haha ik heb het! (Toerenteller)

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

haha ik heb het! (Toerenteller)

Bericht door Ramon » wo 16 jun, 2004 17:30

laats konden jullie lezen dat ik op zoek was naar een toerenteller, nu een paar weekjes later heb ik er een gevonden en wel een 2e handse.

Ik was langs een moterzaak gegaan, want dat is natuurlijk de oplossing voor 2 cilinder onderdelen, had die man er nog een liggen van een oude honda 2 cilinder dus had ik dat ding gekocht 50 eurie en het is eenele mooie alles aangesloten en ja hij doet het, nu nog even testen. Ik lied hem eerst stationair draaien en hij gaf 1100 toeren aan beetje gas en rijden maar, trok normaal zoals ik altijd optrek en tot wel bijna 7000 toeren dus best hoog, op de snelweg plankgas 120 kmh zat hij op de 5800 toeren dus volgens mij werkt dit ding heel goed.

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » wo 16 jun, 2004 19:58

en aangesloten op de bobinekabel?
zonder aanpassing aan de teller?

Volgende week es langs de motor/skoeter verkoper.
1977 Mehari

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » wo 16 jun, 2004 20:14

gewoon een 2 cilinder toerenteller, dus van een moter ofzo die 2 cilinders heeft

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » do 17 jun, 2004 23:14

Ik ben vandaag op pad geweest en ik heb er eentje van een Yahama voor maar 20 pleuro's. Meteen ff getest en het werkt. Nu nog inbouwen. Het is een flinke joekel met 10cm doorsnee, maar ik heb al een plekkie gevonden.

Even ter info:
Er zitten meerdere draden aan dat ding. 1 gaat naar de stuurstroom. 1 naar het lampje. 1 naar de massa. En 1 naar de bobine. Ik houdt er dan eentje over maar dat kon zeiden ze bij de moterzaak.

Bij een autozaak gaven ze aan dat die dingen voor een 4 cilinder of meer ook wel werken, alleen moeten ze op de W van de dynamo. Ik zou niet weten wat ze ermee bedoelen, maar misschien heeft iemand er iets aan?! :o
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 417
Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
Locatie: groningen

Bericht door Frank Munneke » vr 18 jun, 2004 09:14

de w uitgang van een dynamo is een uitgang die een wisselstroom levert de frequentie hiervan is recht evenredig met het toerental.
hierop kan je ook een toerenteller aansluiten werkt altijd ook bij diesels. moet je alleen we ffe ijken. maar volgens mij heeft de eend geen w-uitgang op de dynamo.

groet frank

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » za 19 jun, 2004 18:02

Lelijke Eend schreef:
Punky schreef:Even ter info:
Er zitten meerdere draden aan dat ding. 1 gaat naar de stuurstroom. 1 naar het lampje. 1 naar de massa. En 1 naar de bobine. Ik houdt er dan eentje over maar dat kon zeiden ze bij de moterzaak.
Ik ben een leek op het gebied van electriciteit. Ik ben al 2 dagen bezig om een radio in te bouwen. Dusseh, welke stuurstroom, welk lampje en welke pool van de bobine.

Even voor de zekerheid: ik weet dat het hier om een toerenteller gaat en niet om een radio.
Ik ben ook een leek, maar leer elke dag bij. :wink:

Stuurstroom: Is de 12V die het contactslot continu doorlaat als ie is ingeschakeld.
Lampje: Het ingebouwde lampje in de toerenteller. Dan zie je 's nachts de toeren ook.
Pool van de bobine: Is iemand uit Polen die... Flauw :lol: Is een van de stekkertjes die aan de zijkant van de bobine zit die naar de elketronische ontsteking of naar de contactpunten gaat.

Weer iets geleerd??? :roll:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » za 19 jun, 2004 18:05

Ik wel iig!
die aan de bobine, gewoon "aftappen" met zo'n klemmetje?
1977 Mehari

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » za 19 jun, 2004 18:15

rocco schreef:Ik wel iig!
die aan de bobine, gewoon "aftappen" met zo'n klemmetje?
10 punten!!! :lol:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » za 19 jun, 2004 23:03

ik had drie draden (voor de teller zelf) een gaat op de massa een gaat op de plus en een op de min van je bobine, klaar simpel gewoon aansluiten als je moter loopt als je niet weet welke draad waar, als je moter wil afslaan is het niet de goeie. en moet je verder proberen


en wat betreft toeren je kan een eend blok best lekker in zijn toeren door trekken dat is helemaal niet slecht voor het blok, als je het maar niet doet in of na verkeerde omstandigheden (langzaam opbouwen) verder als je 60 in zijn 2e versnelling rijd zit je al op zo'n 6400 toeren, dus door trekken tot 7100 is geen probleem voor het motertje 8000 lukt ook nog wel, 100 in zijn 3e zit je zo op de 6900 toeren.

Christian
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 94
Lid geworden op: za 15 mar, 2003 19:32
Locatie: Eijsden

Bericht door Christian » zo 20 jun, 2004 00:58

Op je kilometerteller staan drie rode streepjes, ter vervanging van de toerenteller. De bedoeling hiervan is dat je daarvóór (5750 toeren) naar de volgende versnelling moet gaan. Ze staan er echt niet voor niks. Nog hogere toeren leveren je het volgende op: veel slijtage aan de motor, onnodig hoog benzineverbruik, pokkeherrie en tot slot géén betere acceleratie, omdat je vermogen en zeker je koppel omlaag gaan.
C'est la crème de la crème...

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » zo 20 jun, 2004 09:50

die streepjes kloppen dus niet echt want als je 90 in zijn 3e versnelling rijd dan zit je al bijna op 6800 toeren.

mijn oude blok heeft de 367000 km gehaald en nog zijn er onversleten onderdelen op het blok.

bijna alles is fragile en breekbaar aan het blok zoals: versnellingsbak, olievulpijp, kontaktpunten, etc maar de moter zelf kan heel en heel veel hebben.

als je kijkt naar de eenden van ducktrail, de bakken schieten elke maand vast allles valt van het blok, behalve het blok zelf blijft perfect en gaat alleen maar beter draaien.
als je alles maar goed ondehoud!!!!

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » zo 20 jun, 2004 11:45

Ramon2cv schreef:die streepjes kloppen dus niet echt want als je 90 in zijn 3e versnelling rijd dan zit je al bijna op 6800 toeren.
Heb jij effe pech dat ik een dashbord naast me liggen heb :wink:

het eerste streepje (1e->2e) staat op ongeveer 25km/h
het tweede streepje (2e->3e) staat op ongeveer 47km/h
het derde streepje (3e->4e) staat op 80 km/h

(goh, eigenlijk best een mooi design, zo'n Spécial teller!)
1977 Mehari

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 20 jun, 2004 13:52

Op hoeveel toeren loopt jouw eend stationere?

En zijn er meerdere soorten tellers of kun je zo op meerdere manieren aansluiten. Ik moet de mijne namelijk op een constant stroom aansluiten en op 1 uitgang van de bobine. Niet op beide. :roll: En dan 1 massa natuurlijk.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
robin2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 412
Lid geworden op: za 2 aug, 2003 03:14
Locatie: elewijt

Bericht door robin2cv » zo 20 jun, 2004 16:17

die ene aansluiting van de bobijn is ook een constante wanneer je contact is ingeschakeld denk ik. Dus zal op het zelfde uitkomen

robin

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » zo 20 jun, 2004 16:45

Ben ik verkeerd als ik zeg dat 1 van de kabeltjes aan de bobine een contstante is en het andere niet?

elektrisch schema:
die tussen het contact en de bobine is een contstante, de andere laat enkel stroom door als de puntjes elkaar niet raken.

of zit ik er heel ver naast?
1977 Mehari

Gesloten