Olielekkage - Schakelprobleem

hvb-013
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 157
Lid geworden op: za 17 mei, 2008 18:23
Locatie: Tilburg

Olielekkage - Schakelprobleem

Bericht door hvb-013 » di 2 jun, 2009 14:55

Vanaf het begin lekt mijn 2cv al een beetje. (Drie/vier druppels per nacht). Als ik wat meer rijd op een dag, lekt de auto 's avonds wel wat meer.

Gisteren ben ik weggeweest en heb 100 km gereden. Ik merkte, overigens was dit niet de eerste keer dat de auto slecht schakelt van z'n vrij naar 1. Ook de achteruit gaat wat moeizamer. Soms schokt de auto op het moment dat je dan optrekt in z'n één. Dit probleem is alleen in deze versnellingen en ook alleen als de motor / versnellingsbak (??) warm wordt. Bij korte afstanden nergens last van.

Vanmorgen lag er een flink plasje (100 ml / 150 ml?) olie op de grond. De olie die erin zit is 'vers' echter de olie op de grond was veel donkerder dan normaal.

Paar vraagjes:

- Kan dit ook van de versnellingsbak afkomen?
- Stel; het is van de motor. Betekend dit dan 'einde motor', opzoek naar een nieuwe of kan het ook een simpel rubbertje zijn.
- Stel; het is de motor. Wat kan het probleem qua slecht schakelen dan zijn. Kan dit ook de koppeling zijn?

ArneBrys
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 105
Lid geworden op: di 5 mei, 2009 16:05
Locatie: Humbeek

Bericht door ArneBrys » di 2 jun, 2009 15:11

De olie kan zeker van de versnellingsbak komen. Als het versnellingsbak olie is stinkt die vaak (Naar rotte eieren) en die is ook dikker dan motorolie.

- Als het de motor is betekend dit zeker niet het einde van de motor. Indien je hier niets aan doet en je zonder of met te weinig olie rijdt kan dit echter wel snel het einde betekenen.

Wat misschien kan helpen is zien waar de olie vandaan komt. De plaatsen waar je misschien best een kan checken is.
- Achteraan de motor aan het vliegwiel (keerring kan hier lekken)
- Vooraan aan de motor bij de ventilator. (Ook een keerring)
- De brilrubbers langs de zijkant van de motor onder de cilinders.
- De kleppendeksels

hvb-013
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 157
Lid geworden op: za 17 mei, 2008 18:23
Locatie: Tilburg

Bericht door hvb-013 » di 2 jun, 2009 15:13

Bedankt alvast voor de eerste reactie. Hiervoor kun je het beste eerst de motor schoonspuiten?

Deuche Fester
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 352
Lid geworden op: za 29 mar, 2008 23:25
Locatie: Hilversum

Bericht door Deuche Fester » di 2 jun, 2009 15:16

Olie die je "vers" in de motor erbij gooit word al gauw even zwart als de rest van de olie hoor ;)

Kun je zien waar de olie ongeveer vandaan komt? vanaf de druppels op de grond een rechte lijn naar boven volgen en zie waar er druppels hangen of nattigheid is. Een olielek hoeft helemaal niks ernstigs te betekenen, maar sluit uiteraard niks uit. Helemaal als je dusdanig veel verloren hebt dat de motor geen smering meer krijgt, dan gaat het pas de slechte kant op.

Kijk eerst eens of je een mogelijke oorzaak kunt vinden. Zo te horen zou het ook wel eens de versnellingsbak kunnen zijn. Probeer deze eens bij te vullen aan de zijkant van de versnellingsbak zit aan de passagierszijde een grote moer (dop 21). Draai deze los en vul bij met versnellingsbakolie tot hij overloopt). Dan weet je in elk geval zeker dat er voldoende in zit.
Nu met nieuwe nickname!
was: Thadeez

hvb-013
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 157
Lid geworden op: za 17 mei, 2008 18:23
Locatie: Tilburg

Bericht door hvb-013 » di 2 jun, 2009 17:23

Hieronder een paar foto's.
Misschien dat het iets kan verduidelijken.

Afbeelding
Afbeelding

(auto heeft hier 2 uur stilgestaan)
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

hvb-013
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 157
Lid geworden op: za 17 mei, 2008 18:23
Locatie: Tilburg

Bericht door hvb-013 » di 2 jun, 2009 17:25

Deuche Fester schreef:Olie die je "vers" in de motor erbij gooit word al gauw even zwart als de rest van de olie hoor ;)

Kun je zien waar de olie ongeveer vandaan komt? vanaf de druppels op de grond een rechte lijn naar boven volgen en zie waar er druppels hangen of nattigheid is. Een olielek hoeft helemaal niks ernstigs te betekenen, maar sluit uiteraard niks uit. Helemaal als je dusdanig veel verloren hebt dat de motor geen smering meer krijgt, dan gaat het pas de slechte kant op.

Kijk eerst eens of je een mogelijke oorzaak kunt vinden. Zo te horen zou het ook wel eens de versnellingsbak kunnen zijn. Probeer deze eens bij te vullen aan de zijkant van de versnellingsbak zit aan de passagierszijde een grote moer (dop 21). Draai deze los en vul bij met versnellingsbakolie tot hij overloopt). Dan weet je in elk geval zeker dat er voldoende in zit.
Kun je ook ergens zien hoeveel er nog in zit?

Deuche Fester
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 352
Lid geworden op: za 29 mar, 2008 23:25
Locatie: Hilversum

Bericht door Deuche Fester » di 2 jun, 2009 20:36

Je kunt de vuldop losdraaien en met een zaklamp kijken of je de olie kunt zien, of er een stripje papier of stokje in steken. het oliepeil mag tot het vulgaatje komen maar ik weet niet wat het minimale niveau is...

Ik kan op de foto's niet zien waar het lek vandaan komt, misschien kun je van de onderkant ook wat foto;s maken?
Nu met nieuwe nickname!
was: Thadeez

hvb-013
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 157
Lid geworden op: za 17 mei, 2008 18:23
Locatie: Tilburg

Bericht door hvb-013 » di 2 jun, 2009 20:41

Niet bepaald duidelijk! Zal morgen eens naar de olie in de versnellingsbak kijken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

hvb-013
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 157
Lid geworden op: za 17 mei, 2008 18:23
Locatie: Tilburg

Bericht door hvb-013 » za 6 jun, 2009 13:10

De versnellingsbakolie zit er nog voldoende in. Kan het niet de Carterpan zijn die loszit?

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » za 6 jun, 2009 14:03

Ik zou eerder je vulpijp verdenken.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4962
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » za 6 jun, 2009 16:45

een eend heeft geen carterpan. Als ik de olie op het papier zie zou ik eerder denken aan de brilpakkingen of de olieleidingkjes naar de koppen.
diverse Citroens, wat anders.

hvb-013
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 157
Lid geworden op: za 17 mei, 2008 18:23
Locatie: Tilburg

Bericht door hvb-013 » ma 8 jun, 2009 16:36

Is er een manier om zelf te kijken of het hier aan ligt?

ArneBrys
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 105
Lid geworden op: di 5 mei, 2009 16:05
Locatie: Humbeek

Bericht door ArneBrys » ma 8 jun, 2009 17:42

Je kan best de gardebous effe verwijderen.
Dan de best effe de koelplaten (of rubbers) rond de cilinders verwijderen. Die zitten met enkele vijzen en soms met 2 bouten langs onder vast.

Dan moet je op enkele plaatsen effe checken of er een duidelijke lek is.
- De brilrubbers
- de olieleiding naar de cilinderkop
- de kleppendeksels

Op de volgende afbeelding kan je zien waar de brilrubbers zitten en de aansluiting voor de olieleiding naar de cilinderkop.
Het kan wel nodig zijn van even alles schoon proper ter maken en daarna effe de motor te laten draaien ( wel niet te lang aangezien de koelplaten eraf zijn )

Afbeelding

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4962
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 8 jun, 2009 21:06

Aansluiting olieleiding 1 gat meer naar rechts ;-)
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » ma 8 jun, 2009 22:50

Als je de onderdruk meet dan weet je wat meer. Als je onderdruk niet ok is lijdt dit ook tot lekkages. Ofwel, de olievulpijp is dan de oorzaak.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Plaats reactie