Koets galvaniseren waar?

Alles in, over, rond en op de koets.
Remco202
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: za 28 nov, 2015 18:53
Locatie: Oldenzaal

Bericht door Remco202 » di 2 feb, 2016 22:09

Klop AZL57. Ook wat sporen van het zandstralen en wat vervorming door hitte.
Was een risico dat ik nam door t zelf te willen doen.
Ook kun je her en der las werk zien. Was voor mij de eerste keer dat ik ging lassen, niet mijn dagelijks werk, dus dan krijg je dat.
Ik neem dit op de koop toe.
Het is nu wel echt mijn project geworden en als ze zo klaar is is mijn voldoening des te groter.
Heb een 2cv om in te rijden en van te genieten.

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » di 2 feb, 2016 22:24

't is inderdaad net wat je wenst.
Deze manier van verzinken i een stuk goedkoper, dus als je voor relatief weinig geld een pekelproof rij-eend wilt, en geen concours-eend, is dit m.i. een geweldige oplossing.
Verbruik: Afbeelding

Remco202
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: za 28 nov, 2015 18:53
Locatie: Oldenzaal

Bericht door Remco202 » di 2 feb, 2016 22:35

Kijk Michiel dat vond ik nu ook.
T is een keuze die je maakt en ik ben hier super blij mee.
T hele proces zelf doen en hele ervaring rijker.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » wo 3 feb, 2016 07:13

Lasnaden tekenen zich altijd af bij verzinken.. Doordat er meer materiaal zit (afgeslepen lasrups is dikker als plaatwerk) wordt er meer zink afgezet en wordt de lasnaad extra dik...

Zandstralen is een beroep op zich vooral met het dunne eenden plaatwerk. Proberen zelf al de verf ervan af te bijten met afbijtmiddel...

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » wo 3 feb, 2016 10:23

jij was dus ca 500 euro kwijt? dat vind ik niet gek.

is ie ook chemisch ontlakt? of alleen een zuurbad ingegaan?
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » wo 3 feb, 2016 12:47

Het is niet veel geld voor wat er gedaan is.
Als het resultaat inderdaad 'geen roest meer', is, dan is t top.
Maar het geheel toont wel wat 'verfrommeld'......

Uit ervaring weet ik dat Duckservice de koetsen grondig voorbereid. Veel gaten boren, waardoor alles bereikt wordt en weer weg kan lopen.
Verstevigingen op plekken waar zij van weten dat ze anders vervormen etc etc.

Het is absoluut gaaf om te zien hoe je dit allemaal voor elkaar bokst, alle respect!

Ben benieuwd wat het resultaat gaat worden!

Graag veel foto's!! :-)

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 504
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Bericht door verkuilm » wo 3 feb, 2016 19:37

Leuk dat je het project deelt!
Ook wel eens aan het rekenen geslagen. Maar vond het te kostbaar.
Dat is dit niet. Nette prijzen.

Alleen inderdaad wel wet verfrommeld. Ga je dat zo laten? En zo verf erover?
Wordt dat niet heel erg lelijk?

Ben wel benieuwd!
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » wo 3 feb, 2016 21:53

Ik heb zelf de bobbels voor lief genomen en ik ga de zink ook niet lakken. Liever een goed rijdend eendje dat decennia lang niet roest dan een glimmend exemplaar voor 2 jaar ;) Maar dat komt omdat het voor mij mijn dagelijkse auto is, ik zou ook graag een strak eendje voor de zondag in de garage hebben

Remco202
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: za 28 nov, 2015 18:53
Locatie: Oldenzaal

Bericht door Remco202 » zo 15 mei, 2016 15:55

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Even een update van het proces. Laatste tijd druk geweest met weer opbouwen, helaas alleen zaterdagen tijd.
Nog wel even deurtjes poetsen.
T is geen show eend geworden maar gaat wel weer jaren rij plezier opleveren en daar ging het mij om.
Plaatwerk ga ik in delen nog vervangen maar.

Remco202
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: za 28 nov, 2015 18:53
Locatie: Oldenzaal

Bericht door Remco202 » za 28 mei, 2016 23:42

Afbeelding

Afbeelding

Los van de uren in t Laswerk en kosten nieuwe plaatwerk, voor iets onder de 600,- een koets die weer jaren mee gaat.
Nog even een apk erop en dan weer rond rijden.
In de loop van de tijd nog wel rest van het plaatwerk vernieuwen, deuren, motorkap, spatborden.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3023
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » zo 29 mei, 2016 09:33

Dan kun je er weer een mooi poosje tegen voor relatief weinig geld.
Die bobbels tussen voorspatbord en deur, komt dat door het stralen of door het verzinken?

Remco202
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: za 28 nov, 2015 18:53
Locatie: Oldenzaal

Bericht door Remco202 » zo 29 mei, 2016 10:59

Dat is gebeurt tijdens het stralen. Het verzink proces heeft minder vervorming gegeven dan ik had verwacht. Het stralen daar in tegen was wel een brute proces en komt niet overal, veel nawerk nodig..

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3023
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » zo 29 mei, 2016 11:06

Daarom worden Eenden eigenlijk nooit gestraald.
Het blik is gewoon te dun.
Heb je bewust niet gekozen voor ontlakken in een chemisch bad?

Remco202
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: za 28 nov, 2015 18:53
Locatie: Oldenzaal

Bericht door Remco202 » zo 29 mei, 2016 11:09

Nee niet verder bij na gedacht. En is bij t zink bedrijf in zuurbad gegaan, dacht dat dat voldoende was. Opzich is dat ook zo maar blijft spul in kokers zitten. Volgende keer zou ik wel kiezen voor chemisch ontlakken.

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » zo 29 mei, 2016 11:42

Ik heb diverse koetsen laten stralen zonder enige vervorming.

Dit was dan wel bij een specialist die alleen maar oldtimers doet.
Overigens niet eens heel erg kostbaar.
Na het stralen werden ze meteen in de epoxyprimer gezet.
Alles bij elkaar 600 euro.

Met een perfect resultaat.

Plaats reactie