motor opboren of niet?

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » ma 8 jan, 2007 18:51

Ok, want ik snap nooit iets van die uitdrukking 'langere bak' of 'kortere bak'.
Afblijven.

Aloha Beach Cruiser
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1593
Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
Locatie: s heerenbroek
Contacteer:

Bericht door Aloha Beach Cruiser » ma 8 jan, 2007 19:16

langere bak heeft langere overbrenging, dat wil zeggen dat je met hetzelfde aantal toeren sneller kunt rijden / (dus ja aandrijf as maakt dan meer omwentelingen bla bla..)
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81

http://charlestontuning.mijnalbums.nl/

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » ma 8 jan, 2007 22:29

ik zie in de eerste post iets vreemds.

Alle citroen zuigers zijn voor 602cc, de compressie verhoging gebeurd niet door opboren!

Bij opboren maak je het gat in de cylinder groter, en dan heb je ook een grotere zuiger nodig!Je kunt wel visa zuigers gebruiken maar dan heb je niet visa zuigerveren nodig. De visa zuigerveren zijn gemaakt van ander materiaal om in de nickasil gecoate cylinder te werken, zet ze in een hoog koolstof gietijzeren cylinder zoals die van een eend en je hebt binnen no time een vastloper omdat de visa zuigerveren de wand opvreten.

Ik snap de truc van big bore kits nooit, voor hetzelfde geld of minder koop je een visa blokkie, heb je gratis electronische onsteking, lichtmetalen cylinders die eeuwig mee gaan en beter koppen.

en dit is tuning, dus move

De betrouwbaarheid van een big bore motor is minder als die van een originele omdat de cylinderwand dunner is en de thermische belasting op het materiaal dus een groter effect heeft, dus meer slijtage...
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » ma 8 jan, 2007 22:32

Misschien een hele domme vraag maar waarom zet men er dan niet gewoon een setje nieuwe visa cilinders op, als je het zo graag op een eendenblokje monteren wilt?
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » ma 8 jan, 2007 22:40

thomaaas schreef:Misschien een hele domme vraag maar waarom zet men er dan niet gewoon een setje nieuwe visa cilinders op, als je het zo graag op een eendenblokje monteren wilt?
dat past niet.
De 2cv en visa motor mogen dan op elkaar lijken, echt elk onderdeel is anders zo'n beetje.
Had je ook op mijn site kunnen lezen trouwens...
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 8 jan, 2007 22:53

Die belg doet dit wel, maar eerst wordt de passingen van de afdichting aangepast. Het een en ander staat uitgelegd in zijn brochure. Volgens die belg is het onderblok van de 2cv sterker als de Visa, althans wat ik begrijp uit zijn afbeeldingen. Dus ja het kan, maar waarom moeilijk doen als voor normaal gebruik visa goed is.

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » ma 8 jan, 2007 22:54

omdat die blokjes wel iets lastiger te vinden zijn dan eendenblokjes. Maar goed, ik was alleen nieuwschierig, weet nu genoeg ;)
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » ma 8 jan, 2007 23:24

en voor mij was juist de electronische ontsteking van de visa reden om met een big-bore op een revisie blok te gaan rijden....

Al te vaak is electronica mij onbetrouwbaar gebleken. Ik ben er gek op, maar niet om er op te vertrouwen in mijn eend. Nu rijdt ie lekker analoog, en als er electronica uitvalt, dan rij ik iig nog naar huis of kan ik het fixen.

Dat van die lichtmetalen cylinders wist ik eigenlijk niet eens.

Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » di 9 jan, 2007 02:06

Ik begreep dat die Duitse Tuner bigbore sets verkocht met andere cilinders en zuigers. Dus met nog wel dikke wanden. Is een Visa in verhouding dan nog steeds beter. :roll:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » di 9 jan, 2007 07:52

die big bore kits met nieuwe cylinders zijn voor over de 700cc
Dan moet je dus ook je carter vergroten en de koppen moeten ook uitgeboord worden!

Verder is visa electronica hardstikke betrouwbaar, ik heb een sensor in het dashboard liggen maar nog nooit nodig gehad.
Ik heb er 250.000 visa km op zitten (minimaal) en nog nooit een probleem gehad. Verder is visa electronica analoog (en niet digitaal).
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » di 9 jan, 2007 09:35

Dat analoog/digitaal verhaal, neem ik altijd met een korrel zout, zeg maar, analoog vind ik punten, mechanisch, visa is electronisch, dus digitaal, maar ok je hebt gelijk, mijn fout.

Maar, wij hebben hier bij elkaar 4 keer een 2 cylinder visa gehad, en bij allemaal problemen met de electronische ontsteking gehad. Of het kastje, of de sensoren, het was telkens wat, heel vervelend. En dat waren visa's die gewoon gebruikt werden (ik reed er niet in, lol)

Over de betrouwbaarheid, van de cylinders zelf, visa tov big-bore, daar kan ik nog niets over zeggen, ik rijdt daar tegenwoordig gewoon te weinig voor met de eend. Maar het klinkt zeker lochies.

Maar, ieder zijn keuze en persoonlijke mening he, ik vind het alleen maar leuk dat er zoveel verschillende manieren zijn om met een eend te kloten.

Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » di 9 jan, 2007 13:11

in een visa vind ik de onstekeing ook redelijk problematisch, er zitten slechte massas in en er zit een hoop in wat eruit kan.
Als je dat fixt dan is het probleemloos, ik heb een vriendenclub die allemaal enkel visa motor rijden en allen hebben er nooit problemen mee.
Ook in visa's is het eenvoudig probleemloos te krijgen, moet je wel wat voor doen. ik heb wat franse visa's aangepast die daar nu in vakantie huizen dienstdoen als boodschappen auto's, die dingen hebben dus een zeer irregulair leven, korte eindjes, staan veel stil, maar doen het altijd!
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Flying Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 856
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 09:19
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Flying Duckman » di 9 jan, 2007 16:55

De bedoeling is dat ik via een motoren revisie bedrijf alles aanschaf. Die hebben er veel ervaring mee en ze zijn hoog aangeschreven. Plus, het is nog eens een keer goedkoper dan wanneer ik het via een 2CV specialist doe.
Zover ik weet zijn er verschillende mensen die het daar ook gedaan hebben en die zelfs op gas rijden en nul problemen hebben. MAar ik zal het zeker checken voordat ik ze aanschaf, of het wel op elkaar past of niet.

Het gaat mij er ook niet om heel veel meer vermogen te krijgen, vooral de trekkracht vind ik wel belangrijk, 5 km per uur harder interesseerd me weinig.

Hoe zit het met verbruik eigenlijk na een verhoging van je inhoud? Ik weet dat mijn oude visa's meestal zo'n 1 op 15 tot 1 op 17 reden, eigenlijk het zelfde als mijn eend nu.

Overgens nog een tip, Als je een visablok hebt, Duck Service heeft tegenwoordig een adaptor waarmee je 123 ontsteking kunt installeren zodat je de computer en de sensoren niet meer nodig hebt!

Maar ik houdt er nog steeds van om telkens de contactpunten te verversen.
Ik heb in de vakantie nog voor een kennis dit moeten doen. Dat blijft toch altijd wel leuk hoor.
groeten Flying Duckman

mooie foto van je auto? http://www.bloemendal-fotografie.nl

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » di 9 jan, 2007 23:08

ben toch benieuwd hoe en revisie bedrijf dat doet.
Opboren, dan zuigers zoeken, zuigerveren, zinnige compressie verhouding krijgen.

Verbruik gaat on evenredig veel omhoog omdat de efficientie van de motor er niet beter op wordt.
Nog een reden om een visa blok te pakken, die zijn zuiniger als een 2cv blok.

ik heb nooit problemen met sensoren ed omdat ik gs bakken met visa koppelingshuis gebruik, dan passen de sensoren er zo in.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

THE SPITFIRE
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 472
Lid geworden op: vr 30 dec, 2005 22:25
Locatie: s heerenbroek

Bericht door THE SPITFIRE » wo 10 jan, 2007 07:37

eey ramon stuur mij dan ok zon pbtje.
mij lijkt zon bak ook wel wat. :lol:
NO LIFE LIKE LOW LIFE
het leven is als een neus haal eruit wat erin zit.
burn your rubber not your soul...
www.thespitfire.zijnalbums.nl

Plaats reactie