afstellen Solex PCIS 40

pimvanderheijden
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: do 8 okt, 2009 20:41
Locatie: Uffelte
Contacteer:

afstellen Solex PCIS 40

Bericht door pimvanderheijden » vr 16 mar, 2018 20:10

Hallo,

Eindelijk is de Dyane D6 klaar en ben ik naar de RDW geweest; kenteken komt binnenkort.

Nu heb ik wel problemen met het lopen van de motor; de motor wil niet (goed) stationair lopen.

Heeft iemand tips hoe de carburateur af te stellen?
Het is een Solex PCIS 40

Hoeveel slagen moet ik de stationair mengselschroeven bijvoorbeeld uitdraaien?

alvast bedankt
Dyane D6 met M4 blokje 1968
Dyane 425 Commercial 1968
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
citroendyane.wordpress.com

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 807
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » vr 16 mar, 2018 20:22

Hallo Pim,

Afstelgegevens moet je kunnen vinden in vraagbaak van de dyane of ami 6 of in het werkplaatshandboek.
Maar slecht stationair kan ook liggen aan lekkende inlaatpakkingen, gaatje in de hotspot of verkeerde klepspeling.
Succes!
------------------------------
Traction 11 BL 1950

blanc/rouge2cv
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 632
Lid geworden op: wo 10 feb, 2010 19:56
Locatie: utrecht

Bericht door blanc/rouge2cv » za 17 mar, 2018 17:04


blanc/rouge2cv
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 632
Lid geworden op: wo 10 feb, 2010 19:56
Locatie: utrecht

Bericht door blanc/rouge2cv » za 17 mar, 2018 17:16


pimvanderheijden
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: do 8 okt, 2009 20:41
Locatie: Uffelte
Contacteer:

Bericht door pimvanderheijden » vr 23 mar, 2018 17:21

Blanc/Rouge, dank voor de suggestie maar voor mij niet bruikbaar. De beide werkplaatshandboeken gaan over een modern 6je.
En ik heb een oude 6je uit een Ami met solex 40 PICS.

Is er misschien iemand uit de buurt van Meppel die mij op locatie zou kunnen helpen met dit probleem. Motor start wel maar loopt niet stationair en pakt ook niet goed op. Ook last van backfire en damp uit carb
Dyane D6 met M4 blokje 1968
Dyane 425 Commercial 1968
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
citroendyane.wordpress.com

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 500
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Bericht door verkuilm » vr 23 mar, 2018 18:27

is de rest van onderhoud in orde?
ZOals kleppen op juiste afstand. de onsteking goed?
Zo te horen is er meer aan de hand.

Een carburateur doet staionair nagnoeg niks.
Met warme motor kan je CO gewoon op gehoor afstellen.
Als draaien aan de CO schroef weinig doet is meestal meer aan de hand
Ik gok op de klepspelling.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

pimvanderheijden
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: do 8 okt, 2009 20:41
Locatie: Uffelte
Contacteer:

Bericht door pimvanderheijden » vr 23 mar, 2018 19:01

Klepspelling is OK; nog eens extra gecontroleerd.

Ik ga zondag ook compressie testen en ontstekking nogmaals controleren.

Ik heb een 123 evo gemonteerd.
Dyane D6 met M4 blokje 1968
Dyane 425 Commercial 1968
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
citroendyane.wordpress.com

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » vr 23 mar, 2018 19:47

pimvanderheijden schreef:Klepspelling is OK; nog eens extra gecontroleerd.

Ik ga zondag ook compressie testen en ontstekking nogmaals controleren.

Ik heb een 123 evo gemonteerd.

heb je de klepspeling bij een warme motor gemeten zoals het hoort ( bij jouw motor).

Verder vind ik een 123evo een beetje overdreven voor je blokje (hoor mij nou) zet er voor de grap eens puntjes in en kijk of dit verbetering brengt..

Heb je ook de goede bougies voor je blokje ??


laat de motor eens op remmenreiniger/startpiloot lopen (dus de benzineleiding afkoppelen) en kijk eens of hij dan wel mooi loopt. tip. telkens een pufje spuiten zodat hij blijft lopen, na een half minuutje weet je precies hoeveel en hoelang je moet spuiten.. als hij dan wel mooi loopt dan ligt het aan de carb.

is de carb trouwens schoon filters zeefje en sproeiers, is het vlotterniveau goed.. je ziet je kunt nog een hoop proberen..

pimvanderheijden
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: do 8 okt, 2009 20:41
Locatie: Uffelte
Contacteer:

Bericht door pimvanderheijden » vr 23 mar, 2018 20:34

Kleppenspelling bij warme motor

Ik heb geen Evo maar een uni; maar ik ga puntjes plaatsen om te kijken wat dat doet.

Bougies zijn volgens mij de goede

hij loopt goed op remmenreiniger

Carb is schoongemaakt en heeft nieuwe sproeiers. Geen spelling op de as. trekt geen valse lucht via voetpakking of inlaatspruitstuk

maar vlotterhoogte; hoe hoog is die voor een Solex 40? (voor een dubbeltraps is hij 18 mm)

Ik ga zondag maar eens proberen; morgen eerst naar Gemert
Dyane D6 met M4 blokje 1968
Dyane 425 Commercial 1968
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
citroendyane.wordpress.com

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 807
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » vr 23 mar, 2018 22:07

Heb al een paar keer meegemaakt dat als er geen stationair te krijgen is, dit veroorzaakt wordt door een inwendig gaatje in de hotspot.

Als alle andere tests en tips van hierboven niks helpen dan kan je het spruitstuk demonteren, een van de uitlaat flensen even dichtplakken , benzine oid aan in de andere kant erin gieten en kijken of het er aan de inlaat kant uit komt. Zo ja dan is het spruitstuk inwendig lek.
------------------------------
Traction 11 BL 1950

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 500
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Bericht door verkuilm » za 24 mar, 2018 08:34

toch gewoon 600 motor met enkel traps carbu?
Gooide die enkeltraps er altijd uit. Met een dubbel carb rijdt ie echt veel en veel beter.
Moet je we hele spruitstuk eraf halen. En een omkeer meganisme voor het gasplankje.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 807
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » za 24 mar, 2018 08:53

Nee het gaat hier om een m4 motor met vlakke spruitstuk.
------------------------------
Traction 11 BL 1950

pimvanderheijden
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: do 8 okt, 2009 20:41
Locatie: Uffelte
Contacteer:

Bericht door pimvanderheijden » za 24 mar, 2018 17:47

engbo,

Ik ga morgen er alles afhalen en dicht plakken cq gieten met benzine.

Ook de carb maar eens in de ultrasoon reiniger leggen. Heb ook het idee dat de stationair sproeier niets doet.

En verkuilm; ombouwen van een M4 blokje naar dubbeltraps carb, dat gaat me toch te ver :-)
Dyane D6 met M4 blokje 1968
Dyane 425 Commercial 1968
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
citroendyane.wordpress.com

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » za 24 mar, 2018 19:23

Je kunt hem ook met water volgieten is minder gevaarlijk.
diverse Citroens, wat anders.

TimVS
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 526
Lid geworden op: do 4 jan, 2007 10:53
Locatie: Overpelt, België

Bericht door TimVS » za 24 mar, 2018 23:41

Ben je zeker dat hij geen valse lucht neemt rond de voetpakking? kan je testen met wat remreiniger.
Ik heb in gemert een nos voetpakking oor een 40 kunnen scoren, die liggen ook niet voor het rapen.

Een slechte stationair heeft niet snel met de vlotter te maken. Maar kan natuurlijk wel.

De stationair sproeier kan je volgens mij wel vervangen met een van een van een 34 pics.
De afstelgegevens kan je mischien wel vinden in een vraagbaak voor een ami 6. Maar een late dan.

Plaats reactie