Achterlichten az

Plaats reactie
Jimmy
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 189
Lid geworden op: zo 25 apr, 2004 22:02
Locatie: Born
Contacteer:

Achterlichten az

Bericht door Jimmy » wo 14 feb, 2007 20:47

Hallo allemaal

Ik heb laatst een az uit 1970 gekocht, en ik zit nog steeds met het probleem dat ik niet zeker weet hoe de achterlichten origineel zaten aangesloten.

op onderstaande foto is de huidige situatie te zien
Afbeelding

de binneste twee lampen moeten weg en vervangen worden voor kentekenplaat verlichting
en in de buitenste units zitten twee lampjes . en volgens mij is het onderste gedeelte achterlicht, en het knipperlicht tegelijkertijd het remlicht.
De knipperlicht schakelaar aan het stuur heeft namelijk zes aansluitingen waarmee ik dat op die manier kan aansluiten. Wie weet of dit juist is
Dus als ik rem horen volgens mij de knipperlichten beide continu te gaan branden, en als ik knipperlicht aan zet dan gaat die kant waar ik naar toe wil knipperen terwijl de andere kant blijft branden.

De lampjes op de zijkant van de koets moeten origineel standverlichting zijn heb ik me laten vertellen.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

groetjes Jimmy
Even geen 2cv

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » wo 14 feb, 2007 21:57

Jimmy, bij de lampjes achter is het zo:
het gele deel is de knipperlamp, het gedeelte achter de reflector is de rem+gewone lamp.

als het goed is is het onder een buislampje, en boven een draailampje (bajonet) maar ik weet het niet zeker, ik heb mijn info van de latere ULO-achterlichten, die ook op de AZ geleverd zijn.
Verbruik: Afbeelding

Jimmy
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 189
Lid geworden op: zo 25 apr, 2004 22:02
Locatie: Born
Contacteer:

Bericht door Jimmy » wo 14 feb, 2007 22:27

Dat klopt boven is bajonet en onder een buislampje, maar hoe zie je dan het verschil tussen remmen en achterlicht als er maar 1 gloeidraad in het buislampje zit.

bij mijn weten bestaan er geen buislampjes met dubbele gloeidraad en die kun je ook niet aansluiten in deze lamp.
In de knipperlicht schakelaar voor zitten 2 contacten die doorverbonden zijn als het knipperlicht uit staat en waarvan er 1 verbroken word als het knipperlicht naar links wordt gezet en de andere als het knipperlicht naar rechts word aan gezet
Even geen 2cv

Menno2cv1964
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 97
Lid geworden op: ma 17 jan, 2005 14:26
Locatie: Bennekom

Bericht door Menno2cv1964 » wo 14 feb, 2007 22:33

De manier die je beschrijft klopt.
RAW en remlicht zijn gecombineerd, het onderste buislampje is verlichting+kentekenplaatverlichting.

Voor Axo's en Ulo's is et trouwens hetzelfde, allebei op de manier zoals je beschrijft.
2cv l'amour toujours

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » wo 14 feb, 2007 22:34

dan zijn bij deze inderdaad de remlichten tevens de knippers, want die zouden dan 21 watt bajonetlampen moeten zijn.
Verbruik: Afbeelding

Jimmy
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 189
Lid geworden op: zo 25 apr, 2004 22:02
Locatie: Born
Contacteer:

Bericht door Jimmy » wo 14 feb, 2007 22:37

Dus dan zou ik als het goed is bij de apk dan ook geen problemen moeten krijgen met oranje remlichten ?
Even geen 2cv

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » wo 14 feb, 2007 22:47

nee, want volgens de WVW (wegenverkeerswet) mogen remlichten achter rood of amber=dus oranje zijn.
Verbruik: Afbeelding

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Re: Achterlichten az

Bericht door AK350 » wo 14 feb, 2007 22:56

De lampjes op de zijkant van de koets moeten origineel standverlichting zijn heb ik me laten vertellen.
De lampjes op de zijkant van de koets zijn toch de knipperlichten, uit de tijd dat de 2cv voor nog geen knipperlichten had.
Dan zouden de rode kapjes enkel rem en achterlicht hebben

In 1970 kreeg de 2cv in de voorspatborden vierkante knipperlichten.
Is jouw 2cv van voor of na deze verandering?
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Jimmy
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 189
Lid geworden op: zo 25 apr, 2004 22:02
Locatie: Born
Contacteer:

Bericht door Jimmy » do 15 feb, 2007 08:29

Deze heeft knipperlichten voor op de spatborden, en de lampjes op de zijkant zijn van achteren rood en aan de voorkant wit, en zijn ook vrij klein, knipperlichten op de zijkant van de koets zijn toch vrij groot en oranje .

In april gaat de eend helemaal uit elkaar en dan kan ik de bedrading en verlichting ook weer helemaal origineel maken.

bedankt voor jullie tips
Even geen 2cv

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » do 15 feb, 2007 11:12

Achter zijn de gele lichten inderdaad rem en richtingaanwijzer.
Neem geen 21Watt maar 15Watt, de 21 er's
zijn iets groter en komen tegen het kapje aan
waardoor dat smelt bij het lampje.
Idem bij de voor knippers, daar past een 21Watter niet eens in.
De lampjes aan de zijkant zijn parkeer lichten,
eigenlijk zou aan de linkerzijde rood achter moeten zijn, maar aan de rechterzijde rood voor.
Het rechterlampje gebruik je wanneer je de auto aan de linker zijde van de weg parkeert.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

pequeno pato Blanco
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 2 okt, 2016 13:16

Re: Achterlichten az

Bericht door pequeno pato Blanco » za 1 sep, 2018 12:33

ik volg dit draadje omdat ik inmiddels ook bezig ben met een 18PK en ik moet nu de zelfde dingen uit zoeken

is er iemand die weet hoe de originele clignoteur schakelaar werkt
en is deze nog ergens te koop???

ik hoor het graag
eendenkuiken1966@gmail.com
een afwijking hebben is pas een probleem als andere mensen er last van hebben - en bij mijn afwijking zie ik mensen glimlachen

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 807
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Re: Achterlichten az

Bericht door engbokho » za 1 sep, 2018 13:28

De schakelaar zal je moeten zoeken op beurzen of bij eendengarage's.
Maar let op dit is alleen van toepassing als je een originele benelux eend hebt.

De franse 2cv's hebben tot feb 1970 alleen richtingaanwijzers aan de zijkant (rood of oranje), de NL 2cv's hebben al vanaf 1961 richtingaanwijzers voor en achter. (en niet aan de zijkant). Achter zijn ze gecombineerd met de remlichten zoals hierboven beschreven.
------------------------------
Traction 11 BL 1950

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Achterlichten az

Bericht door AZL57 » za 1 sep, 2018 17:05

De eenden van belgisch fabrikaat hadden een speciale knipperlicht schakelaar van metaal met 5 draden. Ik meen dat dit een Hella schakelaar was. Zat ook in sommige duitse autos uit die tijd.
Dit knipper systeem had nog een leuke bijkomstigheid als je schakelaar aan had staan maar het contact af dan brandde er maar 1 remlicht. Ik heb meerder keren van mensen te horen gekregen je hebt een remlicht kapot. :wink:
diverse Citroens, wat anders.

Plaats reactie