Eendje versus zout

Alles over het heerlijke eendrijden.
Plaats reactie
Willem_Eendenman
Beginner
Beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: do 2 aug, 2018 09:53

Eendje versus zout

Bericht door Willem_Eendenman » di 5 feb, 2019 12:52

Hoe gevoelig is mijn/een eendje eigenlijk voor zout? is het met de huidige omstandigheden (misschien restjes zout op de weg) mogelijk om eend te rijden zonder dat ie binnen een paar jaar groot onderhoud nodig heeft?

Hij is afgelopen zomer tegen roest behandeld (tectyl) toen ik hem kocht en er is in 2007 een gegalvaniseerd chassis onder gekomen.

Alvast bedankt! 🙂

Willem
2CV6 Club 1984

hobbes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 962
Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
Locatie: Marknesse (n.o.p)

Re: Eendje versus zout

Bericht door hobbes » di 5 feb, 2019 17:24

Van het gegalvaniseerde chassis ga je heel veel plezier beleven! Ik heb hem er ook al 21 jaar onder zitten. Ik rij zomer en winter jaarrond en zo af en toe ook nog wat zwaardere ritten / rally's en elke keer weer is de keurmeester erg verbaasd dat er geen spatje roest of narigheid op zit.

Zout ja dat is iets vervelends. Je koets en het plaatwerk wat er omheen hangt houdt er niet zo van dus ja die worden wel wat sneller krokie jokie :( Maar ook daar is een oplossing voor! Ik heb in 2013 de koets van de dyane laten galvaniseren bij de enige leverancier die daar weer verstand van heeft en een paar jaar later de voorschermen , bumpersteunen en nog wat klein spul. Weer een jaar later de deuren gedaan. Omdat vlak plaatwerk nogal op zijn donder krijgt bij dit proces heb ik op advies van een andere dyane rijder de motorkap en de achterklep elektrisch laten verzinken.

De achterschermen zijn van kevlar, ook een super product!

dus roest? nu daar ben ik aardig van verlost. Toevallig vanmiddag de dyane eens gewassen, dan zie ik weer wat :D
met eendige groeten,

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Eendje versus zout

Bericht door RobM » wo 6 feb, 2019 07:29

jarenlang met een motor in de winter doorgereden. Door weer, wind en pekel. De eerste jaren merk je daar niets van. Tot je allemaal reparaties krijgt waar pekelwater een rol lijkt te spelen. Doordat het zout oplost in water komt het werkelijk overal. In remlichtschakelaars achterbruglagers, op de vorkpoten waardoor kleine roestpitjes ontstaan die de oliekeerringen beschadigen. Lak lijkt er redelijk tegen te kunnen maar chroom niet. Ik smeerde het hele ding in het najaar en met bruine tectyl en verwijderde dat in het voorjaar. Desondanks bleef de pekel aanslag wel zichtbaar, zeker op het alu motorblok.

Om die reden rijd ik met mijn eend niet als er gestrooid is. Het galva chassis zal er best tegenkunnen maar er zitten meer onderdelen op.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Plaats reactie