big bore of niet??

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » wo 19 nov, 2008 15:37

Nope. Je hoeft na inbouw van een bigbore niet naar de RDW, gezien je cilinderaantal hetzelfde blijft.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » wo 19 nov, 2008 15:39

Punky schreef:Nope. Je hoeft na inbouw van een bigbore niet naar de RDW, gezien je cilinderaantal hetzelfde blijft.
en je vermogen niet met meer dan 40 procent toeneemt.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Doris D.
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 88
Lid geworden op: do 25 mei, 2006 16:06
Locatie: Eindhoven

Bericht door Doris D. » zo 21 feb, 2010 18:22

Update:
Onze huidige set zuigers/cylinders (Bigbore met Powertube) hebben we in maart - juni 2008 gedurende 5000 km ingereden volgens de (voorzichtige) voorschriften van de leverancier.
Zie hier: http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=507 ... &start=135
Deze set mat na inrijden en aanpassen v/d sproeiers op de powerbank 29,5 PK.
Dat leverde voornamelijk (heel) veel trekkracht onderin. Topsnelheid kwam deze set-up niet hoger dan 115, 120 km/h. (standaard 2CV versnellingsbak)
Je zou kunnen zeggen dat hij wel sterk, maar "lui" was...

Heeft ons met volle kampeeruitrusting o.a. op de Noordkaap gebracht, naar Zuid-Frankrijk en in Tsjechië naar de wereldmeeting. Daartussendoor veel stadsverkeer en weekendjes weg.
Deze set is toch na ca. 18.000 km laatst tot twee keer toe vastgelopen, zonder duidelijke oorzaak. Dus moet er e.e.a. vervangen gaan worden.
Of we weer voor Bigbore's gaan weet ik nog niet. Het extra vermogen onderin was fantastisch. Zeker op vakanties met volledige kampeeruitrusting!
18.000 km is daarentegen wel iets minder dan de verwachting die we hadden... :evil:

Los van die keuze zullen we weer moeten inrijden ... :evil:

Nu lees ik in een ander draadje dat de eerste 30 km van een nieuwe set bepalend is voor de kwaliteiten daarna. Zie: http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=743 ... sc&start=0
De redenering over "hard" inrijden klinkt heel logisch, maar het gaat ook tegen alle conventie in.
Binnenkort hebben we overleg met leverancier en zullen daar ook eens filosoferen over hun ervaringen met inrijden.
Zij verzorgen tegenwoordig hun eigen "in-house" motorrevisie en hebben ook de nodige expertise daarvoor in huis.
Tot nu toe is hun advies voor mij bindend. Zij hebben nu eenmaal per week meer 2CV blokjes onderhanden dan ik mijn hele leven!
Met een waggelende groet van Annemiek en Hans

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » zo 21 feb, 2010 21:48

ik ben erg nieuwsgierig wat de reden zou kunnen zijn van het vastlopen van het blokje.

Ik heb er nu een goede 25000 KM opzitten met eenzelfde blokje. Ook ik merk wel iets verschil met top (dyane bak) maar de trekkracht is zo veel lekkerder, ook met 400kg + kar, lees 550) gewoon door naar de 100 (en meer)

Inrijden heb ik op advies van leverancier gedaan, en ik moet eerlijk bekennen dat ik mijn blok sindsdien (na het inrijden) toch echt niet gespaard heb. Zeker doortrekken naar 6500 rpm en ook op top zeer regelmatig over de 6000 toeren heen gejaags. Blok start niet altijd even lekker, maar dat komt ook door de wat te ruime sproeiers.... Rij dan ook gemiddeld 1 op 10.

Na een debacle met een blok van een vriend van ons, niet bij dezelfde leverancier en blok zelf opgebouwd, toch een verder gedacht en tot de conclusie gekomen dat wellicht een te arm mengels een goede oorzaak zou kunnen zijn voor warm/vast lopers. Hoe schraler, hoe heter het allemaal wordt was onze gedachtengang. En omdat ik dus al vanaf het begin met te grote sproeiers rijdt (de inrij set, zoals toen dr tijd aangeraden) denken we dat het wellicht toch te schraal is, wanneer je dus overstapt naar de sproeiers die aangeraden worden te plaatsen NA het inrijden.

Moet ik er wel bijzeggen, dat onze virend geen "inrij-sproeiers" heeft, en vanaf het begin al met de "snelle" sproeiers rijdt. Maar goed, hij heeft dan ook al veel problemen gehad...........heel veel.

Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Gebruikersavatar
Peter v G
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 410
Lid geworden op: za 18 jun, 2005 13:05
Locatie: Veghel

Bericht door Peter v G » zo 21 feb, 2010 22:46

Wat voor een zuigerveren worden er gebruikt? Daar zou?? ook verschil in bestaan?
Die voor een Visa (Nikasil cilinder), voor gietijzeren cilinders of iets dat voor beide geschikt zou zijn?

Zoveel blokjes die in elkaar lopen, dan moet er toch een oorzaak te vinden zijn?


:?:

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 21 feb, 2010 23:04

Een bigbore heeft zeker niet dezelfde zuigerveren als de Visa (Nikasil cilinders).

Met name het extra koppel is erg handig. Dit met name gemerkt tijdens de WM van afgelopen jaar.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

DUKW
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 225
Lid geworden op: do 23 nov, 2006 13:47
Locatie: oostvoorne
Contacteer:

Bericht door DUKW » vr 26 feb, 2010 22:42

mijn big bore is ookal een keer in elkaar gelopen een paar jaar geleden. heb het zelf het blok in elkaar gebouwt met sproeiers die ik der bij kocht zoals spookeend al zij. aangezien ik toch een sneleren nokkenas heb denk ik dat die bij mij toch te schraal is aangezien me tempratuur erg hoog oploopt.
maar heb de zuiger door een soort van expert laten bekijken en zie zij dat hij egt warmgelopen was. was te zien aan het beelt op de zuiger. als de passing te krap had geweest zou der een anderen slijtagebeeld zichtbaar zijn.
heb overigens bij het opnieuwe opbouwen toch wel we cilinders iets ruimer gemaakt hoor.

greets dukw

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » za 27 feb, 2010 00:28

De mijne is 5 keer warmgelopen in anderhalf jaar tijd (ongeveer 27000 km). Weet niet waarom, maar wel dat het altijd met warm weer en vaak met volle belading gebeurde.

Rijdt heel lekker inderdaad, maar mijn auto moet een beetje betrouwbaarder zijn en vooral niet altijd olie lekker (was echt altijd wel wat). Daarom ben ik nu op mijn gemakje een visa blokje aan het bouwen, waar ik eventueel wel een setje koppen en cilinders van kan missen ;)

Dat schijnt toch een stuk betrouwbaarder te rijden, al heb ik nog geen ervaring.

Heb trouwns niet supervoorzichtig ingereden, met vier personen en aanhangwagen naar zweden toen ik er net 1500 km op had ofzo...
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Doris D.
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 88
Lid geworden op: do 25 mei, 2006 16:06
Locatie: Eindhoven

Bericht door Doris D. » zo 28 feb, 2010 21:15

Nou mensen,
we krijgen net bericht dat onze motor is stukgelopen door diverse manco's aan het blok zelf. Eigenlijk is alles terug te voeren op zéér slecht onderhoud:
Veel te strakke kleppen, veel te weinig olie (ernstige lekkage langs de klepstoterbuisjes die verkeerd gemonteerd zaten), koeling (oliekoelertje dichtgekoekt) en nog zo wat punten :(

Het onderhoud hebben wij altijd heel lui uitbesteed. Nu worden we hiermee geconfronteerd...
Afbeelding
Het is duur leergeld gebleken, maar wij hebben definitief afscheid genomen van onze vroegere garage!
Op dit moment wordt de wagen door ... nagezien en weer in orde gemaakt. We gaan weer voor Big Bore want dat beviel prima en bleek uiteindelijk met de vastloperij niets van doen te hebben. Dat was gezien de conditie van de rest van het blok met elke andere set zuigers/cylinders ook gebeurd.

Zoals het er nu naar uitziet kunnen we Doris D. komende week weer ophalen.
Het weer knapt al aardig op, dus inrijden is straks bepaald geen straf; lekker op de achterafweggetjes, komt allemaal in orde :)
Voortaan moeten we voor groot werk wat verder van huis, voor het kleine onderhoud zal ik toch zelf wat vaker onder de kap koekeloeren oops:
Het vervelende is dat ik (Hans) wel de nodige theorie kennis heb, maar sleutelruimte, tijd en advies & begeleiding ontberen mij hier (nog).

Wordt vervolgd...
Met een waggelende groet van Annemiek en Hans

bsquare101
Beginner
Beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: di 19 aug, 2008 11:36

vastlopen

Bericht door bsquare101 » di 22 nov, 2011 09:55

Intussen de tweede set bigbore naar de knoppen. :twisted:
Nu gewoon een 2cv6 opbouwen en monteren.

Peter 424
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 27 nov, 2011 12:03

Bericht door Peter 424 » zo 27 nov, 2011 12:08

Heb een bigbore in m'n Ami 8 gemonteerd. Samen met een 123 EVO. Het loopt echt geweldig. Ondertussen 4000 kilometer er op zitten. Ik ontzie de motor niet. Hij geeft echter geen krimp.

Afbeelding

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » di 29 nov, 2011 06:32

grappig dit ik ga er ook weer aan, kijken of ie nu wel heel blijft schijnt dat de nieuwe setjes minder compressie hebben, lijkt me dus iets beter!!

Le Patron
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 331
Lid geworden op: za 11 okt, 2003 14:39
Locatie: Ophemert
Contacteer:

compressie

Bericht door Le Patron » di 29 nov, 2011 12:15

Minder compressie is minder vulling is minder power.

Het is belangrijk om benzine met hoog octaangetal te tanken, er zijn er nogal wat die dat niet doen, als je dan niet in de gaten hebt dat de motor pingelt krijg je problemen.
Met vriendelijke groet G. vd Bergh.
https://lepatron.nl/webshop/

Peter 424
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 27 nov, 2011 12:03

Bericht door Peter 424 » vr 2 dec, 2011 10:30

Afbeelding

Le Patron
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 331
Lid geworden op: za 11 okt, 2003 14:39
Locatie: Ophemert
Contacteer:

652

Bericht door Le Patron » vr 2 dec, 2011 13:16

Bij deze heb je van 5000-7000 ook nog genoeg pk's !!

Afbeelding
Met vriendelijke groet G. vd Bergh.
https://lepatron.nl/webshop/

Plaats reactie