Oeps! Eend start niet meer!

VincentK
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 139
Lid geworden op: vr 20 jul, 2018 12:21
Locatie: Enschede

Re: Oeps! Eend start niet meer!

Bericht door VincentK » do 18 jul, 2019 14:49

marc-f schreef: do 18 jul, 2019 10:44
VincentK schreef: do 18 jul, 2019 09:43 Als hij stationair niet lekker draait, dan zou het probleem ook nog kunnen zitten in de afstelling van je carburateur.

Dus stationair en CO afstellen.
Hoi Vincent,

Ik ben "nieuw" met carburateurs. Altijd injectie auto's gereden. Als je het CO stelt, heeft dan dan ook invloed op de hogere toeren? Dan zou hij nu dus te arm moeten lopen. Heb daar echter niets aan gesteld bij het schoonmaken van de carburateur.

Marc
Als je de carb. open hebt gehad en hebt schoongemaakt dan kan het zijn dat je 'nieuwe' instellingen nodig hebt, aangezien hij was gesteld voor de oude situatie.

Mengselschroef is goed te doen met een toerental meter, maar CO is makkelijker te doen met een CO-meter (oftewel garage). Al zijn er wel manieren om het zonder te doen.
AK-400 1974
Ami 8 Break 1969

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 504
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Re: Oeps! Eend start niet meer!

Bericht door verkuilm » vr 19 jul, 2019 10:24

Zit nog even het hele topic te lezen. Zo te lezen heb je geen sleutel ervaring. Geeft niet eend erg eenvoudig.
Maar je moet wel de juiste dingen doen. Anders doet ie het niet.
Als de eend nu beroerd loopt en rijdt. Niet meer rijden je sloopt het hele blok kunnen ze niet goed tegen.

Als eerste, je hebt de kleppen gesteld, hoe heb je dat gedaan? Dat was de eerste keer ooit gedaan? Kleppen niet goed, is niet of nauwlijks nog mee te rijden. En als verkeerd staat, gaat je blok eraan. Je zou daar niet eerste mee zijn.

Als de onsteking goed heeft gewerkt. En de 2cv heeft goed gereden, dan zou ik voor nu ervan uit gaan, dat is goed.
Theoretisch kan opeens iets defect raken maar die kans is bijzonder klein.

Carbu, je hebt tank leeg gereden. En toen deed ie het niet meer? Niet meer starten? Dan zit je stationair spoeier mogelijk verstopt. Die heb je er al een uit gehaald? Zit aan de buitenkant. Stationair draaien van de eend doet ie met de stationair schroef en de CO schroef. de rest van de carbu doet dan niets. Zou van de CO schroef even afblijven. De CO afstelling doet plank gas niets. Je kan de hele schroef eruit draaien plak gas merk je dat niet eens.

De carbu had je niet van het blok moeten halen. Om de sproeiers te bereiken kan die gewoon blijven zitten. Die losse glaser pakkingen niet gebruiken. Alleen die dikke kunstof plaat. Hoe vast heb je dat gedraait?

Dan de sproeiers heb je eruit gehaald, je hebt het over drie? Je hebt met sate prikker de primaire sproeier eruit gehaald?

Succces!
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

marc-f
Beginner
Beginner
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 19 jun, 2019 22:13

Re: Oeps! Eend start niet meer!

Bericht door marc-f » di 23 jul, 2019 11:39

verkuilm schreef: vr 19 jul, 2019 10:24 Zit nog even het hele topic te lezen. Zo te lezen heb je geen sleutel ervaring. Geeft niet eend erg eenvoudig.
Maar je moet wel de juiste dingen doen. Anders doet ie het niet.
Als de eend nu beroerd loopt en rijdt. Niet meer rijden je sloopt het hele blok kunnen ze niet goed tegen.

Als eerste, je hebt de kleppen gesteld, hoe heb je dat gedaan? Dat was de eerste keer ooit gedaan? Kleppen niet goed, is niet of nauwlijks nog mee te rijden. En als verkeerd staat, gaat je blok eraan. Je zou daar niet eerste mee zijn.

Als de onsteking goed heeft gewerkt. En de 2cv heeft goed gereden, dan zou ik voor nu ervan uit gaan, dat is goed.
Theoretisch kan opeens iets defect raken maar die kans is bijzonder klein.

Carbu, je hebt tank leeg gereden. En toen deed ie het niet meer? Niet meer starten? Dan zit je stationair spoeier mogelijk verstopt. Die heb je er al een uit gehaald? Zit aan de buitenkant. Stationair draaien van de eend doet ie met de stationair schroef en de CO schroef. de rest van de carbu doet dan niets. Zou van de CO schroef even afblijven. De CO afstelling doet plank gas niets. Je kan de hele schroef eruit draaien plak gas merk je dat niet eens.

De carbu had je niet van het blok moeten halen. Om de sproeiers te bereiken kan die gewoon blijven zitten. Die losse glaser pakkingen niet gebruiken. Alleen die dikke kunstof plaat. Hoe vast heb je dat gedraait?

Dan de sproeiers heb je eruit gehaald, je hebt het over drie? Je hebt met sate prikker de primaire sproeier eruit gehaald?

Succces!
Kleppen gesteld via de Haynes manual. Voelermaatje gebruikt. Ene tuimelaar naar binnen, andere naar buiten, motor in b.d.p. Kleppen minimaal bijgesteld naar 0.2 mm d.m.v. schroefje en de moer. Daarna motor met de hand enkele keren rond gedraaid en 2x extra nagemeten per klep.

Ontsteking sluit ik bijna in zijn geheel uit. De specialist heeft dit gesteld en vernieuwd.

Carbu verhaal. Tank was leeg. Daarna benzine in gegooid, liep stationair goed, bij lage toeren (1ste trap) bijna niet, hoog redelijk goed.

Vervolgens de gehele carb. eraf gehaald, gescheiden en schoongemaakt met carb. cleaner en remmen reiniger. De sproeiers (3 stuks, die je met de schroevendraaier eruit haalt) doorgeblazen met perslucht. Ook heb ik het metalen filter schoon geblazen. Aan de instelling heb ik niets veranderd

Betreft de pakkingen, ik las in de Haynes dat die er wel tussen moesten, met het verwijderen van de carb. kwamen deze er ook uit. Dus leek me logisch. Er zit ook een nieuwe vulplaat op. ik vraag me af of zonder de papieren pakkingen de carb überhaupt af dicht?

Wat nu dus het geval is. Als ik om de carb (voetpakking) heen spuit valt hij uit (verzuipen). Als ik te lang start en hem met opzet verzuip dan lekt de benzine langs de voetpakking af naar beneden. Dus daar zal een lek zitten.

Uit mijn ervaring weet ik dat als je na het meng traject (in dit geval carb) een lekkage/ valse lucht hebt, je auto niet goed loopt. Bij last (midden) is hier minder van te merken dan stationair omdat je dan sowieso minder lucht aan zuigt.

Als hij nu loopt moet je ook veel met het gas spelen om hem aan te houden.

Het vreemde is echter dat bij vollast de auto ook inhoudt/ hapert.

Ik heb niet meer met de eend gereden gezien ik op vakantie ga. Na de vakantie (over 2 weken terug) ga ik verder.

Alle tips van harte welkom.

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 504
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Re: Oeps! Eend start niet meer!

Bericht door verkuilm » di 23 jul, 2019 18:58

Je verhaal is me nog niet helemaal duidelijk. Maar altijd lastig zo.
Kleppen, op de rechter cilinder draai je de uitklep helemaal open.
Dan meten op de Linker cilinder je uitlaat klep. die 20/100.
etc

Dan je carbu, als aan de gang gaat met perslucht dan heb je m gemoerd gok ik. Zou andere halen, gebruikte.
Je hebt een spoeier aan de buitenkant, stationair. Dan een sproeier erin. En voor de andere moet je boutje 12 los draaien.
Piep klein schroeven draairtje sproeier los draaien. En met sate prikker eruit halen.

Geen papieren voetpakking. Zit orgineel ook niet. Heb je de dikke vul pakking die tussen de carbu en het spruitstuk wel op juiste wijze terug geplaatst? Niet gedraait? En heb je kritisch gekeken of die nog heel is geen scheuren? Gaan stuk. Zker als je eraan zit.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3023
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: Oeps! Eend start niet meer!

Bericht door Thijs » di 23 jul, 2019 21:58

Lekkende asjes van de gaskleppen kan ook nog.

marc-f
Beginner
Beginner
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 19 jun, 2019 22:13

Re: Oeps! Eend start niet meer!

Bericht door marc-f » wo 24 jul, 2019 07:57

verkuilm schreef: di 23 jul, 2019 18:58 Je verhaal is me nog niet helemaal duidelijk. Maar altijd lastig zo.
Kleppen, op de rechter cilinder draai je de uitklep helemaal open.
Dan meten op de Linker cilinder je uitlaat klep. die 20/100.
etc

Dan je carbu, als aan de gang gaat met perslucht dan heb je m gemoerd gok ik. Zou andere halen, gebruikte.
Je hebt een spoeier aan de buitenkant, stationair. Dan een sproeier erin. En voor de andere moet je boutje 12 los draaien.
Piep klein schroeven draairtje sproeier los draaien. En met sate prikker eruit halen.

Geen papieren voetpakking. Zit orgineel ook niet. Heb je de dikke vul pakking die tussen de carbu en het spruitstuk wel op juiste wijze terug geplaatst? Niet gedraait? En heb je kritisch gekeken of die nog heel is geen scheuren? Gaan stuk. Zker als je eraan zit.
Kleppen stellen verhaal is duidelijk. Zoals gezegd hoefde deze ook maar minimaal bijgesteld te worden.

Betreft de carbu. Ik heb de (schroef) sproeiers eruit gehaald en deze schoongemaakt/ geblazen. Hoezo is hij dan gemoerd?

Wat jij zegt m.b.t. sate prikker heb ik niet gedaan. Dat is iets wat nog zou moeten gebeuren dus.

De dikke vulpakking heb ik (preventief) nieuw gekocht. Die zit er wel goed op, heb hier extra op gelet. Juist die papieren pakkingen vangen onregelmatigheden op die van metaal op metaal. Maar die redenatie klopt dus niet?

Marc

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2158
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Re: Oeps! Eend start niet meer!

Bericht door André Post » wo 24 jul, 2019 08:31

Die papieren pakkingen gebruik ik wel, vanwege jou reden, vloeibare pakking zeker niet gebruiken.
Het lijkt mij dat op enig moment een carburateur er af zal moeten om grondig schoon te maken of gebroken veren te vervangen.
Het kleine sproeiertje van de eerste trap wordt vaak over het hoofd gezien, zit uit zicht.
Stationair sproeier, aan de buitenzijde heeft zo'n klein gaatje, dat kost soms meerdere pogingen om die goed te krijgen.
Met perslucht gaat die carburateur echt niet stuk.
Nieuwe condensatoren zijn bij mij altijd verdacht, ik vervang altijd alleen de puntjes.
In het verleden niet zozeer slecht lopen als wel inbranden van de punten.
Nu een condensator er in zitten waarmee de punten alleen maar slijten, dus die laat ik zitten tot het fout gaat.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 504
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Re: Oeps! Eend start niet meer!

Bericht door verkuilm » wo 24 jul, 2019 21:57

Dan zou ik eerst die sproeier even doen. En stationair zeker goed bekijken idd
Papier hoort er niet op, zat er nieuw niet op. Staat ook niet in het werkplaats handboek.
En je krijgt het prima dicht. Goed vlak en schoon maken. Ook vloeibare pakking niet doen.
Laatst revisi carbu gekocht in zutphen die zeggen hetzelfde. Bij mijn eend was spelling op asje. Nwe carbu echt top.
als er onevenheden in zitten dan gaat het lekker. Daar helpt papier niet tegen.
Wat was er mis met de orginel voetpakking? Nieuw niet altijd goed namelijk.

Hoeft niet stuk tegaan met perslucht. Maar heb daar wel slechte ervaring mee. gaaf vaak meer ellende dan dat het beter werd.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4968
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Oeps! Eend start niet meer!

Bericht door AZL57 » do 25 jul, 2019 11:34

Is je carburateur voet nog goed vlak?
diverse Citroens, wat anders.

marc-f
Beginner
Beginner
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 19 jun, 2019 22:13

Re: Oeps! Eend start niet meer!

Bericht door marc-f » wo 7 aug, 2019 11:45

Zo, weer even bezig aan de eend.

Stationair sproeier door geblazen. Pakking tussen spruitstuk en voetstuk carb eraf gehaald, zoals jullie voorstellen.

Nu valt me op dan mijn vacuüm vervroeger wat lastig terug komt... is dit een bekend probleem? Het pinnetje blijft soms zeg maar een beetje hangen.

Gr Marc

marc-f
Beginner
Beginner
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 19 jun, 2019 22:13

Re: Oeps! Eend start niet meer!

Bericht door marc-f » vr 9 aug, 2019 14:17

Zo. Advies gevraagd bij de deskundigen. Naar de Eendengarage in Eindhoven geweest.

Wat blijkt, de ontsteking staat (veel) te laat. De contact punten zijn van slechte imitatie kwaliteit evenals de condensator. Hierdoor back fired hij en in hoge toeren geen prestaties. 80 km/h max met een hoop back fiets. Niet mee te rijden.

De ontsteking heb ik laten doen bij een bekende Citroën “specialist”. Die hebben alles vervangen en gesteld. Niet goed dus. Maandag even langs om verhaal te halen..

Baal hier ontzettend van.

VincentK
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 139
Lid geworden op: vr 20 jul, 2018 12:21
Locatie: Enschede

Re: Oeps! Eend start niet meer!

Bericht door VincentK » vr 9 aug, 2019 14:37

Fijn dat je het gevonden (lijkt) te hebben. Goed spul plaatsen, afstellen en dan loopt alles straks vast weer als een zonnetje.

En ik denk dat we de term 'specialist' in deze wel kunnen laten vallen.

Succes verder!
AK-400 1974
Ami 8 Break 1969

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3023
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: Oeps! Eend start niet meer!

Bericht door Thijs » vr 9 aug, 2019 20:42

Misschien een specialist in geld verdienen...

Dit is precies de reden dat ik vrijwel alles zelf doe....

Gebruikersavatar
2cvvier
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 5 jun, 2017 20:31
Locatie: Waddinxveen

Re: Oeps! Eend start niet meer!

Bericht door 2cvvier » vr 9 aug, 2019 22:39

Misschien een goede aanleiding om een elektronische ontsteking te installeren? Nooit meer gezeur met vervangen of inbranden van contactpuntjes en het afstellen is kinderlijk eenvoudig.

Gebruikersavatar
IVARIO
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 330
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
Locatie: Heist-op-den-Berg (B)

Re: Oeps! Eend start niet meer!

Bericht door IVARIO » za 10 aug, 2019 19:18

Fijn voor je dat het nu goed lijkt te komen.
Ik vond het hele gebeuren interessant om te lezen.
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987

Plaats reactie