Opknapbeurt stilstaande 2cv6 uit 1984

TrickyEend
Beginner
Beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 22 aug, 2018 22:32

Opknapbeurt stilstaande 2cv6 uit 1984

Bericht door TrickyEend » wo 22 aug, 2018 22:51

Beste allemaal!

Mijn vader heeft vroeger rondgereden in een Citroën 2cv6 uit 1984, in ons bezit gekomen in 1994. Helaas is deze mooie wagen (lange tijd gebruikt als iconische bestelwagen in de omgeving) ongeveer 10/15 jaar geleden stilgezet, dit zonder enig mankement. Hij heeft lange tijd gesproken over het herstellen van deze mooie kar, maar is daar nooit aan toe gekomen.

Nu ben ik in overleg gegaan met twee vrienden, beiden autoliefhebbers met aardig wat verstand van zaken en een voorliefde voor sleutelen aan (oudere) wagens. Zij werden, en ik ook, enthousiast van het opknappen van deze oude Citroën. We hebben al wat onderzoek gedaan, en willen eerst kijken of we de auto kunnen laten draaien door de bougies, olie, oliefilter en accu te vervangen.

Helaas is de informatie die we tot nu toe hebben gevonden vrij algemeen wat betreft de olie en het oliefilter, laat staan wat betreft de accu en durven nog geen aankopen te doen zonder de input van experts/liefhebbers. Vandaar deze post: wellicht dat jullie ons in de goede richting kunnen helpen.

Kort samengevat:
Het gaat om een Citroën 2CV6 uit 1984. Staat een jaar of 10/15 stil in een droge schuur. We zijn op zoek naar:
- de juiste olie;
- het juiste oliefilter;
- de juiste bougies;
- de juiste accu.

Hopelijk kunnen jullie ons uit de brand helpen! Mocht ik dit op de verkeerde plek hebben geplaatst omdat ik niet goed uit mijn doppen heb gekeken, dan hoor ik dat graag. Alvast hartelijk dank!

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: Opknapbeurt stilstaande 2cv6 uit 1984

Bericht door Thijs » wo 22 aug, 2018 23:10

Het is niet aan te raden om een blok dat zo lang stil staat zomaar weer te starten.
Bij stilstand valt er altijd roest uit het spruitstuk en dit komt in de cilinderkop terecht, tussen de kleppen.

Je zou, als je de motor nog niet met de hand hebt gedraaid misschien het spruitstuk kunnen verwijderen en dan met een compressor de in- en uitlaatpoort schoon kunnen blazen.
Als je al wel aan het blok hebt gedraaid kan het al tussen de kleppen zitten en zou ik de kop demonteren.

Natuurlijk zijn er ook mensen die er benzine ingooien en gewoon gaan starten maar daar kun je dus de boel mee beschadigen.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4962
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Opknapbeurt stilstaande 2cv6 uit 1984

Bericht door AZL57 » do 23 aug, 2018 09:56

Je benodigde onderdelen kun je normaal bij iedere automaterialen zaak krijgen. Die hebben waarschijnlijk nog wel in hun computer staan.
diverse Citroens, wat anders.

nielsemans
Beginner
Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: do 23 aug, 2018 10:35

Re: Opknapbeurt stilstaande 2cv6 uit 1984

Bericht door nielsemans » do 23 aug, 2018 10:52

Ik ben een van die twee vrienden en heb een inlogcode voor WM. Daar heb ik het kenteken ingevoerd en kreeg ik twee verschillende diameter oliefilters. 76 mm en 80 mm. Daarom vragen we naar het juiste filter. Verder weet ik dat de vanuit de fabrikant aangeraden olie niet altijd meer gebruikt wordt door liefhebbers omdat hun ervaring hun geleerd heeft dat een andere olie beter werkt. Dan bedoel ik vooral de viscositeit waarden. Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen!
Bijlagen
oliefilter.png
(93.03 KiB) 1244 keer gedownload

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Re: Opknapbeurt stilstaande 2cv6 uit 1984

Bericht door André Post » do 23 aug, 2018 11:46

Mijn ervaring is ook dat de meer algemene automaterialen webshops er nogal eens naast zitten, al fout filter en handrem blokjes ontvangen..
Laatste keer bij de Brezan een goed filter gekregen.
Meeste materialen bestel ik bij 2CV gespecialiseerde webshops.
Wat olie betreft zijn er veel verschillende meningen.
Zelf gebruik ik nu 5W40 volsynthetisch maar de meesten gebruiken 15W50 of 10W40 halfsyntheet.
Voor een motor met oliefilter zou ik geen zg klassieke olie gebruiken, moderne oliën zijn veel beter geworden sinds de uitgave van de instructie boekjes.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4962
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Opknapbeurt stilstaande 2cv6 uit 1984

Bericht door AZL57 » do 23 aug, 2018 12:32

Heb je geen lekkages met 5w40? Ik kocht een 57er eend en die had overal olie lekken. Toen het blik olie dat erbij was leeg was en ik een andere olie erin deed was het lekken meteen opgelost. Mogelijk zat er een te dunne olie in het reserve blik.
diverse Citroens, wat anders.

TrickyEend
Beginner
Beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 22 aug, 2018 22:32

Re: Opknapbeurt stilstaande 2cv6 uit 1984

Bericht door TrickyEend » do 23 aug, 2018 12:47

André Post schreef: do 23 aug, 2018 11:46 Laatste keer bij de Brezan een goed filter gekregen.
Meeste materialen bestel ik bij 2CV gespecialiseerde webshops.
Wat olie betreft zijn er veel verschillende meningen.
Zelf gebruik ik nu 5W40 volsynthetisch maar de meesten gebruiken 15W50 of 10W40 halfsyntheet.
Voor een motor met oliefilter zou ik geen zg klassieke olie gebruiken, moderne oliën zijn veel beter geworden sinds de uitgave van de instructie boekjes.
Bedankt voor de tip wat betreft de olie!

Heb je links naar een aantal van de gespecialiseerde webshops waar je goede ervaringen mee hebt?

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Re: Opknapbeurt stilstaande 2cv6 uit 1984

Bericht door André Post » do 23 aug, 2018 17:16

AZL57 schreef: do 23 aug, 2018 12:32 Heb je geen lekkages met 5w40? Ik kocht een 57er eend en die had overal olie lekken. Toen het blik olie dat erbij was leeg was en ik een andere olie erin deed was het lekken meteen opgelost. Mogelijk zat er een te dunne olie in het reserve blik.
Een oudere eend heeft geen olie filter en kan beter geen moderne olie hebben.
Moderne oliën houden het vuil in de olie, bij de oude minerale olie zakt het onder in het carter.
Een dikkere olie dan W40 geeft wel start problemen met de 18pk in de winter.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Re: Opknapbeurt stilstaande 2cv6 uit 1984

Bericht door André Post » do 23 aug, 2018 17:31

TrickyEend schreef: do 23 aug, 2018 12:47
Bedankt voor de tip wat betreft de olie!

Heb je links naar een aantal van de gespecialiseerde webshops waar je goede ervaringen mee hebt?
Zelf bestel ik bij Der Franzose, 2CV shop.nl, Burton car, 2CV parts.nl, Stichting behoud 2CV, net wat ze hebben en wat het kost.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Opknapbeurt stilstaande 2cv6 uit 1984

Bericht door Boudewijn » do 23 aug, 2018 18:05

Ik koop mijn spullen voornamelijk bij een kleine onderdelen handel hier in het dorp. De man heeft nog liefde voor oude auto's en geeft goede tips. Bij hem koop ik ook altijd het olie filter, de Mann W 712/9 die je in jouw post hebt staan.
Olie is bij mij gewoon de goedkoopste minerale olie 15W40. Ik heb één keer synthetische olie gebruikt, maar zowel de eend als mijn Opel gingen er van lekken.
Start de motor niet. Haal eerst de koppen er af en maak alles goed schoon. De pakkingen die je nodig hebt bij het weer monteren zijn bij de diverse handelaren te koop. Zie hiervoor de advertenties op deze website.
Koop ook een technische handleiding van de 2cv. De vraagbaak of Haynes. Deze worden vaak op marktplaats.nl aangeboden. Met wat zoeken kun je ze ook digitaal downloaden.
Voor vragen kun je altijd hier op het forum terecht. Succes met de restauratie.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: Opknapbeurt stilstaande 2cv6 uit 1984

Bericht door Thijs » do 23 aug, 2018 20:34

Je hebt dus 2 inlaatpakkingen en 2 uitlaatpakkingen nodig.
Bestel ook meteen kleppendekselpakkingen. Je zult de kleppen moeten stellen en als je de deksels loshaalt zal het niet meer afsluiten met zulke oude pakkingen.

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Opknapbeurt stilstaande 2cv6 uit 1984

Bericht door Boudewijn » vr 24 aug, 2018 18:08

Thijs schreef: do 23 aug, 2018 20:34 Je hebt dus 2 inlaatpakkingen en 2 uitlaatpakkingen nodig.
Bestel ook meteen kleppendekselpakkingen. Je zult de kleppen moeten stellen en als je de deksels loshaalt zal het niet meer afsluiten met zulke oude pakkingen.
Thijs, je vergeet de brilrubbers. Het beste kun je de Viton rubbers nemen.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Dirk85
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 6 aug, 2014 09:56
Locatie: Weert

Re: Opknapbeurt stilstaande 2cv6 uit 1984

Bericht door Dirk85 » vr 31 aug, 2018 08:54

Ik gebruik altijd 20w50 minerale olie. Meestal zo'n blik van Castrol, maar bij de Heuts hebben ze ook MPM. Naar mijn idee prima spul. Je moet 'm toch ieder jaar verversen. In mijn geval zijn er dan net 1000 km mee gereden.
Citroën 2CV6 (1988) - Peugeot 203 (1956) - Peugeot 308 GTI270 (2016)

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Opknapbeurt stilstaande 2cv6 uit 1984

Bericht door Boudewijn » vr 31 aug, 2018 09:54

Dirk85 schreef: vr 31 aug, 2018 08:54 Ik gebruik altijd 20w50 minerale olie. Meestal zo'n blik van Castrol, maar bij de Heuts hebben ze ook MPM. Naar mijn idee prima spul. Je moet 'm toch ieder jaar verversen. In mijn geval zijn er dan net 1000 km mee gereden.
Dirk, verversen kun je het beste vóór de winterstop doen. Als je met de auto rijdt, vormen er zich zuren in de olie. Als er dan oude olie tijdens de winterstop in zit dan gaan die zuren de motor aantasten.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Dirk85
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 6 aug, 2014 09:56
Locatie: Weert

Re: Opknapbeurt stilstaande 2cv6 uit 1984

Bericht door Dirk85 » do 13 sep, 2018 13:11

Boudewijn schreef: vr 31 aug, 2018 09:54
Dirk, verversen kun je het beste vóór de winterstop doen. Als je met de auto rijdt, vormen er zich zuren in de olie. Als er dan oude olie tijdens de winterstop in zit dan gaan die zuren de motor aantasten.
Thanks. Goede tip. Wist ik niet.
Citroën 2CV6 (1988) - Peugeot 203 (1956) - Peugeot 308 GTI270 (2016)

Plaats reactie