benzinemeter werkt maar half?!

Gebruikersavatar
bartvds
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 3 feb, 2010 03:51
Locatie: België

Bericht door bartvds » za 15 nov, 2014 11:46

Probleem opgelost: heb de tank er vanonder gehaald en de benzinemeter eruit gehaald. Bleek dat de vlotter niet volledig omhoog kon, halverwege bleef hij haperen. Het lag aan de benzinemeter zelf, een koperen lipje bleef halverwege hangen, ik heb het lipje wat verder gebogen en alles werkt zoals het moet!
Bordeaux/zwarte Charleston van '81

Gebruikersavatar
Lica
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: za 17 feb, 2018 15:58
Locatie: Zuidlaren

Bericht door Lica » za 17 feb, 2018 16:09

Hallo, ik heb al vaker op het forum gekeken, maar ben nu lid geworden omdat ik een vergelijkbaar probleem heb, maar net even anders. Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Ik heb een eend uit 1984, rij hier dagelijks in, hele jaar door. Kleine reparaties doe ik meestal zelf, grote(re) laat ik graag aan een deskundige over. :lol:

Sinds eergisteren, na het tanken (van leeg naar vol), werkt mijn benzinemeter niet meer goed. Hij staat niet helemaal naar links, er staat wel spanning op. De meter staat op het eerste bolletje.

Uiteraard meteen stekkertje gecheckt bij de achterbank.

Ik heb dus niks veranderd, alleen getankt. Wat kan het zijn? Jip en Janneke uitleg zou fijn zijn. :D

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 505
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Bericht door verkuilm » zo 18 feb, 2018 00:09

Dus als je m vol gooit, beweegt je meter wel ietsje maar hij gaat niet naar vol?

Dan is 90% zeker dat je massa ofwel aarde aansluiting van je tank verroest is.
Op de benzinetank midden bovenop zit een stekkertje met een draad.
dat draadje loopt naar een van de ophangpunten van de tank. daar zit ie onder een bout.

Dus als je geluk hebt eenvoudig te maken. onder de auto liggen.
dan zie je waar de tank vastzit. Bij een van die bouten zie je een draad.
Bout eruit. De ring die aan de draad zit oppoetsen en alles weer terug.
je moet echt blank koper zien. Ook bout schoenmaken of nieuwe.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Gebruikersavatar
Lica
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: za 17 feb, 2018 15:58
Locatie: Zuidlaren

Bericht door Lica » zo 18 feb, 2018 09:28

En de massa aansluiting kan zomaar van het een op het andere moment niet meer functioneren?

Oké, ik ga aanstaande vrijdag kijken of het mij lukt om deze schoon te maken. Zoals je het omschrijft is dat wel een klusje wat ik zelf moet kunnen.

Dank voor je reactie! :D

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1871
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » zo 18 feb, 2018 11:20

Lica schreef:En de massa aansluiting kan zomaar van het een op het andere moment niet meer functioneren?
ja, dat kan.
eerst doet ie het goed
dan een beetje
en op een dag geen kontakt meer.
verkuilm schreef:Ook bout schoonmaken of nieuwe.
massa zit ook vaak onder de bevestiging van het tankzadel. Daar kan je lastig bij om schoon te maken. het is een M9 bout; die kan je niet overal kopen.



Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3023
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » zo 18 feb, 2018 11:31

Je kunt de draad ook verlengen en op een plaats vastzetten waar je wel een goede massa zou hebben.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1871
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » zo 18 feb, 2018 22:22

dit is de niet jip-en-janneke versie:

Afbeelding

Om dit uit te zoeken moet je een voltmeter hebben, kost niets meer tegenwoordig.

of een keer naar zwolle komen.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
Lica
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: za 17 feb, 2018 15:58
Locatie: Zuidlaren

Bericht door Lica » ma 19 feb, 2018 21:47

Ik ga in elk geval even checken of de massa draad makkelijk te bereiken is. Dan is het euvel misschien wel snel verholpen. En anders moet ik denk ik de tank verwijderen? Of doormeten begrijp ik, maar dan moet ik weten welke waarde ik op welke plaats moet meten.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3023
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » ma 19 feb, 2018 22:16

Die waardes staan in het schema van RobM hierboven.....

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1871
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » di 20 feb, 2018 19:04

ja, de lage waarden zijn de waarden als je motor stil staat
en de hoge waarden als je motor draait met wat hoger toerental.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
Lica
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: za 17 feb, 2018 15:58
Locatie: Zuidlaren

Bericht door Lica » vr 16 mar, 2018 14:24

Vorig weekend eindelijk eraan toegekomen om onder de auto te kruipen. Ik had mazzel, want de massa zat inderdaad op een bout van de tank. Alles schoongemaakt, maar helaas geen verschil... Best wel een domper. :roll:

Toch maar iemand anders naar laten kijken.
Laatst gewijzigd door Lica op vr 16 mar, 2018 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Lica
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: za 17 feb, 2018 15:58
Locatie: Zuidlaren

Bericht door Lica » vr 16 mar, 2018 14:26

@Thijs, voor jou zal dat schema geen geheimen kennen, maar ik weet toch echt niet welk stekkertje op welke plek etc. ik moet meten. Vandaar mijn aanvullende vraag. (:

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3023
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » vr 16 mar, 2018 19:50

Ja dan kun je misschien beter iemand anders even laten kijken.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1871
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » za 17 mar, 2018 08:36

Komende weken even druk, maar als je half april naar zwolle komt dan meet ik wel even.
Kost niks.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Plaats reactie