zuigerveren volgorde

Plaats reactie
rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

zuigerveren volgorde

Bericht door rusty » di 19 mar, 2013 16:59

binnenkort bij de Dyane van visserkevis de zuigerveertjes vervangen en wat olielekkages oplossen, nu hebben we al nieuwe zuigerveren, maar hier zit zo'n gekartelde; gaas olieschraapveer bij. in mijn vraagbaak staan 3 'gewone' vaste zuigerveren.

hoe moeten deze nieuwe veren geplaatst worden? iemand een picje?

er ligt trouwens een S6 blokje in...

greetzzzzzzzzzzz

Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Pijnenburg
Beginner
Beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: di 14 aug, 2012 20:03
Locatie: Brabant

Bericht door Pijnenburg » di 19 mar, 2013 17:33

Rusty,

Wanneer je nieuwe zuigerveren aanschaft staat de montagevolgorde op de verpakking. Dit kan niet missen, gewoon de instructies volgen.

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » di 19 mar, 2013 19:48

Die gekartelde komt op de onderste plaats, daar zitten toch ook per veer 2 smalle veren bij die de gekartelde op zijn plaats houden?
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » wo 20 mar, 2013 08:57

Het kan zelfs zijn dat die onderste eerst een hobbelige expanderveer en dan onder een dunne,dan de afstandbewaarder en dan weer een dunne
En pas op dat je de bovenste veer met de aanduiding Top naar boven zet.Dit ivm.de stootkant van de cilinder.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 20 mar, 2013 10:45

Hoi Rusty, voor mijn fiat ook ooit samengestelde olieschraapveer moeten monteren. Ook de openingen van de olieschraapveer heb ik toen 120 graden verschoven gemonteerd.

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » wo 20 mar, 2013 11:26

ik moet zeggen dat t blok nog niet uit elkaar is, t zou best kunnen dat er nu dezelfde veren in zitten, dus dan houd ik iig die volgorde aan.

op de verpakking stond helaas niks, PC veren waren niet meer leverbaar (wel besteld) deze zouden ook goed zijn.

Gerard verwoord het goed, er zit een expanderveer bij en 2 dunne schraapveren. dus die 2 onder en dan de expander ertussen.

het zal wel logisch zijn als ik er eenmaal mee bezig ben, maar had nu een zakje met een hele kudde veren in allerlei vormen en had zoiets van :?:

heb in t verleden alleen maar visa blokken uit elkaar gehad, dus nu voor de eerste keer een eendenblok :)

greetzzzzzzzzzzzzz
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Visserkevis
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 72
Lid geworden op: zo 16 aug, 2009 11:30
Locatie: Hilversumse meent

De bewuste zuigerveren

Bericht door Visserkevis » do 21 mar, 2013 00:15

Hierbij een fotootje van de zuigerveren waar krustierusty het over heeft!

https://plus.google.com/photos/11461429 ... uYj0n8zPAg

Wie weet in welke volgorde deze erin / erom moeten?
Broem, dat zouden meer mensen moeten doen

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » do 21 mar, 2013 09:04

In de onderste groef de gekartetlde veer met die dunne platte in de zelfde groef erboven en eronder,Dus 3 stuks in 1groef
Van die 2 overige is die met dat kleine schuine randje de bovenste voor de evt.stootkant.
Het woordje Top of driehoekje altijd naar de bovenkant van de zuiger.
En vooraf altijd de groeven met de oude veren afbreken en schoonschrapen en de cilinder netjes kruislings dof schuren.

Gebruikersavatar
Hans B
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 157
Lid geworden op: do 12 nov, 2009 18:11
Locatie: Groningen

Bericht door Hans B » do 21 mar, 2013 21:32

Die set heb ik onlangs ook gekocht. Of beter gezegd, ik had een setje Perfect Circle besteld maar die waren even niet leverbaar. Verpakt in een wit (merkloos) doosje met alleen de tekst "piston rings" erop. Bij voorbaat kansloos natuurlijk.
Bleken er helemaal geen merktekens op de twee bovenste zuigerveren te staan! De middelste zuigerveer (olieschraapveer) heeft altijd een randje wat er voor zorgt dat de olie "meegeschraapt" wordt. Had deze ook niet! Had er helemaal geen vertrouwen in, maar omdat ik geen alternatief had op dat moment toch dit maar gemonteerd. Zoals het hoort.
Het motortje reed alleen voor geen meter en na een compressietest (6,5 op beide cilinders, veel te laag!) de boel maar weer opengemaakt: Cilinderwanden beschadigd en zuigers licht beschadigd :evil:
Toen bij de automaterialen zaak om de hoek een set Goetze gekocht.
Een set als nieuwe cilinders geplaatst met de eerder genoemde zuigers en nieuwe (Duitse) veren dus. Loopt nu als een zonnetje, 8,5 compressie op beide cilinders en geen blauwe rook meer. :D
Ik zou zeggen niet monteren die zuigerveren. Koop een setje van Goetze of Kolbenschmidt, dan heb je kwaliteit en niet van die ontzettende imitatie bagger van twee tientjes.
Let er trouwens ook nog op bij het monteren dat de onderste 3 zuigerveren ook elk op 120 graden gemonteerd horen te worden.

Succes!

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » vr 22 mar, 2013 07:57

daar was ik dus al een beetje bang voor, als je het doet, wil ik t meteen goed doen, vandaar had ik dus ook een setje Perfect Circle besteld! zaterdag maar ff omruilen dan....

jammer dat PC dan nog steeds op de website staat...

greetzzzzzzzzzzzz
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 807
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » za 23 mar, 2013 07:20

PC lmaakt al ruim een jaar geen 2cv spul meer, is afgelopen...
------------------------------
Traction 11 BL 1950

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » vr 29 mar, 2013 18:53

engbokho schreef:PC lmaakt al ruim een jaar geen 2cv spul meer, is afgelopen...
Gelukkig heb ik paar jaar geleden een nieuw setje PC zuigers en cilinders gekocht. Nog niet gebruikt maar komt vast nog eens van pas. Niet te koop overigens!
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
bebe
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 07:11
Locatie: Oss

Bericht door bebe » za 10 mei, 2014 23:15

Gerard2cv schreef:In de onderste groef de gekartetlde veer met die dunne platte in de zelfde groef erboven en eronder,Dus 3 stuks in 1groef
Van die 2 overige is die met dat kleine schuine randje de bovenste voor de evt.stootkant.
Het woordje Top of driehoekje altijd naar de bovenkant van de zuiger.
En vooraf altijd de groeven met de oude veren afbreken en schoonschrapen en de cilinder netjes kruislings dof schuren.
@Gerard2cv: Voor wat betreft het dof schuren van de cilinder: Welke korrel schuurpapier zou ik hiervoor moeten gebruiken?
Bvd
Eendracht maakt macht.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » ma 12 mei, 2014 08:58

Ik zou hiervoor het liefste zo'n hohn apparaat gebruiken,maar schuurlinnen korrel 120 gaat ook prima.het is de bedoeling dat je een mooi dof oppervlak krijgt,waar de nieuwe veren weer mooi kunnen inlopen.

Plaats reactie