naaldlager in versnellingsbak

Alle vragen over het reviseren van een versnellingsbak kun je hier stellen.
Plaats reactie
2cvxm
Beginner
Beginner
Berichten: 35
Lid geworden op: do 25 jul, 2013 14:28
Locatie: Here, there and everywhere

naaldlager in versnellingsbak

Bericht door 2cvxm » di 30 apr, 2024 23:01

Bij het olieverversen van de versnellingsbak vond ik vier hele kleine dunne ijzeren staafjes die aan de magnetische plug vastzaten. Vermoedelijk afkomstig uit een naaldlager. Heb sindsdien 750 km gereden, waaronder twee ritten van 200 km. Nog geen problemen gehad. Alleen hoor ik nu soms even een gierend geluid na het overschakelen van drie naar vier.
Iemand een idee of het verstandig is om er voorlopig nog mee door te rijden? Al zou het me niet verbazen als de bak er morgen toch mee stopt, maar dat merk ik dan wel.
Voorlopig is het met deze Engelse Eend (RHD) nog ‘every mile a thrill’ bij het rijden.
Mijn dank voor de reacties
AK 400 1973
2CV Special RHD 1987

Gebruikersavatar
Peter v G
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 412
Lid geworden op: za 18 jun, 2005 13:05
Locatie: Veghel

Re: naaldlager in versnellingsbak

Bericht door Peter v G » za 4 mei, 2024 22:35

Nu je weet dat er een naaldlager kapot is zou je beter de bak eruit halen.

Ergens zitten nog een paar naaldjes, als die op plekken komen waar ze niet horen ga je dat zeker merken en sta je waarschijnlijk langs de kant vd weg.

Een bak is best een kostbaar onderdeel, zou ik geen risico op nog hogere kosten mee willen lopen.
- Blauwe Burton, `86 reborn `07.

2cvxm
Beginner
Beginner
Berichten: 35
Lid geworden op: do 25 jul, 2013 14:28
Locatie: Here, there and everywhere

Re: naaldlager in versnellingsbak

Bericht door 2cvxm » zo 12 mei, 2024 16:17

mijn dank voor je snelle antwoord. Inmiddels staat de Eend zoveel mogelijk stil. Rij nog wel korte stukken, maar met minimale belasting voor de bak zogezegd. Zag dat een gereviseerde bak vanaf 1250 euro kost en dan oude inleveren. Nogal een stevig bedrag. Heb al met al toch nog bijna 1500 km gereden tit nu toe. Ga de bak eruit halen en dan laten reviseren.
AK 400 1973
2CV Special RHD 1987

Plaats reactie