met kwalitatief goede amp kabelschoentjes, dus dat ga ik niet meer veranderen. Bijna al die verbindingen kunnen afgekoppeld worden in geval van storing, dus das wel handig.Ik ben nu dus alleen op zoek naar flexibele zooi die ik er op kan smeren en die niet broos wordt ivm waterbestdigheid. Maar veel bruikbare tips hier. Bedankt al vast.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » di 26 aug, 2014 10:07

Als het alleen daarvoor is adviseer ik je tectyl glashelder te gebruiken perfect goedje, overal voor bruikbaar.

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » di 26 aug, 2014 10:36

okee bedankt dan, andere ideen zijn altijd nog welkom!

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » wo 27 aug, 2014 12:33

backfire schreef:Acryl verf wordt broos en gaat breken. Plastidip is een soort flexibel rubber coating. Beste is om die amp stekkers in de prullenbak te gooien en kale stekkers met trekontlasting te gebruiken. Voor deze stekkers zijn dan weer siliconen hoesjes verkrijgbaar om te beschermen tegen weersinvloeden. Als je het nog extra wilt beschermen laagje blanke glashelder tectyl er over spuiten.
Acryl verf wordt niet broos, maar blijft elastisch en is zeer goed bestand tegen water. Het vormt een soort plastic laagje, hoe dunner hoe elastischer. Het breekt uiteindelijk wel bij langdurige en grote belasting, maar de trillingen in een auto vallen daar niet onder. Ik geloof best dat er betere ganbare daarvoor bedoelde produkten zijn, maar de argumenten waar jij mee komt kloppen niet.

Wil ik toch even gezegd hebben! :wink:

SaXoKe
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 4 sep, 2009 14:06
Locatie: Achel (België)
Contacteer:

Bericht door SaXoKe » do 28 aug, 2014 21:58

is een krimpkousje geen goed idee?
Saxo 1.5D VTS 2002
Berlingo III XTR 1.6HDi92 2009
Lomax 224 1968
2CV4 1973

God Save The TWIN

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » do 28 aug, 2014 22:06

SaXoKe schreef:is een krimpkousje geen goed idee?
Krimpkousje zitten er al omheen, maar die maken de boel niet waterdicht.

SaXoKe
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 4 sep, 2009 14:06
Locatie: Achel (België)
Contacteer:

Bericht door SaXoKe » do 28 aug, 2014 22:10

Dat gaat verf ook niet doen.
Bij mij opt werk maken wij alle kabels met krimpkousen waterdicht. Wel zorgen dat alles goed ontvet is.
(krimpkousen zijn bij ons wel iets groter dan een klein kousje voor in de auto. Totale diameter gaat tot ongeveer een 15cm bij ons.)
De kabels verdwijnen dan de grond in, er mag geen vocht of vuil inkomen. Als ze goed aangebracht worden zijn ze 100procent waterdicht.
Saxo 1.5D VTS 2002
Berlingo III XTR 1.6HDi92 2009
Lomax 224 1968
2CV4 1973

God Save The TWIN

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » za 30 aug, 2014 13:27

probleem zit hem bij de aansluitingen op gebruikers, daar klemmen de amp's op een aansluit punt. Maar een deel van de verbinding daar ligt blank. Ik ben dus bang dat daar vuil of vocht op komt of dat er een kabel los raakt en de blanke delen metaal raakt. Ik heb de krimpkousen over de hele stekker bedekt, maar er blijft een stukje van de aansluiting onbedekt en dat lijkt mij niet veilig.

Plaats reactie