haha ik heb het! (Toerenteller)
haha ik heb het! (Toerenteller)
laats konden jullie lezen dat ik op zoek was naar een toerenteller, nu een paar weekjes later heb ik er een gevonden en wel een 2e handse.
Ik was langs een moterzaak gegaan, want dat is natuurlijk de oplossing voor 2 cilinder onderdelen, had die man er nog een liggen van een oude honda 2 cilinder dus had ik dat ding gekocht 50 eurie en het is eenele mooie alles aangesloten en ja hij doet het, nu nog even testen. Ik lied hem eerst stationair draaien en hij gaf 1100 toeren aan beetje gas en rijden maar, trok normaal zoals ik altijd optrek en tot wel bijna 7000 toeren dus best hoog, op de snelweg plankgas 120 kmh zat hij op de 5800 toeren dus volgens mij werkt dit ding heel goed.
Ik was langs een moterzaak gegaan, want dat is natuurlijk de oplossing voor 2 cilinder onderdelen, had die man er nog een liggen van een oude honda 2 cilinder dus had ik dat ding gekocht 50 eurie en het is eenele mooie alles aangesloten en ja hij doet het, nu nog even testen. Ik lied hem eerst stationair draaien en hij gaf 1100 toeren aan beetje gas en rijden maar, trok normaal zoals ik altijd optrek en tot wel bijna 7000 toeren dus best hoog, op de snelweg plankgas 120 kmh zat hij op de 5800 toeren dus volgens mij werkt dit ding heel goed.
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9242
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Ik ben vandaag op pad geweest en ik heb er eentje van een Yahama voor maar 20 pleuro's. Meteen ff getest en het werkt. Nu nog inbouwen. Het is een flinke joekel met 10cm doorsnee, maar ik heb al een plekkie gevonden.
Even ter info:
Er zitten meerdere draden aan dat ding. 1 gaat naar de stuurstroom. 1 naar het lampje. 1 naar de massa. En 1 naar de bobine. Ik houdt er dan eentje over maar dat kon zeiden ze bij de moterzaak.
Bij een autozaak gaven ze aan dat die dingen voor een 4 cilinder of meer ook wel werken, alleen moeten ze op de W van de dynamo. Ik zou niet weten wat ze ermee bedoelen, maar misschien heeft iemand er iets aan?!
Even ter info:
Er zitten meerdere draden aan dat ding. 1 gaat naar de stuurstroom. 1 naar het lampje. 1 naar de massa. En 1 naar de bobine. Ik houdt er dan eentje over maar dat kon zeiden ze bij de moterzaak.
Bij een autozaak gaven ze aan dat die dingen voor een 4 cilinder of meer ook wel werken, alleen moeten ze op de W van de dynamo. Ik zou niet weten wat ze ermee bedoelen, maar misschien heeft iemand er iets aan?!
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 417
- Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
- Locatie: groningen
de w uitgang van een dynamo is een uitgang die een wisselstroom levert de frequentie hiervan is recht evenredig met het toerental.
hierop kan je ook een toerenteller aansluiten werkt altijd ook bij diesels. moet je alleen we ffe ijken. maar volgens mij heeft de eend geen w-uitgang op de dynamo.
groet frank
hierop kan je ook een toerenteller aansluiten werkt altijd ook bij diesels. moet je alleen we ffe ijken. maar volgens mij heeft de eend geen w-uitgang op de dynamo.
groet frank
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9242
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Ik ben ook een leek, maar leer elke dag bij.Lelijke Eend schreef:Ik ben een leek op het gebied van electriciteit. Ik ben al 2 dagen bezig om een radio in te bouwen. Dusseh, welke stuurstroom, welk lampje en welke pool van de bobine.Punky schreef:Even ter info:
Er zitten meerdere draden aan dat ding. 1 gaat naar de stuurstroom. 1 naar het lampje. 1 naar de massa. En 1 naar de bobine. Ik houdt er dan eentje over maar dat kon zeiden ze bij de moterzaak.
Even voor de zekerheid: ik weet dat het hier om een toerenteller gaat en niet om een radio.
Stuurstroom: Is de 12V die het contactslot continu doorlaat als ie is ingeschakeld.
Lampje: Het ingebouwde lampje in de toerenteller. Dan zie je 's nachts de toeren ook.
Pool van de bobine: Is iemand uit Polen die... Flauw Is een van de stekkertjes die aan de zijkant van de bobine zit die naar de elketronische ontsteking of naar de contactpunten gaat.
Weer iets geleerd???
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
ik had drie draden (voor de teller zelf) een gaat op de massa een gaat op de plus en een op de min van je bobine, klaar simpel gewoon aansluiten als je moter loopt als je niet weet welke draad waar, als je moter wil afslaan is het niet de goeie. en moet je verder proberen
en wat betreft toeren je kan een eend blok best lekker in zijn toeren door trekken dat is helemaal niet slecht voor het blok, als je het maar niet doet in of na verkeerde omstandigheden (langzaam opbouwen) verder als je 60 in zijn 2e versnelling rijd zit je al op zo'n 6400 toeren, dus door trekken tot 7100 is geen probleem voor het motertje 8000 lukt ook nog wel, 100 in zijn 3e zit je zo op de 6900 toeren.
en wat betreft toeren je kan een eend blok best lekker in zijn toeren door trekken dat is helemaal niet slecht voor het blok, als je het maar niet doet in of na verkeerde omstandigheden (langzaam opbouwen) verder als je 60 in zijn 2e versnelling rijd zit je al op zo'n 6400 toeren, dus door trekken tot 7100 is geen probleem voor het motertje 8000 lukt ook nog wel, 100 in zijn 3e zit je zo op de 6900 toeren.
Op je kilometerteller staan drie rode streepjes, ter vervanging van de toerenteller. De bedoeling hiervan is dat je daarvóór (5750 toeren) naar de volgende versnelling moet gaan. Ze staan er echt niet voor niks. Nog hogere toeren leveren je het volgende op: veel slijtage aan de motor, onnodig hoog benzineverbruik, pokkeherrie en tot slot géén betere acceleratie, omdat je vermogen en zeker je koppel omlaag gaan.
C'est la crème de la crème...
die streepjes kloppen dus niet echt want als je 90 in zijn 3e versnelling rijd dan zit je al bijna op 6800 toeren.
mijn oude blok heeft de 367000 km gehaald en nog zijn er onversleten onderdelen op het blok.
bijna alles is fragile en breekbaar aan het blok zoals: versnellingsbak, olievulpijp, kontaktpunten, etc maar de moter zelf kan heel en heel veel hebben.
als je kijkt naar de eenden van ducktrail, de bakken schieten elke maand vast allles valt van het blok, behalve het blok zelf blijft perfect en gaat alleen maar beter draaien.
als je alles maar goed ondehoud!!!!
mijn oude blok heeft de 367000 km gehaald en nog zijn er onversleten onderdelen op het blok.
bijna alles is fragile en breekbaar aan het blok zoals: versnellingsbak, olievulpijp, kontaktpunten, etc maar de moter zelf kan heel en heel veel hebben.
als je kijkt naar de eenden van ducktrail, de bakken schieten elke maand vast allles valt van het blok, behalve het blok zelf blijft perfect en gaat alleen maar beter draaien.
als je alles maar goed ondehoud!!!!
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1060
- Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
- Locatie: Hasselt
- Contacteer:
Heb jij effe pech dat ik een dashbord naast me liggen hebRamon2cv schreef:die streepjes kloppen dus niet echt want als je 90 in zijn 3e versnelling rijd dan zit je al bijna op 6800 toeren.
het eerste streepje (1e->2e) staat op ongeveer 25km/h
het tweede streepje (2e->3e) staat op ongeveer 47km/h
het derde streepje (3e->4e) staat op 80 km/h
(goh, eigenlijk best een mooi design, zo'n Spécial teller!)
1977 Mehari
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9242
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Op hoeveel toeren loopt jouw eend stationere?
En zijn er meerdere soorten tellers of kun je zo op meerdere manieren aansluiten. Ik moet de mijne namelijk op een constant stroom aansluiten en op 1 uitgang van de bobine. Niet op beide. En dan 1 massa natuurlijk.
En zijn er meerdere soorten tellers of kun je zo op meerdere manieren aansluiten. Ik moet de mijne namelijk op een constant stroom aansluiten en op 1 uitgang van de bobine. Niet op beide. En dan 1 massa natuurlijk.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1060
- Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
- Locatie: Hasselt
- Contacteer:
Ben ik verkeerd als ik zeg dat 1 van de kabeltjes aan de bobine een contstante is en het andere niet?
elektrisch schema:
die tussen het contact en de bobine is een contstante, de andere laat enkel stroom door als de puntjes elkaar niet raken.
of zit ik er heel ver naast?
elektrisch schema:
die tussen het contact en de bobine is een contstante, de andere laat enkel stroom door als de puntjes elkaar niet raken.
of zit ik er heel ver naast?
1977 Mehari