Pagina 1 van 1

Volgend jaar strengere en duurdere APK

Geplaatst: ma 31 jul, 2017 12:55
door Kulio
Met ingang van 1 mei 2018 wordt in de hele EU de Europese richtlijn (2014/45/EU) inzake de periodieke keuring van motorvoertuigen van kracht. Vanaf die datum worden keuringsstations verplicht om auto's te keuren op maar liefst 400 punten, die in Bijlage 1 bij de richtlijn precies zijn omschreven. Momenteel wordt er op minder punten gecontroleerd.

Hierdoor zullen de Eendrijders ongetwijfeld meer afkeuringen te slikken krijgen. Eventuele gebreken zijn in 3 groepen ingedeeld te weten a Kleine gebreken b Grote gebreken en c Gevaarlijke gebreken.

Een auto met kleine gebreken kan nog gewoon goedgekeurd worden. Het is een aanwijzing om ook die gebreken te verhelpen. Grote gebreken moeten zo snel mogelijk worden gerepareerd met een verplichte herkeuring binnen 2 maanden. Bij gevaarlijke gebreken mag je alleen nog direct naar een garage rijden en riskeer je een flinke boete als je dat niet doet. En uiteraard is ook hier een verplichte herkeuring vereist.

De keuring gaat langer duren en de garages / keurstations hebben moeten investeren in andere en duurdere meetapparatuur. De prijs voor een APK zal daardoor wel flink omhoog gaan.

Re: Volgend jaar strengere en duurdere APK

Geplaatst: ma 31 jul, 2017 18:08
door LPGo
Van die 400 punten kun je er bij een eend al 100 wegstrepen. Bij een oude wel 150..

Gordels mistlicht achteruitrijlichten ruitensproeier aanjager kathalysator (hoe schrijf je dat) enz enz enz.

Scheelt weer een hoop afkeur..

Geplaatst: ma 31 jul, 2017 23:30
door brammie
Helaas zal je wel weer meer dan 400 argumenten bij de gemiddelde apk"meester" moeten aandragen om hem daarvan te overtuigen :lol:

Geplaatst: di 1 aug, 2017 10:25
door shorttrack
In Belgie is een mistlamp verplicht. Ik heb mijn eend 2 jaar geleden mee verhuisd naar Belgie en moest er voor de keuring een mistlamp op zetten.

Geplaatst: di 8 aug, 2017 09:05
door Michiel van G.
we zullen wel zien. Veel van de regels ten aanzien van het 'verstrengen' van een apk zijn in het verleden ook doorgevoerd, en het enige dat ik er tot op heden van heb gemerkt is bijvoorbeeld remmentesten op een bank ipv. platen of een vertragingsmeter.

Geplaatst: zo 20 aug, 2017 16:14
door Ed147
Die regels gelden hier in Zweden al.
Maar de keuring duurt echt niet langer, en de keurmeesters kijken wat vaker door de vingers.
Dan is het inderdaad een "a", dus bij volgende keuring moet het in orde zijn.
Meestal heb je dan een andere keurmeester die absoluut niet weet wat z'n collega bedoelde.........
Ben al een paar keer voor een herkeuring geweest (65km enkele reis), er werd niet eens gekeken naar wat er gerepareerd was!
Zucht.

Geplaatst: ma 21 aug, 2017 07:26
door Kulio
Ik heb op de Franse Dyane site gevraagd wat ze verwachten. Het antwoord was dat de meeste punten bij de strengere keuring niet van toepassing zijn op 2CV's en soortgelijk.

Volgend jaar heb ik in april een APK, of zoals men dat in Frankrijk noemt een CT. Dat is net voor het ingaan van de strengere regels. Ik zal dan de keurmeester vragen op welke andere punten hij moet controleren als de CT een maand later moest plaatsvinden.

Met wat geluk loopt alles met een sisser af. Wel verwacht ik dat veel olieverbruik een afkeurpunt zal worden.

Geplaatst: ma 21 aug, 2017 09:06
door Thijs
Hoe wil je 'veel olieverbruik' controleren bij een APK?

Geplaatst: ma 21 aug, 2017 09:25
door deusjevo
Olielekkage?

Geplaatst: di 22 aug, 2017 14:08
door Kulio
@deusjeo

De emissie van schadelijke stoffen wordt met nieuwe meetapparatuur gemeten.

Met enige olielekkage zal de auto nog wel goedgekeurd worden. Maar blauwe olierook uit de uitlaat zal mogelijk een afkeurpunt worden, uiteraard afhankelijk van de gemeten waarde.

Geplaatst: di 22 aug, 2017 19:11
door LPGo
Auto's van voor 1974 worden niet getest op emissiewaardes.. Dus (theoretisch) mogen deze auto's roken als een ketter.. Tot 1974 werden er dan ook nog Trabantjes verkocht die altijd mooie rookgordijnen legden. (Tweetakt) Wartburg en daarvoor Saab ook..

Verder heb ik als vast recept om de dag voor de keuring de motorruimte schoon te spuiten bij een tankstation met hoge druk.. Daarna even de remmen droogrijden, eventueel de remschijven afnemen met remmenreiniger en dan de volgende morgen op naar de keuring.....


Makkelijker kan ik het niet maken...


Daarna hangt alles weer af van de goed of kwaadwilligheid van de keurmeester.. Helaas ..

Geplaatst: di 22 aug, 2017 22:19
door Thijs
Er kan bij die nieuwe apk best op meer punten gecontroleerd gaan worden maar de eisen kunnen nooit strenger worden dan bij de bouw van de auto.
Dus van strengere emissie-eisen zullen we weinig last krijgen.

Geplaatst: wo 23 aug, 2017 07:27
door Kulio
LPGo schreef:
[quote="LPGo"]Auto's van voor 1974 worden niet getest op emissiewaardes.. /quote]

Er zijn nog veel eenden van na 1974. Mijn Dyane is van 1983, maar gebruikt gelukkig nauwelijks olie, dus ik maak me geen zorgen.

Geplaatst: wo 23 aug, 2017 12:10
door LPGo
Kulio schreef:LPGo schreef:


Er zijn nog veel eenden van na 1974.
Dat snap ik ook wel.. Ik wil alleen het verhaal compleet maken en voorkomen dat mensen zich eventueel onnodig zorgen maken..