Benzine E10

Gebruikersavatar
rene51
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 71
Lid geworden op: vr 26 aug, 2011 17:31
Locatie: Vriescheloo
Contacteer:

Benzine E10

Bericht door rene51 » vr 26 aug, 2011 17:44

Ik ben nieuw hier, maar heb net een leuke harde eend gekocht uit 1986. Nu heb ik een vraagje over de benzine. Ik woon vlakbij de grens met Duitsland. De pomp waar ik vaak tank, heeft Euro (bleifrei) 95 en 98, maar sinds kort met de toevoeging E10.
Kan ik deze benzine tanken ? Ik heb begrepen dat binnenkort ook hier in Nederland massal zal worden overgestapt van Euro 95 naar Euro E10 (verplichting vanuit Europa).
Of moet je als rijder van een oldtimer weer een dure toevoeging kopen...?
Iemand al op de hoogte ??

Gebruikersavatar
supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1768
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 19:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » vr 26 aug, 2011 18:03

ik heb het in frankrijk veel getankt deze zomer en niks gemerkt. benzineverbruik werd ook niet meer of minder. normaal gooi ik er euro 95 in.
2cv6 1985, 2cv6 1979, Twingo 2011.

Gebruikersavatar
renate
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 169
Lid geworden op: do 26 aug, 2010 14:36
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Bericht door renate » vr 26 aug, 2011 18:28

E (ethanol) 10 is een normale benzine waar 10% ethanol is bijgemengd.

Een aantal benzinemerken hebben er nu al tot 5% inzitten. Omdat dit te weinig is om verschil in welk opzicht dan ook meetbaar is, hoeft hier geen melding van gemaakt te worden.

Het verschil tussen "normale" benzine en E10 is dat het sommige rubbersoorten snel(ler) uitdroogt.

Dit kan gevolgen hebben in het geval dat als er een inferieur rubbersoort gebruikt is en/of er veel stilstand van de auto voorkomt. Qua ge(ver)bruik zul je er in de praktijk niets van merken, en hoeft er ook niet iets extra afgesteld te worden.

Verwar het voorgaande verhaal niet met de brandstof E85. Hier betekend de E hetzelfde maar is wel een geheel andere brandsrof.

Greetzz Renate.
Doe vandaag niet wat je morgen ook nog kunt uitstellen.

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 726
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Voorburg

Bericht door Kulio » za 27 aug, 2011 06:08

E10 is probleemloos te gebruiken. Tank eerst de 95 versie en als je niets merkt van pingelen blijf je die gewoon gebruiken. Pingelt de motor wel iets bij hoge belasting dan stap je over op 98 of meng je wat 98 bij de 95 benzine. Het benzineverbruik neemt wel iets - maar nauwelijks merkbaar - toe.

Als je op vacantie de bergen in gaat dan zou ik 98 tanken.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2911
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » za 27 aug, 2011 08:31

klopt. e10 kan zonder problemen getankt worden in een eend. ik meende echter dat er alleen 95 e10 verkocht werd en dat dat eiegenlijk inhield dat er 10% bioethanol bij gewone 95 benzine werd gemengd en er zodoende een hoger octaan gehalte ontstaat, maar dat kan ik mis hebben.

ik heb voordat ik helemaal op e85 ben gaan rijden, altijd een liter of 2 a 3 e85 toegevoegd aan een (bijna) volle tank 95 benzine. nooit problemen gehad.

wat bij e85 zeker, en bij bij e10 waarschijnlijk, raadzaam is, is je benzinefilter vervangen als je deze hebt (en dan bedoel ik een extern benzinefilter en niet die in de carburateur). mocht je nog geen filter hebben zou ik deze monteren (zoieso, of je nou op e85, e10 of gewone benzine rijdt). het kan namelijk voorkomen dat met bioethanol vuil in de tank loskomt die anders niet loskomt.

voor meer info over e10 / e85 even zoeken in het forum. er is al het eea over geschreven.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » zo 28 aug, 2011 07:53

pingelen zou er alleen maar minder van moeten worden!! als ik een pingelende motor had gooide ik er 2 liter ethanol bij om dit te voorkomen!

Gebruikersavatar
rene51
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 71
Lid geworden op: vr 26 aug, 2011 17:31
Locatie: Vriescheloo
Contacteer:

E10 bezine

Bericht door rene51 » do 8 sep, 2011 13:44

Ik verneem helaas ook andere geluiden...
Dat 95 en E98 met E10 corrosie kan veroorzaken in de motor en inderdaad bepaalde afdichtingen kan aantasten. Ook sommige carburateurs schijnen er niet goed tegen te kunnen.........

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2911
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » do 8 sep, 2011 15:41

ben erg benieuwd van wie. en of dat dan weer viaviavia gehoord is of echt gebaseerd is op eigen ervaringen.

er rijden toch inmiddels behoorlijk wat mensen op e85 en mensen die e85 bijmengen (waarmee je ongeveer e10 hebt). heb van hen toch nog nix vernomen

en corrosie in de motor lijkt me echt onzin. hoe komt de e10 daar dan?

anyway, bij mij na een 1,5 jaar en ca 15dkm op e85 en daarvoor een jaar lang bijmengen (dus zeg e10), niets vreemds te merken of versleten dingen of verroeste motoren en/of carburateurs.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
BasvanEerden
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1596
Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 13:53
Locatie: Abbenes
Contacteer:

Bericht door BasvanEerden » vr 9 sep, 2011 12:43

ik heb E10 in de dyane getankt en geen probleem met pingelen gemerkt (+/- 300 km nu gereden op 1 volle tank E10)
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak

Gebruikersavatar
rene51
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 71
Lid geworden op: vr 26 aug, 2011 17:31
Locatie: Vriescheloo
Contacteer:

Bericht door rene51 » vr 9 sep, 2011 13:41

Omdat E10 gemaakt is van biomateriaal schijnt dit meer waterhoudend te zijn, wat corrosie kan veroorzaken. Ook lees ik op de ANWB site dat vooral oudere auto's niet geschikt zijn voor de E10 brandstof........
leuk, weer een eendje...

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2911
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » vr 9 sep, 2011 14:01

zonder aanpassingen niet nee. voor de 2cv is er dus een aanpassing mogelijk (verstelbare sproeier of sproeiers opboren) en zijn de rubbers ed inmiddels toch wel eens getest in de, toch al, vele jaren dat er een aantal eenden op e85 rijden.

en nogmaals ik zou niet weten wat er zou kunnen roesten aan een eend door e85. hoogstens de benzine tank als je een stalen hebt. en dit lijkt me onwaarschijnlijk. dan zou die ook kapot roesten door spatwater en regenwater dat via de ontluchting in de tank kan komen.

ik snap best dat de anwb (en autofabrikanten) dit zeggen omdat zij er anders op aangesproken kunnen worden (ik zeg ook alleen maar dat er een behoorlijk aantal eenden wel goed op e85 rijden zonder problemen :D )
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 726
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Voorburg

Bericht door Kulio » za 10 sep, 2011 06:08

Als E85 al geen probleem is voor een Eend (behalve het aanpassen van de sproeiers is E10 al helemaal geen probleem. De sproeiers hoeven zelfs niet aangepast te worden. In andere auto's zijn andere materialen verwerkt die wellicht wel aangetast worden door het corrosieve ethanol. Vandaar een algemene waarschuwing door de ANWB dat per auto bij de fabrikant geinformeerd moet worden of er problemen te verwachten zijn bij het tanken van E10 of E85.

Voor de eenden en overige A types is er geen probleem met E10 en voor gebruik van E85 moet alleen de sproeier aangepast worden.

Gebruikersavatar
rene51
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 71
Lid geworden op: vr 26 aug, 2011 17:31
Locatie: Vriescheloo
Contacteer:

Bericht door rene51 » di 13 sep, 2011 10:16

Ok. bedankt, dat is dus helder....
Overigens nog een klein vraagje..? lopen alle 2cv vanaf 1985 op Euro 95 loodvrij ?

Gebruikersavatar
backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5745
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » di 13 sep, 2011 10:21

alle 2cv's vanaf 197x op loodvrij, mogen (indien ze niet pingelen) gewoon op euro 95. S6 motor met verlaagde compressie (1:8,5) is specifiek voor euro 95.

Gebruikersavatar
André Post
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1968
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 19:27
Locatie: Haarlem

Bericht door André Post » di 13 sep, 2011 11:30

dyane_maniac schreef:
en nogmaals ik zou niet weten wat er zou kunnen roesten aan een eend door e85. hoogstens de benzine tank als je een stalen hebt. en dit lijkt me onwaarschijnlijk. dan zou die ook kapot roesten door spatwater en regenwater dat via de ontluchting in de tank kan komen.
Daar heb ik nog even over nagedacht, de ethanol in E85 kan water opnemen,
benzine doet dat niet.
Daaruit volgend zou er met E85 zelfs minder problemen kunnen zijn met water in de tank dan pure benzine.
Een stalen tank roest echter wel door, toen ik de Mehari opknapte en de
originele stalen tank schoonmaakte bleek deze zo lek als een zeef.
Kijkend in de vulopening zag je een mooi sterrenhemeltje. :)
Laatst gewijzigd door André Post op di 13 sep, 2011 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.

Plaats reactie