2cv goede investering of niet?

Voor gesprekken over andere auto's, het weer, nieuws of weer wat anders.
De grote verzamelbak van het forum.
Gebruikersavatar
shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
Locatie: Sint Niklaas

2cv goede investering of niet?

Bericht door shorttrack » vr 18 mei, 2018 19:58

Hallo allemaal,

Dit is denk ik een onderwerp waar de mening over verschillen maar ik wil het toch even vragen.

Mijn vriendin zit momenteel met een flink gespekte bankrekening en zou daar graag iets mee doen. Een huis kopen wordt het niet en beleggen vinden we te riskant.

Nu hadden wij het idee om een oldtimer aan te schaffen. Wij hebben plek om deze weg te zetten en kunnen er van tijd tot tijd ritjes mee maken. Een investering waar je ook direct plezier van hebt zullen we maar zeggen ;)

Maar is een 2cv een goed investering naar de toekomst toe? Wij wonen in België en zoals iedereen al weet is de oldtimer steeds minder welkom in veel steden. Wat zal de toekomst dus brengen voor oldtimers.

Blijft een perfecte 2cv zijn waarde houden?

Wij bezitten momenteel al een 2cv. Niet in goede staat maar goed genoeg om mee te rijden. Hier en daar wat roest maar daar houden we wel van ;)


Ik ben benieuwd naar de meningen en standpunten hier.


P.S. Als we er dan toch een kopen. Welk type zou het beste zijn dan?


Succes met het denkwerk en alvast bedankt voor de reacties.


Groetjes
2cv special 1986

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » vr 18 mei, 2018 20:36

Prijzen zijn momenteel behoorlijk over de top voor eenden, investeren zou ik nu niet meer doen.
Welk model als jet het wel wilt doen?
AK350 als je die voordelig kunt krijgen.
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Paul B
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 106
Lid geworden op: do 19 jul, 2007 21:30
Locatie: Veenendaal

Bericht door Paul B » vr 18 mei, 2018 20:41

Zoals je zelf al aangeeft zullen de meningen behoorlijk verschillen over welke eend of sowieso het investeren in eend.

Is het verstandig om een auto aan te schaffen als belegging? Nee, de afgelopen jaren zijn de prijzen van klassiekers gestegen. Maar er is niemand die weet wat de prijzen over 5 of 10 jaar doen. Misschien is beleggen bij een bank dan toch wat minder risicovol. Met een vaste looptijd voor obligaties krijg je een gegarandeerd rendement en weet je redelijk zeker dat je aan het eind van de rit meer geld hebt, dan bij de start.

Is het leuk? Ja! Zeker leuker dan kijken naar een stel getallen op je bankafschrift. Maar bedenk wel dat iedere keer wanneer je een ritje maakt, je investering minder waard wordt vanwege het toegenomen aantal gereden kilometers. Erger nog; In geval van schade kan je investering zelfs weg zijn.

De leukste vraag: Welke eend?
Over het algemeen stijgen unieke auto's het meest in waarde. Dus kies er een uit een beperkte serie, bijvoorbeeld een 007 of een Perrier. Maar zijn deze nog betaalbaar?
Mehari 1971 (project status)

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » vr 18 mei, 2018 22:19

Zeker goede investering. Beste man uit Andijk heeft er onderhand iets van 300.

De acadiane is laatste jaren behoorlijk in waarde gestegen. Had de mijne nu voor dubbele kunnen verkopen. Als ik nu zou mogen kiezen zou ik voor recente besteleend gaan en dan als even kan de weekend vier zitter.
Citroén rolls better than a Rolls!

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » za 19 mei, 2018 02:46

Bull Frog Bleu schreef:Zeker goede investering. Beste man uit Andijk heeft er onderhand iets van 300..
en heeft daarmee flink de prijzen verziekt.. sorry zo denk ik er een beetje over..


koop een Sahara, een Mehari 4x4, een Dagonet of een '49 en je zit gebeiteld..

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » za 19 mei, 2018 10:10

Beleggen kan je doen met geld dat je niet nodig hebt. Ook aandelen gaan op en neer in waarde, maar wat maakt het uit als je het geld niet nodig hebt?

Eenden zijn flink aan de prijs, Dyanes zijn veel beter betaalbaar. Een investering in een Dyane kan op den duur wel wat opleveren, zeker als je zelf handig bent en zelf wat kan restaureren of repareren.

Een Eend of Dyane als belegging kopen is dus een overweging, maar ga je er zelf in rijden? Als je er zelf in gaat rijden dan bespaar je de kosten van een andere (duurdere) auto, maar de auto gaat er wel door achteruit, dus neemt de waarde weer geleidelijk af.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

Gebruikersavatar
shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door shorttrack » za 19 mei, 2018 10:42

alvast bedankt voor alle reacties.

Met rijden bedoel ik natuurlijk niet wekelijks maar echt af en toe maar een kort rondje voor de show. 2 á 3 honderd per jaar ofzo.


de meningen gaan toch wel een beetje dezelfde kant uit voorlopig :)
2cv special 1986

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » za 19 mei, 2018 16:37

@Kulio

Ben op zoek naar een Dyane maar die zijn niet voordelig te krijgen.
Reken vanaf 4000 voor redelijke zonder al te veel laswerk tot aan 20000 voor eentje uit de Wormer...

Mocht er iemand een Dyane 6 te koop hebben/weten, laat maar weten.
Wel liefst een van de oudere bouwjaren.
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » zo 20 mei, 2018 09:42

@deusjevo

Je moet een Dyane ook in Frankrijk kopen, dat heb ik ook gedaan. Een jaar of 10 geleden, eentje met 60.000 (echte) kilometers die er perfect uit zag voor 3500 Euro. Dat was toen niet echt goedkoop, maar was het wel waard. Voordeel is ook dat je kan zien waar je hem koopt; in het droge midden/zuiden, is roest veel minder een probleem dan in NL.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » zo 20 mei, 2018 11:45

Inmiddels weten ze in Frankrijk ook dat 2CV's onbetaalbaar orden en de Dyane gaat daar ook gewoon mee in de prijsstijging.
Méhari's kun je tegenwoordig beter exporteren naar Frankrijk.

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » zo 20 mei, 2018 12:23

2CV's zijn in Frankrijk inderdaad ook behoorlijk aan de prijs, als je het tenminste over een 12 V systeem hebt. 6 V auto's zijn minder in trek, zo vertelde mij de voorzitter van een lokale 2CV club (maar die zijn snel om te bouwen naar 12 V versies). Toch zijn er nog wel koopjes te vinden. Ik heb net nog even op leboncoin.fr gezocht en vond een prima Dyane met 60000 km waar niets aan gedaan hoefde te worden voor 4000 Euro. Goedkoper vind je ze ook wel, als je zelf wat kan repareren/restaureren.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

blanc/rouge2cv
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 632
Lid geworden op: wo 10 feb, 2010 19:56
Locatie: utrecht

Bericht door blanc/rouge2cv » ma 21 mei, 2018 11:09

Een 2CV is altijd een goede investering , levert hij geen geld op heb je altijd nog het plezier

Gebruikersavatar
shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door shorttrack » ma 21 mei, 2018 13:13

blanc/rouge2cv schreef:Een 2CV is altijd een goede investering , levert hij geen geld op heb je altijd nog het plezier
Die gedachte zit er bij ons ook een beetje in. Maar wel willen er sowieso geen geld op verliezen.
2cv special 1986

Gebruikersavatar
shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door shorttrack » ma 21 mei, 2018 13:14

Misschien een bijkomende vraag.

Vanaf welke prijs ongeveer kun je een 2cv komen die gewoon in orde is. Waar dus geen lastwerk meer aan is. hij hoeft dan niet piekfijn afgewerkt te zijn maar er moet gewoon geen werk meer aan zijn.
2cv special 1986

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » ma 21 mei, 2018 19:41

@shorttracck

Het antwoord op die vraag hangt vooral af van je eigen expertise. Je moet zelf kunnen beoordelen wat gewoon in orde is. Je kan zelf wel zien hoeveel roest er zit, maar de rest van je oordeel hangt vooral af van je eigen oordeel.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

Plaats reactie