Snelheid op vakantie...

Alles over het heerlijke eendrijden.
Nic
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 80
Lid geworden op: wo 9 nov, 2016 19:23
Locatie: Mechelen

Snelheid op vakantie...

Bericht door Nic » za 18 mar, 2017 19:15

Hallo allemaal,

Binnenkort vertrekken wij voor 2weken op vakantie met de eend, nu vroeg ik mij af welke constante snelheid jullie zoal rijden bij lange afstanden.

Het gaat me niet zozeer over het verbruik maar meer over de motor die het moet blijven volhouden de hele weg.

Als ik nu autostrade doe aan 100km/h vind ik dat hij toch wat té hoog in toeren gaat.
En idd, heb ff gekeken op de site van jeroen cats, blijkt dat 5000 te zijn.
Toch iets teveel om constant te rijden lijkt me...

Welke snelheid houden jullie zoal aan? (2cv6)


Mvg Nic

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3023
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » za 18 mar, 2017 19:35

Zonder caravan volgas in de vierde versnelling ca. 120 km/u.
Met caravan volgas in de derde versnelling max. ca. 90 km/uur.
Uren achter elkaar is geen enkel probleem.
Ik rijd dan op LPG trouwens, 602cc en zuigers 9,0:1.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4967
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » za 18 mar, 2017 21:16

Let wel op dat je oliekoeler goed schoon is en het oliepeil ok. Ik rij meestal rond de 80 (behalve op de autoweg) dit is een mooie kruissnelheid en de auto is dan niet erg rumoerig qua motor en windgeruis. Zeer ontspannen rijdend.
diverse Citroens, wat anders.

Nic
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 80
Lid geworden op: wo 9 nov, 2016 19:23
Locatie: Mechelen

Bericht door Nic » za 18 mar, 2017 21:39

Idd, 80 is perfect om te cruisen maar net te traag om toch iets van kilometers gedaan te krijgen.
120 lijkt me dan weer gewoon belachelijk, als je constant 6000 toeren rijdt ga je denk ik niet al te ver geraken.

Ik denk dat 100 ongeveer het maximum is, maar goed, graag jullie mening!

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3023
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » za 18 mar, 2017 23:34

Och, ik rijd vrijwel alleen maar snelweg en altijd voluit, geen enkel probleem.
Dat was ook een half jaar met 1000 km per week.
Geen centje pijn...
Gewoon het onderhoud op orde hebben dan is er niets aan de hand.

CitroenAZU
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1457
Lid geworden op: do 13 mar, 2003 16:13
Locatie: Citroville
Contacteer:

Bericht door CitroenAZU » zo 19 mar, 2017 09:08

Zo hard als ie gaat...

Topsnelheid is kruissnelheid.

Bij goed onderhoud gaat dat prima.
Citrogroeten,
Martijn

Het besteleendregister:
www.citroenazu.nl

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 504
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Bericht door verkuilm » zo 19 mar, 2017 10:41

2cv motor is gemaakt voor plank gas. Kan ie tegen.
Moet uiteraard wel onderhoud goed zijn en vooral de olie koeler.

Voor de lol even zon oud jaarboek gepakt 1980. Staat ook topsnelheid 113km/h.
kruissnelheid 110km/h
ascona 1.6 s top 158 en kruis 135.

Ik rij altijd net niet in zn tweede trap. Zolang dat lukt. Bij een helling moet je wel.
Dan ga je bijna net zo hard en veel en veel zuiniger

grootste gevaar is pingelen, maar een 123 ben je dat wel kwijt.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » zo 19 mar, 2017 18:44

Met de aanhanger eraan 100. Zonder aanhanger 110/115 harder kan prima hoor. Maar dan krijg je wel veel meer herrie en windgeruis. Het is een kwestie van luisteren, na een tijdje weet je wanneer je motortje het lekkerste klinkt. Met de aanhanger blijf ik nog net in de 1e trap van de carburateur.

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » zo 19 mar, 2017 20:08

Op de snelweg altijd vol gas. Het lawaai van de motor los je op met een goede radio. Met goede bedoel ik een die goed hard kan. :)
Schultenbräu das ist mein Bier !

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » ma 20 mar, 2017 08:06

Na een dagje snelweg op weg naar sardinie vorig jaar wel piepende oren.

Ik vond de b-wegen leuk: 80 tot 90 km, dak open, radio goed te horen.
Wel slecht voor de gemiddelde snelheid, maar de koffie op het dorpsterras smaakte wel beter.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » ma 20 mar, 2017 14:24

Nic schreef:Idd, 80 is perfect om te cruisen maar net te traag om toch iets van kilometers gedaan te krijgen.
120 lijkt me dan weer gewoon belachelijk, als je constant 6000 toeren rijdt ga je denk ik niet al te ver geraken.

Ik denk dat 100 ongeveer het maximum is, maar goed, graag jullie mening!
nou, ik rij al jaren zo. zonder problemen. Citroen geeft zelf ook aan dat planken gewoon kan. wat jezelf fijn vind dat kan ik niet zeggen, maar als ik op vakantie ga pak ik meestal de snelweg en met karretje erachter rijdt ik gewoon plankgas. meestal een km of 110 op tom tom
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 20 mar, 2017 19:00

Ik zet hem vaak op de eerste trap. Ga je bijna net zo hard, maar scheelt je veel hitte ontwikkeling en benzine. ;-)
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Dirk85
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 6 aug, 2014 09:56
Locatie: Weert

Bericht door Dirk85 » di 21 mar, 2017 08:52

Wat bedoelen jullie met eerste en tweede trap carburateur? Of is dat iets wat niet alle 2cv's hebben?

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 654
Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
Locatie: etten leur
Contacteer:

Bericht door j b » di 21 mar, 2017 11:38

Volgens mij hebben alle 602 cc motoren een 2traps carburateur.
Met gasgeven voel je dat je vrij ver onderin een net iets grotere weerstand hebt. Als je niet door deze weerstand heen trapt maar gewoon daar voor blijft hangen rijdt je op de eerste trap. Ik zelf gebruik dit ook voor de lange afstanden. Voor het optrekken gaat de pin ook onderin als de situatie dat toelaat
J B

just drive like you stole it

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 654
Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
Locatie: etten leur
Contacteer:

Bericht door j b » di 21 mar, 2017 11:50

Volgens mij hebben alle 602 cc motoren een 2traps carburateur.
Met gasgeven voel je dat je vrij ver onderin een net iets grotere weerstand hebt. Als je niet door deze weerstand heen trapt maar gewoon daar voor blijft hangen rijdt je op de eerste trap. Ik zelf gebruik dit ook voor de lange afstanden. Voor het optrekken gaat de pin ook onderin als de situatie dat toelaat
J B

just drive like you stole it

Plaats reactie