Zelfbouw Caravan voor achter de eend

Voor gesprekken over andere auto's, het weer, nieuws of weer wat anders.
De grote verzamelbak van het forum.
LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » do 16 jul, 2015 22:02

zie je in polen

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » do 16 jul, 2015 23:01

Hee erikjan, helemaal top die sleurhut!
Heb je nog wat plaatjes van met name de dakconstructie?
Een achterdeur is toch eigenlijk de enige oplossing om zo efficiënt mogelijk met de ruimte om te gaan.

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » do 16 jul, 2015 23:20

Ik zal wat nieuwe foto's maken.Maar het is nog de zelfde schaar constructie. Van af pagina 3 in dit topic staan foto's van de constructie.

Ik til het dak op en dan zet ik er 2 paaltjes onder aan de voorkant. Dan zet ik het achter paneel er in en heeft het dak stevigheid, Als het dak omlaag is hangt het tentdoek gewoon naar beneden in de caravan.

Ooit moet het dak nog elektrisch gaan worden maar daar ben ik nog mee bezig.

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » di 28 jul, 2015 22:39

We staan nu in Polen met het hele spul. Caravan doet het super goed. 1 nacht met het dak omlaag geslapen i.v.m. de storm wind.

Koelkast draait super. Het vriesvak is nog steeds bevroren. De zonnepanelen trekken het prima met het half bewolkte weer hier.

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: Zelfbouw Caravan voor achter de eend

Bericht door Erikjan » di 18 jun, 2019 23:15

Tijdje stil geweest rond om de caravan. Na de meeting in Polen hebben we hem nog 2,5 week in Frankrijk gebruikt. En verder heeft hij alleen in de stalling gestaan.
Alles werkt nog maar ik wil toch nog wat aanpassingen gaan doen. In augustus ga ik een weekje weg met de caravan voor die tijd wil ik een paar dingen doen.

1e is het hefdak elektrisch maken. Hiervoor heb ik elektrische spindels met een slag van 750mm besteld en een draadloze bediening. Ik hoop dat dat met een week of 3 binnen is. Voordeel hiervan is dat je hem kan laten zakken tot hij nog een cm of 10 open is en dan kan je het tentdoek nog even netjes naar binnen doen voor hij helemaal dicht is. En ik vind het gewoon leuk :)

Dit weegt natuurlijk wel wat en de caravan mag liever niet veel zwaarder worden. Daarom wordt de lood accu vervangen door een lithium exemplaar. Deze heeft 2x zo veel energie opslag capaciteit met de helft van het gewicht.

Door het vervangen van de accu moet ik ook het laad circuit aanpassen.

Het laatste is de ventilatie roosters voor de koelkast die zijn te klein. Daar komen grotere in met ventilatoren die aan gaan als het warmer wordt achter de koelkast. De aanzuiging komt dan onder de caravan dan heb je de koelste lucht.

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: Zelfbouw Caravan voor achter de eend

Bericht door Erikjan » zo 13 jun, 2021 22:17

Op een paar dagen na 2 jaar verder. Waarschijnlijk mag de vakantie week door gaan dus tijd om de caravan weer klaar te maken voor een weekje weg.

In de laatste post zij ik dat het dak elektrisch ging worden en de accu vervangen voor een lithium exemplaar. Dat eerste is in middels gelukt. 2 jaar geleden heb ik de spindels gemonteerd en kan nu het dak met afstandsbediening open en dicht doen. Onderstaand filmpje is te zien dat dat prima werkt.

https://www.youtube.com/watch?v=T7KCGruCYCY&t=11s

De accu was nog niet vervangen voor lithium. De omvormer die ik daar voor had gekocht was niet goed die werd veel te warm. Om dat ik voor mijn elektrische scooter en MTB een lithium accu heb van 52V en 25Ah en deze beste wel duur zijn wil ik die accu ook in de caravan gebruiken. Voordeel is ook dat deze voorzien is van elektronica waar door die nooit te vol of te leeg kan worden. En bij komend voordeel als er te lang geen zon is kan je hem even opladen met een stopcontact, deze accu weegt slechts 7,5kg. Hij heeft de energie inhoud van 1300Wh dat is het zelfde als 12V loodaccu van 108Ah. Maar die mag je maar voor 50% leeg treken en de lithium accu vind het niet erg om 85% leeg te worden. Effectief is het dus vergelijkbaar met een 12v Accu van 270Ah (weegt ruim 70kg). De koelkast zou zonder zon of bijladen ruim 3 dagen kunnen draaien op de accu dat is een prima buffer.

Probleem is alleen dat de accu dus 52V is en de koelkast via een omvormer van 12V naar 230V werkt. Ik dacht dus dat ik van 52V weer 12V moest maken om de omvormer te laten werken op de accu. Dit ging dus niet goed om de de omvormer die ik daar voor had gekocht wel werkte maar zo heet word dat ik het niet veilig vond en de verliezen veel te groot worden.

Nu kwam ik pas omvormers tegen die van allerlei verschillende accu spanningen een 230V wisselspanning kunnen maken. Hiervan heb ik er 1 besteld die van 40-60V naar 230V zuivere sinus spanning gaat. Hiermee kan ik de koelkast dus rechtstreeks op de accu koppelen. Ideaal. een Solar charger voor de juiste spanning had ik 2 jaar terug al gekocht. Dus als het straks binnen is kan ik caravan uit de stalling halen en het gaan ombouwen.

Inmiddels ook een klein voortentje gevonden wat precies de breedte van de caravan heeft.

Wordt vervolgd.
Afbeelding

Gebruikersavatar
dimi_v
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 261
Lid geworden op: za 28 jul, 2018 08:33
Locatie: Omgeving Breda

Re: Zelfbouw Caravan voor achter de eend

Bericht door dimi_v » ma 14 jun, 2021 07:27

leuk bedacht!
2CV6 - 206cc - Megane estate
en nu ook een Peugeot 504

Gebruikersavatar
Canard Celeste
Beginner
Beginner
Berichten: 32
Lid geworden op: do 27 mei, 2021 19:18

Re: Zelfbouw Caravan voor achter de eend

Bericht door Canard Celeste » ma 14 jun, 2021 15:39

superleuk om te zien!
(°\=/°) 2cv6 1986

Plaats reactie