Ervaringen?: Olievulpijp van 2cv shop of van Burton2cvshop

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: OLIEVULPIJP

Bericht door Punky » wo 7 jan, 2015 13:50

Le Patron schreef:En Boudewijn als jij nu zo'n badkuip koopt kom ik de winter wel weer door lekker bij de kachel. :D
Geen reactie? Heeft hij er daadwerkelijk een aangeschaft en is hij nu druk aan het bouwen ofzo?
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: OLIEVULPIJP

Bericht door Boudewijn » za 10 jan, 2015 19:15

Punky schreef:
Le Patron schreef:En Boudewijn als jij nu zo'n badkuip koopt kom ik de winter wel weer door lekker bij de kachel. :D
Geen reactie? Heeft hij er daadwerkelijk een aangeschaft en is hij nu druk aan het bouwen ofzo?
Ja ik heb niet veel tijd om hier op het forum door te brengen. Ben bezig met een projectje in de garage. :lol:
Schultenbräu das ist mein Bier !

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » za 10 jan, 2015 20:28

Vorige week heb ik de revisieset uit Dronten gemonteerd.
Nu 8,5 cm waterkolom onderdruk. Prima dus!

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » za 10 jan, 2015 21:22

Top dus!

Ik ben ook echt enthousiast over het revisiesetje :D

Robcap
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 243
Lid geworden op: vr 29 mar, 2013 11:35
Locatie: Jabeek

Bericht door Robcap » zo 11 jan, 2015 10:37

Ergens anders ook al gepost (sorry voor de dubbeling, maar ik doe 't toch):
Ik heb dus zo'n klein 'nieuw' vulbuisje.

Onderdruk meten:
3 m slang gekocht bij een lokale aquarium boer.
Met 6 krammetje op een plank gemept.
Was nog niet zo makkelijk om het water luchtbel vrij in de slang te krijgen. Beetje tikken om de belletjes eruit te krijgen.
Maar dan staat het water ook in beide benen gelijk, is wel belangrijk.
Met tape het losse uiteinde van de slang wat dikker gemaakt, zodat dit in het oliepijlstok buisje past.
37 cm hoogteverschil, lijkt me voldoende, toch?
Afbeelding

Als ik gas geef, zakt het niveau wel iets, maar er blijft meer dan 20 cm verschil over, ook bij hoge toeren. Ik heb nog niet onder belasting gemeten, onder 't rijden.

Toch heb ik wat olie lekkage. Ik ben het nog aan 't onderzoeken. Comprssiedruk op beide cilinders ca. 10 bar.
Groet, Rob
Afbeelding
2CV6 uit 1980,Verte Embrun

Gebruikersavatar
AK freak
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 9 dec, 2007 16:53
Locatie: Steensel

Bericht door AK freak » zo 11 jan, 2015 11:25

Er zijn meerdere mogelijke oorzaken voor een olie lek dan alleen de vulpijp 😜.
Dus waar zit de lekage dat repareren..

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » zo 11 jan, 2015 11:26

Uit de foto blijkt niet of het over- of onderdruk is.
10 bar lijkt me prima.

Robcap
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 243
Lid geworden op: vr 29 mar, 2013 11:35
Locatie: Jabeek

Bericht door Robcap » zo 11 jan, 2015 16:36

Nee, dat zie je niet op de foto, maar ga er maar van uit dat t zoveel onderdruk is.
10 bar is wat veel: dat is 10 m waterkolom, ik het 35 cm waterkolom= 0,35bar onderdruk.
Groet, Rob
Afbeelding
2CV6 uit 1980,Verte Embrun

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » zo 11 jan, 2015 17:59

Nee, tien bar compressiedruk.....

Welke kant was aangesloten op de motor?
Links of rechts?

Robcap
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 243
Lid geworden op: vr 29 mar, 2013 11:35
Locatie: Jabeek

Bericht door Robcap » zo 11 jan, 2015 18:34

Thijs schreef:Nee, tien bar compressiedruk.....
ow sorry, ja natuurlijk :oops: . 10 bar lijkt mij ook prima, dus nieuwe cilindertjes en zo ga ik nog niet aan beginnen.
Thijs schreef:Welke kant was aangesloten op de motor?
Links of rechts?
De kant waar het water hoog staat, op de foto links dus.
Groet, Rob
Afbeelding
2CV6 uit 1980,Verte Embrun

Cubitus
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 20:34
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door Cubitus » ma 19 jan, 2015 23:41

Tja meten is weten en dat heb ik dus niet gedaan. Ik kan dus hooguit mijn ervaring delen. Na ook slechte ervaring met imitatie rommel en lekkage tot gevolg heb ik ook die kleine vulpijp gekocht en de brilrubbers vervangen.
We zijn nu ruim anderhalf jaar verder (+/- 30.000 km) en ik rij het hele jaar door, ook met vorst. De kleine pijp zit op mijn verder ongereviseerde motor met ruim 2 ton op de klok en het blok is sindsdien kurkdroog. Verder ligt er ook nog geen druppel olie onderin het luchtfilterhuis en is er geen noemenswaardig olieverbruik van de motor.
Ik ben dus super tevreden.
Als je de vuldop gewoon handvast draait gaat die ook gewoon weer makkelijk open.
Nu er goede revisiesetjes op de markt zijn waarvan de werking net zo goed is, is dat natuurlijk wel een veel goedkoper alternatief.
Dat de vulpijp er niet als origineel uit ziet.................tja ik heb een 1968 AZ met 2cv6 motor.....dus wat maakt die vulpijp dan nog uit :D Verder heb ik ook 123 en een elektronische spanningsregelaar. Dat is ook niet origineel. Aangezien het mijn enige en dagelijkse auto is gaat betrouwbaarheid toch voor de "looks" maar ieder zijn ding natuurlijk :wink:
Laatst gewijzigd door Cubitus op ma 19 jan, 2015 23:58, 1 keer totaal gewijzigd.
2cv az 1968

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » ma 19 jan, 2015 23:54

Ik heb altijd de motorkap dicht als ik ermee rij dus hoe het eruit ziet maakt me ook niet uit.

Bedankt voor je waardevolle aanvulling.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Roel l'Hiver
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 14 aug, 2009 12:30
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht door Roel l'Hiver » zo 25 jan, 2015 11:49

Afbeelding

Gisteren de olievulpijp van onze Eend ook maar eens onder handen genomen. Deze blies behoorlijk en na een rit lag er nog wel eens een druppeltje olie onder de auto. De olievulpijp open geslepen en uit elkaar genomen. Het zat wel behoorlijk vast in elkaar, door vervuiling en aanslag. De rubbers waren veranderd in hard kunststof, geen wonder dat dat niet meer functioneerde!

Alles goed schoongemaakt en met de nieuwe rubbers weer in elkaar gezet. Nu doet ie het weer goed, hij zuigt als een tierelier. Ik heb er nog geen onderdrukmeter aan gehangen, dat doe ik nog wel een keer.

Oh ja, setje van de firma uit Zutphen gebruikt.
2CV Spécial, 1985, orga 2977, bleu des tropiques

pieterc
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 55
Lid geworden op: za 25 feb, 2012 15:00
Locatie: Halderberge

Bericht door pieterc » zo 21 jun, 2015 11:57

Ik heb mijn olievulpijp met een Burtonsetje gereviseerd. Daarna bleef de motor overdruk houden. Op hun advies de set uit elkaar gehaald en nogmaals gemonteerd. Dit gaf toen geen verbetering. Het volgende advies van Burton was toen een tijdje met de motor te rijden omdat deze net gereviseerd was. Nu, na 1000 km, meet ik nog steeds overdruk. Er zitten nieuwe zuigers en cilinders op de motor en de motor trekt goed dus daar verwacht ik niet veel overdruk van. Wat zou de oorzaak verder kunnen zijn of moet ik maar een nieuwe vulpijp van bv Burton proberen?
Niets heeft zoveel haast, dat het onveilig kan

Gebruikersavatar
DucKKnutsel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
Locatie: Zwolle

Bericht door DucKKnutsel » zo 21 jun, 2015 16:40

Kan je die ring onder goed aandraaien en zit deze dan ook vast soms moet je op het onderste deel een beetje tape omheen doen omdat sommige vul pijpen een fractie dunner zijn en dan dus niet 100% dicht zijn. Dit was een tip die ze mij een x hebben meegegeven.
Revisie setjes werken normaal perfect heb er al een heleboel gemonteerd, zou ik zelf geen nieuwe pijp voor kopen.
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt

#Ducks_Classics

Plaats reactie