Pagina 2 van 2

Geplaatst: di 13 sep, 2011 12:56
door tweeceevee
backfire schreef: S6 motor met verlaagde compressie (1:8,5) is specifiek voor euro 95.
Die S6 motoren hebben een compressie van 1:7,9. (a06/644) en die zijn gemaakt voor ron95 benzine, de meeste a06/635 motoren hebben compresessie 1:8,5.

Geplaatst: di 13 sep, 2011 13:51
door BasvanEerden
Ik heb wel is gemerkt bij slechtere kwaliteit benzine dat er soort aanslag in de carburateur zit.

Re: Benzine E10

Geplaatst: vr 12 okt, 2018 13:17
door spank
Beste mensen,

Inmiddels is het eind 2018. Volgens de berichten in de media gaat NL in 2019 langzaam over op E10.
Zijn er rijders die inmiddels meer kunnen vertellen over hun ervaringen met E10 (evt. schade, aanpassingen, etc.)? Uiteindelijk zullen e95 en e98 lastiger te verkrijgen zijn.
Ik lees op de diverse fora veel tegenstrijdige berichten.

Groet Jochem

Re: Benzine E10

Geplaatst: vr 12 okt, 2018 16:22
door dyane_maniac
geen recente ervaringen. maar (zie mijn eerdere reacties in dit draadje) ik denk dat het meevalt. monteer wel nieuwe brandstofslangen. maar dat zou ik sowieso doen als je dat niet de laatste 5-7 jaar heb gedaan want dan is een benzingeslang gewoon op

Re: Benzine E10

Geplaatst: za 13 okt, 2018 08:31
door Thijs
Voor diverse pakkingen en slangen zou die E10 slecht zijn maar ik heb nog nooit een concreet voorbeeld gezien.
Zelf heb ik er nog steeds een beetje een 'storm in glas water'-gevoel bij.

Re: Benzine E10

Geplaatst: za 13 okt, 2018 18:05
door AZL57
Ik rijd nou al zeker 3 of 4 jaar uitsluitend met belgische en duitse E10 benzine in de 2cv6 en de 12pk. Ben nog geen technisch probleem tegen gekomen. Beide autos lopen prima. Alleen als de oude eend zeg 9 maanden stil heeft gestaan dan is de benzine in de carburateur zo ongeveer onbrandbaar geworden?? Carburateur open, oude spul met een lapje eruit deppen. Carburateur dicht en met het handpompje opnieuw vullen dan start ie weer probleemloos.

Re: Benzine E10

Geplaatst: zo 14 okt, 2018 16:00
door Tha_Duck
AZL57 schreef: za 13 okt, 2018 18:05 Carburateur dicht en met het handpompje opnieuw vullen dan start ie weer probleemloos.
Daar heb ik al last van na een week of 4 stil staan, dan duurt het lang voor er weer brandstof in de carburateur zit. Ik heb volgens mij geen handpompje, of heb jij een geheime truuk (of tip waar ik een handpompje kan bestellen)?

Verder weet ik het niet zo goed. Ik kan waarschijnlijk in de buurt wel Super 98, ofwel E5, tanken. Maar ik heb ook begrepen dat we in Nederland voorlopig sowieso geen E10 hebben. Volgens het AD vandaag:
Euro 95 ging toch E10 heten en niet E5? Hoe zit dat?
Die fout wordt vaak gemaakt. Momenteel bevat reguliere benzine dus 5 procent (bio-)ethanol, vandaar E5. Euro 95 refereert aan het octaangehalte: 95. Het heeft niets met het percentage ethanol te maken.

Het is de bedoeling dat alle duizenden Nederlandse tankstations in de loop van volgend jaar 10 procent biobrandstof gaan bijmengen in de benzine. Dan verdwijnt mogelijk de aanduiding Euro 95 geleidelijk. Na voltooiing van die operatie maken de E5-stickers plaats voor exemplaren met E10. In veel Europese landen leveren tankstations overigens al lang E10, maar in ons land nog nauwelijks.
Verwarring alom. Niet alleen de namen, maar ook wat er in kan.

Maar als ik het concreet begrijp zijn er 2 belangrijke zaken om op te letten: benzineleidingen en pakkingen. Wat is het grootste risico wat je loopt? Dat een slang gaat lekken ineens?

Sowieso zijn bij mij de afgelopen jaren alle slangen en pakkingen wel vervangen, neem aan dat de nieuwe materialen wel bestand zijn tegen 10% bio-ethanol (E10).

Re: Benzine E10

Geplaatst: zo 14 okt, 2018 16:20
door AZL57
Handpompje zit alleen op de pre-1970 modellen. Maar je zou een rubber handpompje van een diesel/buitenboordmotor kunnen gebruiken. Die worden in de slang gemonteerd.

Re: Benzine E10

Geplaatst: ma 29 okt, 2018 21:15
door spank
Ik heb van een deskundige begrepen dat naast de oude brandstofleiding ook de brandstofpomp een risico is. Daar zitten onderdelen in die E10 mogelijk niet lekker vinden. Een nieuwe pomp (75515547; pompe à essence) voorkomt dit probleem.

Re: Benzine E10

Geplaatst: wo 31 okt, 2018 16:50
door AZL57
Dat kan, maar ik heb er nog niets van gemerkt. Je kunt ook een nieuwe membraan erin zetten.

Re: Benzine E10

Geplaatst: do 1 nov, 2018 06:43
door Kulio
Met E10 gaat het benzineverbruik wel met 5 - 10 % omhoog.

Re: Benzine E10

Geplaatst: do 1 nov, 2018 11:22
door VincentK
Ik vind dit een interessant onderwerp en ik merk dat er op elk forum wel een ander geluid te horen is. Met als ene uiterste de stelling: geen probleem; en als andere uiterste: Nooit doen, je motor gaat eraan.

Nu weet ik er op dit moment te weinig van om hier onderscheid in te kunnen maken, maar ik ben wel werkzaam in een relevant vakgebied (chemische technologie) en heb beschikking over inhoudelijke literatuur. Ik duik dan ook graag eens in de boeken om hier een knap antwoord op te krijgen. Hou jullie op de hoogte!

Re: Benzine E10

Geplaatst: do 1 nov, 2018 20:32
door Willem2
Ik tank altijd de goedkoopste benzine,in Frankrijk is dat al jaren e10. In Nederland nu ook al een aantal jaar (heet nu Blue One)

Nog nooit problemen mee gehad. Niet met de eend, niet met de Volvo 740, niet met de Astra F/G. Dus wat mij betreft is het inderdaad een beetje paniek zaaien. Ook als ik een keer zonder benzine zit, gooi ik 10 liter uit de jerrycan in de auto. Dat zit er soms ook wel een jaar ofzo in, niks geen problemen mee.

Re: Benzine E10

Geplaatst: vr 2 nov, 2018 15:02
door AZL57
Over de boven gemelde aanslag in de carburateur. Dit schijnt gewoon roest te zijn. Zelfs bij auto's met een kunststof tank. Een vriend van mij, garagehouder in Aken kwam dit ook regelmatig tegen. Hij had een kennis bij de Technische Hogeschool. Die heeft het spul meegenomen en chemisch laten onderzoeken. Het was dus roest afkomstig van? Raffinaderij, tankwagens, pijpleidingen wie weet.