Olielekkage - Schakelprobleem
Olielekkage - Schakelprobleem
Vanaf het begin lekt mijn 2cv al een beetje. (Drie/vier druppels per nacht). Als ik wat meer rijd op een dag, lekt de auto 's avonds wel wat meer.
Gisteren ben ik weggeweest en heb 100 km gereden. Ik merkte, overigens was dit niet de eerste keer dat de auto slecht schakelt van z'n vrij naar 1. Ook de achteruit gaat wat moeizamer. Soms schokt de auto op het moment dat je dan optrekt in z'n één. Dit probleem is alleen in deze versnellingen en ook alleen als de motor / versnellingsbak (??) warm wordt. Bij korte afstanden nergens last van.
Vanmorgen lag er een flink plasje (100 ml / 150 ml?) olie op de grond. De olie die erin zit is 'vers' echter de olie op de grond was veel donkerder dan normaal.
Paar vraagjes:
- Kan dit ook van de versnellingsbak afkomen?
- Stel; het is van de motor. Betekend dit dan 'einde motor', opzoek naar een nieuwe of kan het ook een simpel rubbertje zijn.
- Stel; het is de motor. Wat kan het probleem qua slecht schakelen dan zijn. Kan dit ook de koppeling zijn?
Gisteren ben ik weggeweest en heb 100 km gereden. Ik merkte, overigens was dit niet de eerste keer dat de auto slecht schakelt van z'n vrij naar 1. Ook de achteruit gaat wat moeizamer. Soms schokt de auto op het moment dat je dan optrekt in z'n één. Dit probleem is alleen in deze versnellingen en ook alleen als de motor / versnellingsbak (??) warm wordt. Bij korte afstanden nergens last van.
Vanmorgen lag er een flink plasje (100 ml / 150 ml?) olie op de grond. De olie die erin zit is 'vers' echter de olie op de grond was veel donkerder dan normaal.
Paar vraagjes:
- Kan dit ook van de versnellingsbak afkomen?
- Stel; het is van de motor. Betekend dit dan 'einde motor', opzoek naar een nieuwe of kan het ook een simpel rubbertje zijn.
- Stel; het is de motor. Wat kan het probleem qua slecht schakelen dan zijn. Kan dit ook de koppeling zijn?
De olie kan zeker van de versnellingsbak komen. Als het versnellingsbak olie is stinkt die vaak (Naar rotte eieren) en die is ook dikker dan motorolie.
- Als het de motor is betekend dit zeker niet het einde van de motor. Indien je hier niets aan doet en je zonder of met te weinig olie rijdt kan dit echter wel snel het einde betekenen.
Wat misschien kan helpen is zien waar de olie vandaan komt. De plaatsen waar je misschien best een kan checken is.
- Achteraan de motor aan het vliegwiel (keerring kan hier lekken)
- Vooraan aan de motor bij de ventilator. (Ook een keerring)
- De brilrubbers langs de zijkant van de motor onder de cilinders.
- De kleppendeksels
- Als het de motor is betekend dit zeker niet het einde van de motor. Indien je hier niets aan doet en je zonder of met te weinig olie rijdt kan dit echter wel snel het einde betekenen.
Wat misschien kan helpen is zien waar de olie vandaan komt. De plaatsen waar je misschien best een kan checken is.
- Achteraan de motor aan het vliegwiel (keerring kan hier lekken)
- Vooraan aan de motor bij de ventilator. (Ook een keerring)
- De brilrubbers langs de zijkant van de motor onder de cilinders.
- De kleppendeksels
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 352
- Lid geworden op: za 29 mar, 2008 23:25
- Locatie: Hilversum
Olie die je "vers" in de motor erbij gooit word al gauw even zwart als de rest van de olie hoor
Kun je zien waar de olie ongeveer vandaan komt? vanaf de druppels op de grond een rechte lijn naar boven volgen en zie waar er druppels hangen of nattigheid is. Een olielek hoeft helemaal niks ernstigs te betekenen, maar sluit uiteraard niks uit. Helemaal als je dusdanig veel verloren hebt dat de motor geen smering meer krijgt, dan gaat het pas de slechte kant op.
Kijk eerst eens of je een mogelijke oorzaak kunt vinden. Zo te horen zou het ook wel eens de versnellingsbak kunnen zijn. Probeer deze eens bij te vullen aan de zijkant van de versnellingsbak zit aan de passagierszijde een grote moer (dop 21). Draai deze los en vul bij met versnellingsbakolie tot hij overloopt). Dan weet je in elk geval zeker dat er voldoende in zit.
Kun je zien waar de olie ongeveer vandaan komt? vanaf de druppels op de grond een rechte lijn naar boven volgen en zie waar er druppels hangen of nattigheid is. Een olielek hoeft helemaal niks ernstigs te betekenen, maar sluit uiteraard niks uit. Helemaal als je dusdanig veel verloren hebt dat de motor geen smering meer krijgt, dan gaat het pas de slechte kant op.
Kijk eerst eens of je een mogelijke oorzaak kunt vinden. Zo te horen zou het ook wel eens de versnellingsbak kunnen zijn. Probeer deze eens bij te vullen aan de zijkant van de versnellingsbak zit aan de passagierszijde een grote moer (dop 21). Draai deze los en vul bij met versnellingsbakolie tot hij overloopt). Dan weet je in elk geval zeker dat er voldoende in zit.
Nu met nieuwe nickname!
was: Thadeez
was: Thadeez
Kun je ook ergens zien hoeveel er nog in zit?Deuche Fester schreef:Olie die je "vers" in de motor erbij gooit word al gauw even zwart als de rest van de olie hoor
Kun je zien waar de olie ongeveer vandaan komt? vanaf de druppels op de grond een rechte lijn naar boven volgen en zie waar er druppels hangen of nattigheid is. Een olielek hoeft helemaal niks ernstigs te betekenen, maar sluit uiteraard niks uit. Helemaal als je dusdanig veel verloren hebt dat de motor geen smering meer krijgt, dan gaat het pas de slechte kant op.
Kijk eerst eens of je een mogelijke oorzaak kunt vinden. Zo te horen zou het ook wel eens de versnellingsbak kunnen zijn. Probeer deze eens bij te vullen aan de zijkant van de versnellingsbak zit aan de passagierszijde een grote moer (dop 21). Draai deze los en vul bij met versnellingsbakolie tot hij overloopt). Dan weet je in elk geval zeker dat er voldoende in zit.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 352
- Lid geworden op: za 29 mar, 2008 23:25
- Locatie: Hilversum
Je kunt de vuldop losdraaien en met een zaklamp kijken of je de olie kunt zien, of er een stripje papier of stokje in steken. het oliepeil mag tot het vulgaatje komen maar ik weet niet wat het minimale niveau is...
Ik kan op de foto's niet zien waar het lek vandaan komt, misschien kun je van de onderkant ook wat foto;s maken?
Ik kan op de foto's niet zien waar het lek vandaan komt, misschien kun je van de onderkant ook wat foto;s maken?
Nu met nieuwe nickname!
was: Thadeez
was: Thadeez
Je kan best de gardebous effe verwijderen.
Dan de best effe de koelplaten (of rubbers) rond de cilinders verwijderen. Die zitten met enkele vijzen en soms met 2 bouten langs onder vast.
Dan moet je op enkele plaatsen effe checken of er een duidelijke lek is.
- De brilrubbers
- de olieleiding naar de cilinderkop
- de kleppendeksels
Op de volgende afbeelding kan je zien waar de brilrubbers zitten en de aansluiting voor de olieleiding naar de cilinderkop.
Het kan wel nodig zijn van even alles schoon proper ter maken en daarna effe de motor te laten draaien ( wel niet te lang aangezien de koelplaten eraf zijn )
Dan de best effe de koelplaten (of rubbers) rond de cilinders verwijderen. Die zitten met enkele vijzen en soms met 2 bouten langs onder vast.
Dan moet je op enkele plaatsen effe checken of er een duidelijke lek is.
- De brilrubbers
- de olieleiding naar de cilinderkop
- de kleppendeksels
Op de volgende afbeelding kan je zien waar de brilrubbers zitten en de aansluiting voor de olieleiding naar de cilinderkop.
Het kan wel nodig zijn van even alles schoon proper ter maken en daarna effe de motor te laten draaien ( wel niet te lang aangezien de koelplaten eraf zijn )