Wow! Dit wordt even te moeilijk! (Opzich heb ik best wel twee linkse handen..)
Hoe kun je die druk meten?
Olielekkage - Schakelprobleem
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 769
- Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
- Locatie: Condezaygues, Frankrijk
Maak een drukmeter, zie foto. http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=4E6J6A8B Ingredienten: een latje 40 cm lang en 5 cm breed, twee meter aquariumslang, een trechtertje bovenin om te vullen met gekleurd water, wat plastic tape om de slang onderaan te verdikken, wat tie wraps om de slang op zijn plaats te houden.
Hang het apparaat aan de openstaande motorkap, start en haal de oliepeilstok eruit. Druk het verdikte slangetje in de opening van de oliepeilstok. Bij een goede vulpijp zal nu een nivoverschil van iets van 8 cm bij het gekleurde water ontstaan. Dan is het inwendige filter in de olievulpijp helemaal goed.
Staat er een lager verschil tot helemaal geen verschil in hoogte dan wordt je olievulpijp slecht of is zelfs helemaal defect. Vervang dan je olievulpijp of plaats een extern filter. Dat laatste werkt net zo goed en kost maar weinig. (Zoek bij de zoekfunctie op het woord Smart)
Hang het apparaat aan de openstaande motorkap, start en haal de oliepeilstok eruit. Druk het verdikte slangetje in de opening van de oliepeilstok. Bij een goede vulpijp zal nu een nivoverschil van iets van 8 cm bij het gekleurde water ontstaan. Dan is het inwendige filter in de olievulpijp helemaal goed.
Staat er een lager verschil tot helemaal geen verschil in hoogte dan wordt je olievulpijp slecht of is zelfs helemaal defect. Vervang dan je olievulpijp of plaats een extern filter. Dat laatste werkt net zo goed en kost maar weinig. (Zoek bij de zoekfunctie op het woord Smart)
De olievulpijp bij een 2pk heeft buiten de voor het bijvullen van olie nog een functie. Het regelt de druk in de carter. Normaal moet er onderdruk heersen in de carter maar als de olievulpijp niet correct werkt komt wordt dit overdruk waardoor de olie naar buiten wordt geperst. Het gaat dus niet lekken langs de olievulpijp maar het zoekt dan de zwakste weg naar buiten (bv de brilrubbers of de kleppendeksels,...)
2cv 1987 heeft veel olie gelekt, nu nieuwe vulpijp, en onderdruk goed.
Maar nog druppeltjes lekkage en dan precies midden onder de beplating van de cilinders. Brilrubbers zijn olievrij Wie heeft dat ook wel 'ns gehad? Kan dat van de kleppendeksels komen of van de olieleidinkjes naar de koppen? Kun je de beplating demonteren zonder het spruitstuk te verwijderen?
Maar nog druppeltjes lekkage en dan precies midden onder de beplating van de cilinders. Brilrubbers zijn olievrij Wie heeft dat ook wel 'ns gehad? Kan dat van de kleppendeksels komen of van de olieleidinkjes naar de koppen? Kun je de beplating demonteren zonder het spruitstuk te verwijderen?
groet boxer