Blindklinkmoeren plaatsen voor spatbordboutjes (filmpje)

Alles in, over, rond en op de koets.
Plaats reactie
Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Blindklinkmoeren plaatsen voor spatbordboutjes (filmpje)

Bericht door Rossero » vr 31 jul, 2015 23:58

Ik denk dat bijna iedereen het wel kent: de boutjes van je achterspatbord zitten helemaal vast en als het even tegen zit moet je ze afslijpen of breken ze vanzelf af. Op mijn verzonken carrosserie was de helft van de ingelaste moeren hierdoor niet meer bruikbaar.

Nu mocht ik van mijn stage adres een paar (goedkope) blindklinkmoeren mee nemen, echter heb ik hier de bijbehorende (dure) speciale tang niet voor. Na wat speuren op internet kwam ik gelukkig een methode tegen om deze te zetten zonder speciaal gereedschap!

Ik heb even wat proefjes gedaan en uiteindelijk het zetten van de blindklinkmoer gefilmd en online gezet. Ik hoop dat anderen hier ook wat aan hebben, ik heb al te vaak boutje-moertje, missende spatbordboutjes en naar M6 opgetapte c-stijlen gezien :wink:

Zie hier het Youtube filmpje:
https://youtu.be/Yk1R5hhSe6Y

Hoge kwaliteit boutjes is aan te raden, ik heb een bouwmarkt boutje gebruikt en die gaat maar een paar blindklinkmoeren mee. Verder zijn de blindklinkmoeren van zachter staal, vandaar dat ik er nog een extra moer op draai om de trekkrachten op te vangen. Bij eerdere proefjes draaide ik het draad kapot.

Succes!

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » za 1 aug, 2015 00:16

Dit werkt ok als je er achter bij komt. Ik heb er een paar blind in de caravan moeten zetten ik heb ze gewoon met de moer bij elkaar getrokken. En inderdaad de boutjes hebben veel te lijden.
diverse Citroens, wat anders.

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » za 1 aug, 2015 00:24

Je hoeft er in principe niet van achter bij te kunnen, je kan dan alleen niet die extra moer plaatsen. Bij mij is zo de draad van 1 van de blindklinkmoeren kapot gegaan, vandaar dat ik de moer wel zou plaatsen als je er bij kunt. Dit heeft natuurlijk ook te maken met de maat en de kwaliteit van je blindklinkmoer en boutje.

Plaats reactie