Pagina 2 van 2

Geplaatst: za 30 sep, 2017 17:58
door RobM
of er zit ergens een slecht kontakt in de voeding vand e 123:

even aparte draad van de plus van de accu naar de plus van de 123.
als je start op het lampje van de 123 kijken. als die aan blijft 9knippert erg snel, maar lijkt aan) dan is die niet verdacht.

Gr Rob

Geplaatst: za 30 sep, 2017 19:27
door Maarten v R
Probleem is gevonden:

Bij Leen APK in Gouda is de 123 ontsteking getest, de 123 ontsteking bleek kapot. Mooi is dat je daar ook een nieuwe kunt kopen.

Vandaag of morgen bouw ik de nieuwe 123 ontsteking in, ik laat jullie nog weten of alles weer naar behoren werkt.

Re: Startproblemen 2cv6, wie kan me advies geven

Geplaatst: za 30 sep, 2017 20:32
door deusjevo
Maarten v R schreef:2CV6 met 123 ontsteking startprobleem.

Feiten:

1, motor ging steeds slechter draaien, sloeg alleen af bij lage toerentallen
2, motor start slecht maar slaat weer af (alsof het contact wordt uitgezet)
3, ploft op de uitlaat zo nu en dan (na langer doorstarten)

Genomen maatregelen

1, Benzine filter in de carburateur vervangen
2, Alle sproeiers in de carburateur schoon gemaakt met perslucht
3, Benzinepomp vervangen (had ik nog liggen)
4, Vlotternaald vervangen (had ik nog liggen) en vlotterhoogte afgesteld
4, 123 ontsteking opnieuw afgesteld
5, Bougies vervangen
6, Contactslot doorgemeten, functioneert naar behoren
7, Klepspelling gecontroleerd (staat goed)

Resultaat

Geen resultaat, start soms maar slaat na kort lopen af alsof het contact wordt uitgezet

Vraag is wat kan de oorzaak zijn: Bobine, Spanningsregelaar of 123 ontsteking? Hoe de diagnose te trekken van het probleem
Gelukkig heb je nu heeeeel veeeeel controle uitgevoerd en dingen gechecked.
De 123 kan inderdaad dus ook gewoon kapot.

Fijn dat je het gevonden hebt!

Re: Startproblemen 2cv6, wie kan me advies geven

Geplaatst: za 30 sep, 2017 21:40
door Maarten v R
deusjevo schreef:
Maarten v R schreef:2CV6 met 123 ontsteking startprobleem.

Feiten:

1, motor ging steeds slechter draaien, sloeg alleen af bij lage toerentallen
2, motor start slecht maar slaat weer af (alsof het contact wordt uitgezet)
3, ploft op de uitlaat zo nu en dan (na langer doorstarten)

Genomen maatregelen

1, Benzine filter in de carburateur vervangen
2, Alle sproeiers in de carburateur schoon gemaakt met perslucht
3, Benzinepomp vervangen (had ik nog liggen)
4, Vlotternaald vervangen (had ik nog liggen) en vlotterhoogte afgesteld
4, 123 ontsteking opnieuw afgesteld
5, Bougies vervangen
6, Contactslot doorgemeten, functioneert naar behoren
7, Klepspelling gecontroleerd (staat goed)

Resultaat

Geen resultaat, start soms maar slaat na kort lopen af alsof het contact wordt uitgezet

Vraag is wat kan de oorzaak zijn: Bobine, Spanningsregelaar of 123 ontsteking? Hoe de diagnose te trekken van het probleem
Gelukkig heb je nu heeeeel veeeeel controle uitgevoerd en dingen gechecked.
De 123 kan inderdaad dus ook gewoon kapot.

Fijn dat je het gevonden hebt!

Ja, blijkbaar zat er in mijn eend volgens Leen APK (die je fantastisch helpt) een van de eerste gemaakte 123 ontstekingen in.

Na het open schroeven bleek dat de transistor 9940 los in het huis lag (echt kapot dus).

De oorzaak waarom zo'n ding kapot is gegaan is vooralsnog onbekend, kan zijn veroudering, maar ook te hoge temperatuur waarbij de transistor los gekomen is van de print. Ik zal dus de accuspanning en de spanningsregelaar direct na installatie van de nieuwe 123 ontsteking nog wat metingen verrichten

Re: Startproblemen 2cv6, wie kan me advies geven

Geplaatst: zo 1 okt, 2017 20:01
door Maarten v R
Maarten v R schreef:
deusjevo schreef:
Maarten v R schreef:2CV6 met 123 ontsteking startprobleem.

Feiten:

1, motor ging steeds slechter draaien, sloeg alleen af bij lage toerentallen
2, motor start slecht maar slaat weer af (alsof het contact wordt uitgezet)
3, ploft op de uitlaat zo nu en dan (na langer doorstarten)

Genomen maatregelen

1, Benzine filter in de carburateur vervangen
2, Alle sproeiers in de carburateur schoon gemaakt met perslucht
3, Benzinepomp vervangen (had ik nog liggen)
4, Vlotternaald vervangen (had ik nog liggen) en vlotterhoogte afgesteld
4, 123 ontsteking opnieuw afgesteld
5, Bougies vervangen
6, Contactslot doorgemeten, functioneert naar behoren
7, Klepspelling gecontroleerd (staat goed)

Resultaat

Geen resultaat, start soms maar slaat na kort lopen af alsof het contact wordt uitgezet

Vraag is wat kan de oorzaak zijn: Bobine, Spanningsregelaar of 123 ontsteking? Hoe de diagnose te trekken van het probleem
Gelukkig heb je nu heeeeel veeeeel controle uitgevoerd en dingen gechecked.
De 123 kan inderdaad dus ook gewoon kapot.

Fijn dat je het gevonden hebt!

Ja, blijkbaar zat er in mijn eend volgens Leen APK (die je fantastisch helpt) een van de eerste gemaakte 123 ontstekingen in.

Na het open schroeven bleek dat de transistor 9940 los in het huis lag (echt kapot dus).

De oorzaak waarom zo'n ding kapot is gegaan is vooralsnog onbekend, kan zijn veroudering, maar ook te hoge temperatuur waarbij de transistor los gekomen is van de print. Ik zal dus de accuspanning en de spanningsregelaar direct na installatie van de nieuwe 123 ontsteking nog wat metingen verrichten
Resultaat (van de metingen) na installatie van de nieuwe 123 ontsteking:

1, Auto start bij de eerste klik / poging en draait zeer regelmatig
2, Meting van de spanning op de accu: 13,07 Volt (motor uit)
3, Meting van de spanning op de accu: 13,40 Volt (stationair draaien/licht uit / onbelast)
4, Meting van de spanning op de accu: 13,00 Volt (station draaien / groot licht aan / belast)
5, Meting van de spanning op de accu: 14,50 Volt (bij ca. 300o rpm / licht uit / onbelast)
6, Meting van de spanning op de accu: 14,80 Volt (bij ca. 300o rpm / groot licht aan / belast)
7, Meting van de spanning op de bobine: 14,75 Volt bij ca. 3000 rmp / licht uit / onbelast)
8, Meting van de spanning op de bobine: 14,40 Volt bij ca. 3000 rmp / groot licht aan / belast)

De gemeten waarden lijken redelijk overeenkomstig de gegevens die ik ter beschikking heb (Vraagbaak, Haynes manual en de Installation Manual 123 Ignition).

In de Installation manual van de 123 ontsteking staat beschreven dat de operation voltage moet liggen tussen de 4 en de 18 Volt.

Voorlopige conclusie
Het lijkt dat de oorzaak van het defect raken van de oude 123 ontsteking ligt in veroudering en niet door een te hoge spanning.

Natuurlijk zijn reacties welkom, bij deze wil ik iedereen bedanken voor de medewerking.

Geplaatst: ma 9 okt, 2017 15:43
door TimVS
Oude 123 niet in de kliko werpen.
Deze kan je naar 123 opsturen voor 50 euro krijg je dan een nieuwe printplaat

Geplaatst: ma 9 okt, 2017 17:29
door RobM
Klopt, en dan is ie weer als nieuw.

Gr Rob

Geplaatst: za 14 okt, 2017 21:41
door Maarten v R
TimVS schreef:Oude 123 niet in de kliko werpen.
Deze kan je naar 123 opsturen voor 50 euro krijg je dan een nieuwe printplaat
Dat had ik eerder moeten weten, ik denk dat veel mensen dat niet weten. Zag naderhand ook dat er 123 ontstekingen verkrijgbaar zijn met een bluetooth koppeling.

Overigens mijn eend start en rijdt weer prima :D

Geplaatst: ma 16 okt, 2017 11:53
door TimVS
De speciale 123 zijn allemaal leuk en aardig, maar de standaard blijft het beste werken. Die curve is geoptimaliseerd. verschillende tuners zijn afsgestapt van de tune/evo

Re: Startproblemen 2cv6, wie kan me advies geven

Geplaatst: za 4 aug, 2018 14:10
door HenkSterrenburg
Ook ik heb t probleem als de motor warm is start ie slecht. Als ik doorstart doet ie t op de duur wel. Kan iemand mij vertellen wat er aan de hand kan zijn

Re: Startproblemen 2cv6, wie kan me advies geven

Geplaatst: za 4 aug, 2018 15:20
door André Post
Er is nog een ding wat je kan controleren, dat is de gasklep tweede trap.
Als het veertje wat deze naar dicht stuurt gebroken is blijft de klep open staan en dat geeft een beetje vergelijkbare effecten.
Ikzelf heb het een keer gehad en dat duurde best lang voor ik het door had, mijn dochters eend had het begin van de week.
Er is dan vrijwel niet meer mee te rijden.

Re: Startproblemen 2cv6, wie kan me advies geven

Geplaatst: zo 5 aug, 2018 14:00
door RodeEend
HenkSterrenburg schreef: za 4 aug, 2018 14:10 Ook ik heb t probleem als de motor warm is start ie slecht. Als ik doorstart doet ie t op de duur wel. Kan iemand mij vertellen wat er aan de hand kan zijn
Daar is al heel veel over geschreven. Meestal een nukkige bobine die bij heet worden slecht presteert.