Startproblemen; Te veel benzine, maar niet in motor?

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
Plaats reactie
spcmol
Beginner
Beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 25 jul, 2016 22:00
Locatie: Oud Gastel

Startproblemen; Te veel benzine, maar niet in motor?

Bericht door spcmol » ma 5 dec, 2016 11:55

Hallo allemaal,

In juli heb ik een 2cv gekocht. Deze is al 10 jaar geschorst en heeft 2 jaar stilgestaan. Toch wilde de eend starten na aanschaf, maar met moeite en liep stationair zeer onregelmatig. Na controle bleken de benzine leidingen wat poreus, een vuil benzinefilter in carburateur en een klein krasje/scheurtje in membraam van de benzinepomp.
Na vervangen van benzinepomp en leidingen, ook maar gelijk de bougies vervangen, kleppen gesteld, contactpuntjes en condensator vervangen en timing afgesteld.
Weer proberen te starten bleek de accu niet genoeg spanning te hebben. Deze dus ook vervangen en weer een poging. Er komt nu zoveel benzine in de carburateur dat deze via de overloop op het motorblok loopt en niet wil starten. Ik verwachtte dat ik de motor verzopen had, maar de bougies waren nog droog.
Uiteindelijk toch de eend aan de praat gekregen. 3 keer pompen met gaspedaal, dan starten en bij aanslaan choke opentrekken. Dan loopt de motor stationair zeer onregelmatig, maar blijft wel lopen.
Hierna nog een aantal keer over de dag op deze manier proberen te starten en elke keer sloeg de motor aan. Blijft wel onregelmatig stationair draaien.
Bij het stationair lopen geprobeerd om de carburateur te stellen, maar stelschroef lijkt niets te doen. Helemaal dicht of helemaal open maakt geen verschil in toeren oid.

Dit was 2 weken geleden.
Nu probeerde ik gisteren de eend weer te starten volgens bovenstaande procedure en er gebeurde niets. Vonk is er, benzine is er nog steeds in overvloed lijkt het wel, maar lijkt niet in de motor te komen, omdat bougies droog zijn.

Voordat ik de carburateur helemaal uit elkaar haal. Vraag ik me af of iemand een ander idee zou kunnen hebben waar het aan kan liggen. Mijn idee was. De eend heeft gelopen, dus zou het weer moeten doen. Als het toch de carburateur is, waar moet ik dan zoeken of zeker wel/niet doen als ik die eraf heb liggen?

Bij voorbaat dank.
2cv6 Club Rouge Vallelunga 1982

Gebruikersavatar
Peter v G
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 409
Lid geworden op: za 18 jun, 2005 13:05
Locatie: Veghel

Bericht door Peter v G » ma 5 dec, 2016 13:41

Wel benzine in de carburateur maar geen natte bougies na een tijdje doorstarten lijkt te komen door verstopte sproeiers. Dus toch voorzichtig ( ivm de pakking) de carburateur openen. Na zoveel tijd stilgestaan te hebben zal er vast van alles in achtergebleven zijn.

PS. Is je brandstof tank wel schoon....geen water aan het meezuigen? Anders de brandstof laten aanzuigen uit een tankje waarvan je zeker bent dat het schone brandstof is.
- Blauwe Burton, `86 reborn `07.

spcmol
Beginner
Beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 25 jul, 2016 22:00
Locatie: Oud Gastel

Bericht door spcmol » ma 5 dec, 2016 13:55

Peter v G schreef:Wel benzine in de carburateur maar geen natte bougies na een tijdje doorstarten lijkt te komen door verstopte sproeiers. Dus toch voorzichtig ( ivm de pakking) de carburateur openen. Na zoveel tijd stilgestaan te hebben zal er vast van alles in achtergebleven zijn.

PS. Is je brandstof tank wel schoon....geen water aan het meezuigen? Anders de brandstof laten aanzuigen uit een tankje waarvan je zeker bent dat het schone brandstof is.
Bedankt voor je reactie.

Brandstof is schoon. Bij het vervangen van de benzineleiding ook gelijk de tank eronderuit gehaald, schoongespoeld en nieuwe benzine erin gedaan.

Zou een verstopte/vervuilde sproeier ook de oorzaak kunnen zijn dat er eigenlijk geen reactie is bij het draaien aan de stelschroef op de carburateur. Of is dat nog een ander probleem.

Nog een vraag. Is het zelf te doen om carburateur te reviseren met setje dat je bij elke webshop kan bestellen? Of alleen de sproeiers er voorzichtig uithalen en ultrasoon laten reinigen? Of liever bij revisie complete carburateur ultrasoon laten reinigen?
2cv6 Club Rouge Vallelunga 1982

Gebruikersavatar
Peter v G
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 409
Lid geworden op: za 18 jun, 2005 13:05
Locatie: Veghel

Bericht door Peter v G » ma 5 dec, 2016 15:14

Met een beetje handigheid en beleid kun jezelf een eind komen lijkt me.
Zolang er geen grote speling op je gasklep zit en of je veertjes rondom je asklep kapot zijn is een revisie carb niet noodzakelijk. Veertjes zijn overigens zelf wel te vervangen.
De acceleratie sproeier ( L vorming met dat buisje) zat ooit bij mij zo vast dat deze afbrak....komt tie niet los lekker laten zitten. Als je acc pomp goed werkt komt hier een straaltje benzine uit. Andere sproeiers kun je met beleid eruitschroeven. En schoonmaken met daarvoor geschikte middelen. Aceton, ultrasoon, perslucht. Best niet met ijzerdraadjes, boortjes en dat soort geprul.

Een gereviseerde carburateur kopen kan natuurlijk altijd.......maar dan mis je de lol van het zelf doen.
- Blauwe Burton, `86 reborn `07.

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » ma 5 dec, 2016 15:46

Ik zou ook beginnen met de carburateur eens goed schoon te maken. Waarschijnlijk zit de vlotterkamer na al die jaren vol met troep. Het is nie't moeilijk. Er is hier een beschrijving van te vinden. Je haalt het deksel eraf (6 schroefjes) en maakt alles goed schoon. Met perslucht en remmenreiniger. Primaire sproeier, secundaire en stationair sproeier. Acceleratiesproeier en pomp. En vergeet niet de vlotterhoogte na te kijken. In principe gewoon gaan pielen en alles wat je tegenkomt schoonmaken en doorblazen.

En je hoeft niet de hele carburateur eraf te halen hoor. Alleen de deksel, dan kun je bij alle belangrijke onderdelen die je moet schoonmaken. Gebruik gewoon de zoekfunctie van het forum.

Plaats reactie