benzinemeter werkt maar half?!

Gebruikersavatar
bartvds
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 3 feb, 2010 03:51
Locatie: België

benzinemeter werkt maar half?!

Bericht door bartvds » do 8 mei, 2014 18:26

Beste,

De garage waar mijn pas gerestaureerde 2pk stond voor een laatste nazicht en de technische keuring vertelde mij dat ze een 15l getankt hadden en de benzinemeter stond op halfvol toen ik hem afhaalde. Gisteren gaf hij aan dat de tank leeg was (metertje zakte dus normaal naargelang de kilometers vorderden) en dus ging ik tanken, tot mijn verbazing kon ik maar een 16 liter tanken. De benzinemeter gaf slechts halfvol aan, iemand een idee wat de oorzaak is? Ik heb een nieuwe (originele) benzinevlotter gemonteerd in de tank tijdens de restauratie en bij mijn weten is de elektrische installatie correct gemonteerd.

Bart
Bordeaux/zwarte Charleston van '81

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » do 8 mei, 2014 20:00

Mijn eerste gedachte is; een nieuwe vlotter voor een kunststof 25 liter tank gemonteerd in een blikken tank waar maar 20 liter in gaat :?:
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

2896BH33
Beginner
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 21 apr, 2014 17:52
Locatie: Holthees

Bericht door 2896BH33 » do 8 mei, 2014 21:09

Misschien is het armpje van de vlotter verbogen. Of zit een 12 V vlotter in een 6 V auto; of andersom. Of ...
2CV AZ 1964

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4968
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 8 mei, 2014 23:00

Bij mij was de weerstands baan van de vlotter geoxydeerd omdat ie tijdens de restauratie een jaar droog had gestaan. Ingespoten met contactspray daarna met perslucht schoon geblazen. Er kwam me toch een witte stofwolk uit ;-)
Daarna deed ie het weer...
Check ook even de toestand van de stekkertjes bij de achterbank, op de tank en op het schutbord boven bij de rand van de motorkap..
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
bartvds
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 3 feb, 2010 03:51
Locatie: België

Bericht door bartvds » vr 16 mei, 2014 20:25

Als alle elektrische aansluitingen correct zijn, alsook de massa, kan het dan niet zijn dat de vlotter gewoon hapert in de tank? Misschien een beetje verbuigen of zo? Is alleszins de juiste vlotter.

Bart
Bordeaux/zwarte Charleston van '81

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1871
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » vr 16 mei, 2014 21:06

of je benzinemeter heeft een slechte massa. Een kant van de opnemer van de tank zit via een draad aan het chassis. Als je de boel net gerestaureerd hebt dan zal je daar wel iets roest-werend op gesmeerd hebben, en heb je een overgangsweerstand.



kan je zo vastsellen:
auto op kontakt
lange draad op de min van de accu klemmen
onder de auto zoeken waar de min van de tank op het chassis geklemd zit. Bij modernere eenden zit dat op het tankzadel.
nu het draadje tegen de min-aansluiting van de tank duwen.

je hebt nu een 2e persoon nodig die in de auto kijkt of de benzinemeter beweegt. Beweegt ie: slecht kontakt.

Ik heb een massadraad naar achter gelegd en daar de min van de opnemer aan geknoopt.


Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
bartvds
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 3 feb, 2010 03:51
Locatie: België

Bericht door bartvds » vr 16 mei, 2014 21:11

Zal 't eens proberen, heb alles goed ingevet bij montage dus zou wel kunnen dat hij slechte massa geeft, maar dan zou de naald toch helemaal niet meer mogen bewegen bij slechte massa?
Bordeaux/zwarte Charleston van '81

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1871
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » zo 18 mei, 2014 18:51

als de min draad geen kontakt met massa maakt dan zou hij niet bewegen, als hij slecht kontakt met de massa maakt dan krijg je onjuiste meterstanden.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
bartvds
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 3 feb, 2010 03:51
Locatie: België

Bericht door bartvds » za 9 aug, 2014 21:34

Probleem nog steeds niet opgelost, alle draden zijn correct aangesloten en maken goed contact, ik ben zeker dat ik de juiste nieuwe (12volt) benzinemeter in de tank gestopt heb, wat kan het zijn? Bart
Bordeaux/zwarte Charleston van '81

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » za 9 aug, 2014 23:40

gewoon mee leven!

Mijn eend deed tot aan halve lege tank niets, stond gewoon op vol, en bij halve tank moest ik snel wat gaan doen anders stond ik stil.

Platteharrie zelfde... gaat nooit meer dan half in, tankmeter altijd half vol, als ie gaat bewegen denken we aan bijgooien, als de meter op nul staat, dan doet ie het niet meer.... en dat gaat dan ook echt binnen 50 km.....

karakter, of zoals de Fransen zeggen.... Cara.... lol

het is te fixen maar maak je niet gek, vast wel meer unieke dingen aan de eend van ieder??
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » zo 10 aug, 2014 08:39

Er kan wel een nieuwe meter in de tank zitten maar is het metertje op het dashboard nog Okee?
Even checken door de draad bij de achterbank even los te trekken en daar een draadje tegen de massa aan houden. Slaat hij uit dan meter Okee en deel richting de tank stuk.
Vaak massaprobleem of slechte verbinding op de tank.
Citroén rolls better than a Rolls!

Gebruikersavatar
DucKKnutsel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
Locatie: Zwolle

Bericht door DucKKnutsel » zo 10 aug, 2014 10:40

Als er een nieuwe tank meter in de tank zit zal de tank vlotter wel lek. Dat plastic balletje zit dan vol met benzine en komt niet meer om hoog naja voor de helft meestal als de tank vol is. Dit is ook weer zo'n vreselijk goedkoop nep product. Komt vaak voor Tegenwoordig zet ik al bij voorbaat het ouwe bolletje weer terug in de nieuwe meter.
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt

#Ducks_Classics

Gebruikersavatar
bartvds
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 3 feb, 2010 03:51
Locatie: België

Bericht door bartvds » zo 10 aug, 2014 18:53

Bedankt Duckknutsel en Bullfrogbleu, dat zijn tips waar ik mee verder kan! Heb geen zin om altijd mijn kilometerstand in het oog te houden en zou het toch graag opgelost zien, Bart.
Bordeaux/zwarte Charleston van '81

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2158
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » wo 13 aug, 2014 17:20

Het metertje in je dashbord kan ook slecht zijn.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1871
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » do 14 aug, 2014 09:32

Je kan wel meten of het aan de vlotter of aan de meter ligt:
De vlotter is een variabele weerstand die tussen de 0 en de 300 ohm veranderd. Als je tankmeter halfvol aangeeft, dan kontakt af, het gele stekkertje naast je achterbank los halen en met een universeelmeter de weerstand ten opzichte van massa meten. Als de waarde ca 150 ohm is, dan geeft je tankmeter goed aan. Is de tank op dt moment vol, dan is is de vlotter lek.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Plaats reactie