afstellen Solex PCIS 40

pimvanderheijden
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: do 8 okt, 2009 20:41
Locatie: Uffelte
Contacteer:

Bericht door pimvanderheijden » zo 25 mar, 2018 16:15

Gevonden!

tenminste de oorzaak. Zoals enkele al gesuggereerd hadden zit er een gat ik de wand tussen hotspot en inlaatspruitstuk.

Nu de oplossing nog.

Is mijn spruitstuk nog te redden. met andere woorden, kan het nog gerepareerd worden?
Gat is wel zo'n 3 x 5 mm

daarnaast ook nog een scheur tussen hotspot en buitenwand

Iemand ervaring met repareren van spruitstukken?

Of heeft iemand nog een goed spruitstuk voor een M4 blok
Dyane D6 met M4 blokje 1968
Dyane 425 Commercial 1968
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
citroendyane.wordpress.com

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 807
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » zo 25 mar, 2018 17:07

Een heel, heeeeel erg goede lasser die ook overweg kan met kopersolderen moet dit kunnen fixen.
Is wel de moeite waard, goede spruitstukken zijn zo langzamerhand heel erg schaars... :cry:

Succes!
------------------------------
Traction 11 BL 1950

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » zo 25 mar, 2018 19:52

Gewoon uit nieuwsgierigheid : wat voor materiaal is dat dan?

pimvanderheijden
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: do 8 okt, 2009 20:41
Locatie: Uffelte
Contacteer:

Bericht door pimvanderheijden » zo 25 mar, 2018 20:18

Volgens mij is het gewoon staal (maar ik kan me vergissen)

Ik heb wel geregeld spruitstukken gezien die gerepareerd waren dmv hardsolderen

Ga ik maar eens op zoek naar een goede lasser / hardsoldeerder in de buurt van Meppel en/of Zwolle
Dyane D6 met M4 blokje 1968
Dyane 425 Commercial 1968
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
citroendyane.wordpress.com

Gebruikersavatar
Edce
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 28 jan, 2018 10:30
Locatie: Limburg (B)

Bericht door Edce » zo 25 mar, 2018 20:49

Een 2cv spruitstuk is volgens mij gemaakt van staal. De aansluitvlakken, die op de cilinderkoppen passen, zijn toch ook op de pijpen gelast. Ik heb enkele malen met een gewone MIG/MAG halfautomaat daaraan gelast. Geen enkel probleem. Wel oppassen voor het te heet worden van het spruitstuk, dus stukjes per keer lassen om krom/scheef/ -trekken te voorkomen. Hardsolderen is ook goed om vervorming te voorkomen, doch de hechting lijkt me minder sterk te zijn. TIG lassen is volgens mij het beste.
Met de beste 2cv groeten

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 807
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » zo 25 mar, 2018 21:13

Het spruitstuk is ook van staal, alleen een groot gedeelte van het hotspot gedeelte zit met kopersoldeer in elkaar. Als je daar op wil gaan lassen lukt niet echt. Repareren zal een combinatie worden van lassen en solderen.
En nogmaals het gaat hier om een oud type spruitstuk
------------------------------
Traction 11 BL 1950

TimVS
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 526
Lid geworden op: do 4 jan, 2007 10:53
Locatie: Overpelt, België

Bericht door TimVS » di 27 mar, 2018 09:19

Het is niet eenvoudig om een spruitstuk voor een 40 pics te vinden, dus het zal wel lonen om deze te latern repareren

pimvanderheijden
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: do 8 okt, 2009 20:41
Locatie: Uffelte
Contacteer:

Bericht door pimvanderheijden » di 27 mar, 2018 18:07

Dank allen,

Ik ga op zoek naar iemand die mijn spruitstuk kan lassen cq hard solderen

Ik hoop binnen korte tijd jullie een update te kunnen geven.

Vandaag wel mijn Axel klaar gemaakt; hij remt weer lekker, motortje loopt goed met de nieuwe carburateur en uitlaatsysteem lijkt gasdicht. 16 april naar de RDW voor kenteken
Dyane D6 met M4 blokje 1968
Dyane 425 Commercial 1968
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
citroendyane.wordpress.com

Plaats reactie