tip voor onderhoud: holle-ruimte spuit voor nog geen tientje

Wat is een goede prijs voor een eend, een onderdeel of de reparatie.
Plaats reactie
RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

tip voor onderhoud: holle-ruimte spuit voor nog geen tientje

Bericht door RobM » wo 2 jan, 2013 20:45

forummers,

na veel laswerk aan de koets moeten de holle ruimten ingespoten worden met anti-roest. Ik wil echt overal komen en graag met een dunne slang; een 8 mm slang wil niet echt door de geboorde gaten en ik wil de gaten niet opboren. De voorkeur gaat uit naar een 6 mm remslang.
Nu heb ik een vloeistofspuit uit een budget-set:
Afbeelding

tuitje er af schroeven, koppeling er op en een 6 mm remslang er op klemmen, ziet er goed uit. Maar...... deze spuiten werken op een venturi-effect: de lucht stroomt langs het buisje dat de bus in gaat en dat geeft een zuig-effect waardoor de vloeistof in de luchtstroom komt. Tja, mits er voldoende lucht stroomt. En dat stroomt er niet door 1,5 meter 6 mm remleiding.

Na lang zoeken op internet deze tectylspuit aangeschaft:
Afbeelding
daar schroef je aan de onderkant een bus tectyl op (of een tectylbus met RX5 of 7) en spuiten maar. Echter; deze blijkt met hetzelfde principe te werken. Werkt wel met een korte dikke slang, niet met een lange dunne.

Dan zelf maar aan de slag. Benodigdheden:
-een oud ventiel van een tubeless-velg
-1,5 meter 6 mm remslang vrachtauto, á 2 euro de meter
-plastic voorraadbusje uit een kampeerwinkel
-koppeling voor de 6 mm slang á 1.50
-koppelstuk met schroefdraad á 1.50
-M4, nee M5 boutje
-stukje ijzerdaad

en dan krijg je dit:

Afbeelding

de slangkoppeling is met 6 mm doorboord, de slang loopt door. De koppeling wordt op zijn plek gehouden door de opschoef-koppeling. Om te voorkomen dat de slang er uit gedrukt wordt heb ik er een slangklemmetje op gezet.
Het ventiel zit in een 10 mm geboord gat, ventiel er van binnenuit insteken. Klemt zichzelf vast bij een beetje druk.
Afbeelding


In het uiteinde van de slang is een 5 mm boutje met een 0,5 mm gat er dwars doorheen. Daardoor een ijzerdraadje als borging. Rondom in de slang zijn 0.5 mm gaatjes geboord voor het sproei-effect.
Afbeelding

Er moet nog een langere slang aan, maar dit werkt ongeacht de lengte van de slang.

De druk op de compressor laag instellen; 1,5 bar is meer dan voldoende. Bedienen met het ding waar je banden mee op spanning brengt.

van het weekend de boel volspuiten.

toevoeging: in de 6 mm slang net onder de koppeling twee 0.5 mm gaatjes boren zodat er wat llucht mee gespoten word geeft een nevel-effect.

Gr Rob
Laatst gewijzigd door RobM op do 3 jan, 2013 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » wo 2 jan, 2013 22:25

mooi man, gave tip!
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » do 3 jan, 2013 18:18

en hij doet het! RX5 gespoten. Per deel even uitmeten hoeveel RX je er in wilt hebben en dat in het busje doen. Spuiten tot het op is en dan de volgende. nooit te veel, nooit te weinig.

nog wat verbeteringen:
-M4 boutje moet een M5 boutje worden; dicht beter af
-om wat lucht mee te spuiten en daardoor een nevel-effect te krijgen heb ik net onder de slanklem, dus in de 6 mm leiding in het potje, 2 gaatjes van 0.5 mm geboord.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » zo 30 jun, 2013 20:12

Aha, dit is wat ik nodig heb en dus ga maken, top!
En hoe werkt het met RX7? Dezelfde (lage) druk?
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » zo 30 jun, 2013 21:17

Als je de druk te hoog maakt dan klapt het busje uit elkaar. Wel graag even foto's maken als dat gebeurd!!

Ik zet de compressor op max 1.8. Dan spuit je nooit te hard. En dan met de band-oppomp spuit bedienen.

Het ventiel wil nog wel eens in het busje vallen. Dat is een heel gedoe voor je die er weer uit hebt. Even een slangklem op het ventiel aan de buitenkant van het busje en klaar.
En de gaatjes in de slang boor ik nu met 1 mm boortje, dat werkt net zo goed.

Rx7 gaat ook, nevelt wel iets minder fijn. Je kan een gaatje extra in de slang die nog in het flesje zit boren (spuit je meer lucht mee) maar als je te veel gaatjes maakt dan spuit je alleen lucht. Dan een plakbandje over één van de gaatjes in de fles en hij doet het weer.
Met RX5 had ik de hele garage vol spuitnevel staan; dat gaat erg goed.

Even pielen voor je het goed hebt met de gaatjes in het eerste stuk slang. je kan trouwens oefenen met water.

haha, misschien zit er wel handel in! In serie produceren en nooit meer werken!

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » ma 1 jul, 2013 19:39

Ik heb hier vandaag nog eens over nagedacht, en het principe is goed, maar het lijkt me bij mij een onwerkbaar geheel; ik heb nl. 1 hand nodig om de slang op het ventiel te drukken, 1 hand om de luchtpomp te bedienen en 1 hand om het slangetje waar de tectyl uit spuit door het chassis of wat dan maar ook te bewegen.
Maar ik heb slechts 2 handen....... :cry:

Daarom overweeg ik om de tectylspuit met slang die ik nu heb, te gaan verbouwen; de luchtaansluiting haal ik van het pistool en maak ik in het onder schroefbare blik, het ontstane gat in het pistool zal dicht moeten.
In het buisje wat normaal de vloeistof uit het blik zuigt maak ik vlak onder het pistool 1 of 2 gaatje's van 1 mm (experimenteren).
De dunne slang haal ik uit de dikke, de sproeikop blijft dus!
Het enigste probleem wat ik waarschijnlijk nog op moet lossen is dat de bovenkant van het zuigbuisje waarschijnlijk erg klein is, dit zal net zo groot moeten worden als de diameter van het buisje.

Voordat ik hiermee begin moet ik nog wel goed naar het pistool kijken om te zien of dit idee kan werken :roll:

Ik hoop dat ik een prettig werkbaar ding krijg, maar het idee van jou Rob, is wel geweldig :D
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » ma 8 jul, 2013 14:18

Bertje Beige schreef:Ik heb hier vandaag nog eens over nagedacht, en het principe is goed, maar het lijkt me bij mij een onwerkbaar geheel; ik heb nl. 1 hand nodig om de slang op het ventiel te drukken, 1 hand om de luchtpomp te bedienen en 1 hand om het slangetje waar de tectyl uit spuit door het chassis of wat dan maar ook te bewegen.
Maar ik heb slechts 2 handen....... :cry:
ik heb zo'n bandenoppomp-ding wat zichzelf vastklemt aan het ventiel. Dat brengt de bediening terug op 2 handen en dat is toch te overzien.

wat je beschrijft zou kunnen werken. Ik weet alleen niet of de blikken wel tegen overdruk kunnen; er zit in de regel een naad in. Scheurt die niet los bij overdruk? ik heb voor dit witte busje gekozen omdat er geen naden in zitten.

hoe dan ook: wel foto's maken.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » wo 16 aug, 2017 09:39

omdat mijn foto's in gijzeling zijn even opnieuw:

het hele ding, hier voor de foto met een kort slangetje:
Afbeelding

Afbeelding

dit systeem werkt dus met overdruk, niet volgens het venturi princiepe.

je blaast druk in de beker, de vloeistof wordt in de leiding geperst en omdat er een paar gaatjes net onder de deksel zitten blaas je lucht meer.
voor de dikkere RX7 moet je kleinere of minder gaatjes hebben in de leiding net odner de deksel. Anders spuit je alleen lucht.

om eea aan de gang te krijgen kan je prima met water oefenen. RX5 is niet zo veel dikker.


als de spuit klaar is: luchtdruk op max 1.8, banden-oppomp ding aan het ventiel klikken, slang in de holle ruimte inbrengen en terwijl je met de ene hand druk geeft, trek je met de andere hand de slang rustig naar buiten.

er zijn ongetwijfeld makkelijkere en technisch betere oplossingen, maar geen goedkopere.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Plaats reactie