Reële aankoopprijs 2cv uit 1973

Wat is een goede prijs voor een eend, een onderdeel of de reparatie.
hobbes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 962
Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
Locatie: Marknesse (n.o.p)

Re: Reële aankoopprijs 2cv uit 1973

Bericht door hobbes » zo 12 aug, 2018 19:45

Als je dan toch de keuze hebt. Koop dan een eend van voor 1 januari 1973. Of beter gezegd een rollend chassis met een geldig kenteken. Vervolgens kun je daar elke eenden koets opschroeven. Plaatwerk kwaliteit maakt niet uit, een gebruikte eend heeft zo haar plekjes en als je hem zelf ook weer gaat gebruiken mag je na 4-5 jaar weer aan de slag...

Je kunt ook meteen voor een verzinkte eend gaan maar dan praten we over andere bedragen. Je hebt dan mooi meer wat te lassen.

Het 1 en ander hangt sterk af van je budget en wat je er mee wil gaan doen.

Ik heb ervaring met beide. Een verzinkte dyane en een blikken eendje. Heb beide ook nog in bezit.
met eendige groeten,

Gebruikersavatar
meminc
Moderator
Berichten: 307
Lid geworden op: wo 25 aug, 2010 20:54
Locatie: Den Haag

Re: Reële aankoopprijs 2cv uit 1973

Bericht door meminc » zo 12 aug, 2018 22:28

Hmm, Dank, denk ik. Na je betoog vraag ik me af of zoeken naar een "goede" eend wel de juiste aanvalsroute is. Uiteindelijk komt er een chassis/koets vervanging aan lijkt me.

Achtergrond.
Woonachtig in Den Haag, dus helaas dichtbij zee... Het wordt ons 2e autootje voor erbij. Nu rijden we in onze 1e auto al drie keer nix (op de zomervakantie na), maar het doel is dat het wel gewoon een gebruiksauto wordt. Niet met de hele familie (6 past toch net niet), maar verder lekker gebruiken en genieten.

De eend. Tja, als we er nu toch weer eendje aanschaffen, dan een mooie waar we nog jaren van willen genieten. Het moet dus wel een lange termijn eend worden, en elk jaar veel tijd investeren in klussen gaat me niet lukken. Kleine dingetjes lukt me wel, maar het grote werk heb ik geen ruimte/tijd voor. Qua budget kan ik wel naar 10 duizend gaan. Wat ik hier lastig in vind is dat de eenden die in deze prijsklasse te koop staan niet per se de eendjes zijn die dan ook een onderhoudsvrij chassis hebben. Ja ze zijn "aantoonbaar kei-hard" maar wat zegt dat over een paar jaar.

Beter een eendje met leuk plaatwerk en een goede koets, en er een verzinkt chassis onderzetten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

2008 Renault Grand Espace 3.5 V6 Initiale
1990 Citroen 2CV6

2003 Renault Grand Espace 2.0T 16v Initiale
2003 Peugeot 406 Break Gentry Premium 2.0-16V
1999 Peugeot 406 SV 2.0-16V
1993 Volvo 440 DL 2.0i
1986 Citroen 2CV6 Special
Citroen CX 2000 Athena

Gebruikersavatar
meminc
Moderator
Berichten: 307
Lid geworden op: wo 25 aug, 2010 20:54
Locatie: Den Haag

Re: Reële aankoopprijs 2cv uit 1973

Bericht door meminc » zo 12 aug, 2018 22:41

PS. Waarom van vóór 1 januari 1973 eigenlijk?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

2008 Renault Grand Espace 3.5 V6 Initiale
1990 Citroen 2CV6

2003 Renault Grand Espace 2.0T 16v Initiale
2003 Peugeot 406 Break Gentry Premium 2.0-16V
1999 Peugeot 406 SV 2.0-16V
1993 Volvo 440 DL 2.0i
1986 Citroen 2CV6 Special
Citroen CX 2000 Athena

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Re: Reële aankoopprijs 2cv uit 1973

Bericht door André Post » ma 13 aug, 2018 09:27

hobbes schreef: zo 12 aug, 2018 19:45 een gebruikte eend heeft zo haar plekjes en als je hem zelf ook weer gaat gebruiken mag je na 4-5 jaar weer aan de slag...
Dat kan wel meevallen hoor.
Mijn 18 pk heeft er al weer ruim 16 jaar buiten staan op zitten en nog geen heel grote klussen hoeven doen, onderste deel voorraam frame was de grootste.
Mijn dochters eend heeft pas de 100.000km sinds opknappen overschreden in 6 jaar met alleen nog klein schilderwerk.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

hobbes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 962
Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
Locatie: Marknesse (n.o.p)

Re: Reële aankoopprijs 2cv uit 1973

Bericht door hobbes » ma 13 aug, 2018 21:07

Omdat alle kentekens van voor 1 januari 1973 vrijgesteld zijn van emissie uitlaatgas eisen. Nog een voordeel van blauwe platen is dat je in heel Europa ook bent vrijgesteld van milieu zones 88-)
met eendige groeten,

Gebruikersavatar
meminc
Moderator
Berichten: 307
Lid geworden op: wo 25 aug, 2010 20:54
Locatie: Den Haag

Re: Reële aankoopprijs 2cv uit 1973

Bericht door meminc » ma 13 aug, 2018 21:09

hobbes schreef:Omdat alle kentekens van voor 1 januari 1973 vrijgesteld zijn van emissie uitlaatgas eisen. Nog een voordeel van blauwe platen is dat je in heel Europa ook bent vrijgesteld van milieu zones 88-)
Ah. Detail ;).

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

2008 Renault Grand Espace 3.5 V6 Initiale
1990 Citroen 2CV6

2003 Renault Grand Espace 2.0T 16v Initiale
2003 Peugeot 406 Break Gentry Premium 2.0-16V
1999 Peugeot 406 SV 2.0-16V
1993 Volvo 440 DL 2.0i
1986 Citroen 2CV6 Special
Citroen CX 2000 Athena

Gebruikersavatar
meminc
Moderator
Berichten: 307
Lid geworden op: wo 25 aug, 2010 20:54
Locatie: Den Haag

Re: Reële aankoopprijs 2cv uit 1973

Bericht door meminc » di 14 aug, 2018 10:53

Als ik de historie een beetje op mm netvlies heb kan een Special toch niet uit 73 zijn? Is maar een achterklepje natuurlijk... Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

2008 Renault Grand Espace 3.5 V6 Initiale
1990 Citroen 2CV6

2003 Renault Grand Espace 2.0T 16v Initiale
2003 Peugeot 406 Break Gentry Premium 2.0-16V
1999 Peugeot 406 SV 2.0-16V
1993 Volvo 440 DL 2.0i
1986 Citroen 2CV6 Special
Citroen CX 2000 Athena

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: Reële aankoopprijs 2cv uit 1973

Bericht door Thijs » di 14 aug, 2018 11:19

De logo's zitten ook verkeerd om....

Verstuurd vanaf mijn ASUS_X008D met Tapatalk


Gebruikersavatar
meminc
Moderator
Berichten: 307
Lid geworden op: wo 25 aug, 2010 20:54
Locatie: Den Haag

Re: Reële aankoopprijs 2cv uit 1973

Bericht door meminc » di 14 aug, 2018 11:32

Maar ja, naast stom, is dit nou een goede reden om hem links te laten staan

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

2008 Renault Grand Espace 3.5 V6 Initiale
1990 Citroen 2CV6

2003 Renault Grand Espace 2.0T 16v Initiale
2003 Peugeot 406 Break Gentry Premium 2.0-16V
1999 Peugeot 406 SV 2.0-16V
1993 Volvo 440 DL 2.0i
1986 Citroen 2CV6 Special
Citroen CX 2000 Athena

Gebruikersavatar
2cvvier
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 5 jun, 2017 20:31
Locatie: Waddinxveen

Re: Reële aankoopprijs 2cv uit 1973

Bericht door 2cvvier » wo 15 aug, 2018 21:28

Het ligt er natuurlijk maar aan waar je naar op zoek bent. Als je er een originele Eend uit '73 van wilt maken, zul je aan de bak moeten. Maar er lijkt mij niets op tegen om een technisch goede '73-er te hebben waar een aantal minder originele kenmerken aan zitten.
Je kunt trouwens een app'je downloaden (2cv Identity PRO) waarmee je het chassisnummer aan het bouwjaar, originele kleur en motorisering kunt koppelen.

Gebruikersavatar
meminc
Moderator
Berichten: 307
Lid geworden op: wo 25 aug, 2010 20:54
Locatie: Den Haag

Re: Reële aankoopprijs 2cv uit 1973

Bericht door meminc » wo 15 aug, 2018 22:21

Bedankt voor de tip van het appje, lijkt er echter op dat ie niet meer in de App store te vinden is. Kan wel info vinden op internet, maar geen werkende App store link.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

2008 Renault Grand Espace 3.5 V6 Initiale
1990 Citroen 2CV6

2003 Renault Grand Espace 2.0T 16v Initiale
2003 Peugeot 406 Break Gentry Premium 2.0-16V
1999 Peugeot 406 SV 2.0-16V
1993 Volvo 440 DL 2.0i
1986 Citroen 2CV6 Special
Citroen CX 2000 Athena

Gebruikersavatar
2cvvier
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 5 jun, 2017 20:31
Locatie: Waddinxveen

Re: Reële aankoopprijs 2cv uit 1973

Bericht door 2cvvier » wo 15 aug, 2018 23:07

Als je het chassisnummer hebt, zoek ik de gegevens voor je op.

Gebruikersavatar
meminc
Moderator
Berichten: 307
Lid geworden op: wo 25 aug, 2010 20:54
Locatie: Den Haag

Re: Reële aankoopprijs 2cv uit 1973

Bericht door meminc » wo 15 aug, 2018 23:35

Zie dat je een 2cv4 hebt. Wat is jouw ervaring, goed rijdbaar of eigenlijk net te weinig vermogen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

2008 Renault Grand Espace 3.5 V6 Initiale
1990 Citroen 2CV6

2003 Renault Grand Espace 2.0T 16v Initiale
2003 Peugeot 406 Break Gentry Premium 2.0-16V
1999 Peugeot 406 SV 2.0-16V
1993 Volvo 440 DL 2.0i
1986 Citroen 2CV6 Special
Citroen CX 2000 Athena

Gebruikersavatar
2cvvier
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 5 jun, 2017 20:31
Locatie: Waddinxveen

Re: Reële aankoopprijs 2cv uit 1973

Bericht door 2cvvier » do 16 aug, 2018 10:48

Mijn viertje is ook van '73. Het originele chassis is nog keihard. De carrosserie, de deuren en de voetenbak waren slecht toen ik hem kocht. Inmiddels is bijna alles gerestaureerd en gereviseerd. Aankomende winter wil ik de veerpotten aanpakken en nog wat kleine lasklusjes aan de achterste wielkasten.

Met een viertje moet je je vooral niet gek laten maken door anderen, maar gewoon in je eigen tempo over 's heeren wegen rijden.
Nadat ik een zuiger-/cylinder-/koprevisie heb gedaan (op een al eerder gereviseerd blokje) rijdt de Eend max. 105 km/u als het windstil is. Daarvóór was dat maximaal 80 km/u maar de compressie op beide zuigers was toen veel te laag.
Wind is overigens wel een bepalende factor. Een beetje stevige tegenwind kan je zomaar 20 km/u kosten.

Ik ga er rustig de snelweg mee op, maar het liefst blijf ik op de provinciale wegen.
Daar kun je goed meekomen t.o.v. het andere verkeer, ook tijdens het optrekken.
In het stadsverkeer is het sowieso geen enkel probleem.

Het leuke aan een viertje vind ik vooral het geluid van de motor. Die maakt meer toeren dan die van een zes. Ik vind dat het echte eenden-geluid zoals de 12- en 18 pk'tjes maken.
Maar de belangrijkste reden dat onze Eend een viertje is gebleven, is dat ik hem technisch graag origineel wilde houden zoals die gebouwd is.
Om het uiterlijk enigszins origineel te krijgen heb ik verschillende dingen moeten vervangen, zoals het embleempje op de kofferbakdeksel, de grill en het quillery-stuur. Die waren in de loop der jaren vervangen door modernere exemplaren.
De trommelremmen die op de bak zitten vind ik geen enkel probleem, hoewel schijfremmen veel makkelijker zijn qua afstelling e.d.
Maar als de trommels eenmaal goed zijn afgesteld, remmen ze net zo goed als schijven.

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Re: Reële aankoopprijs 2cv uit 1973

Bericht door Geert » do 16 aug, 2018 18:47

Kijk, dat les ik nou graag ! Mijn besteleend heeft een 435 cc motortje , en dat blijft ook zo !!
Na wat gesoebat met de originele motor en een reservemotor , heb ik er nu eentje inzitten , die lekker loopt.
Topsnelheid, bij gunstige omstandigheden,90 km/uur.
bij tegenwind etc . 60 km/uur.
Maar het loopt lekker.
Ik heb inmiddels een NOS krukas aangeschaft om de originele motor te reviseren en zodra ik de gelegenheid heb reviseer ik hem en zet hem weer terug.
Bergop langzaam, maar verder lekker knorren.
Laat de rest me maar voorbij rijden, een 4tje is gewoon genieten !

Plaats reactie