Hoe veilig ben je eigenlijk in een eend...
Hoe veilig ben je eigenlijk in een eend...
Logische vraag denk ik, ik heb 1 keer een gedeukte eend zien staan die van voren was aangereden en moet zeggen dat dat er aardig eng uitzag, heel de motorkap en alles wat daarbij hoorde zat zon beetje op de plaats waar normaal de benen van de bestuurder zitten...
hoe veilig ben je eigenlijk ? is het bij een normale botsing ook zo dat het blok de cabine in komt ? of valt het wel mee... en de deurtjes zijn die nog een soort van verstevigd tegen zij botsingen ?
en laatste vraag ? wie heeft er wel eens ongelukken gehad met de eend, vertel hier wat over..
hoe veilig ben je eigenlijk ? is het bij een normale botsing ook zo dat het blok de cabine in komt ? of valt het wel mee... en de deurtjes zijn die nog een soort van verstevigd tegen zij botsingen ?
en laatste vraag ? wie heeft er wel eens ongelukken gehad met de eend, vertel hier wat over..
vroem vroem ... frut frut....... pprrrrrrrrr POOOOF
Ik heb ook eens naar crashtests gezocht. Vooral de 2e link is wel interessant om te lezen. Voor zover ik weet is dat het enige onderzoek naar de veiligheid van de eend, dat ooit is uitgevoerd.
http://users.pandora.be/citrobel/flmdyan.htm en
http://www.cats-citroen.net/citroen_2cv ... htest.html
oh ja, deze is ook wel interessant:
http://members.lycos.nl/besteleenden/
Hier moet je even bij drive-training kijken. Dit doet je toch geloven dat de 2cv wel degelijk een veilige auto is. Het gaat hier dan wel om het vermijden van een ongeluk. (remmen, slippen, enz.)
(don't try this at home, folks)
Christian
http://users.pandora.be/citrobel/flmdyan.htm en
http://www.cats-citroen.net/citroen_2cv ... htest.html
oh ja, deze is ook wel interessant:
http://members.lycos.nl/besteleenden/
Hier moet je even bij drive-training kijken. Dit doet je toch geloven dat de 2cv wel degelijk een veilige auto is. Het gaat hier dan wel om het vermijden van een ongeluk. (remmen, slippen, enz.)
(don't try this at home, folks)
Christian
C'est la crème de la crème...
Ze zeggen wel eens: "Een schip is zo zeewaardig als zijn bemanning." Ik denk dat dat ook voor een eend geld. Kijk, je kan een ongeluk natuurlijk nooit uitsluiten, want er rijden zat maloten rond die t niet zo nauw nemen met de verkeersregels, en die van de slogan "geef je verstand eens voorrang" ook niet veel begrepen hebben. Nu zou je denken: deze bestuurders zijn toch te herkennen aan een overvloed van plastic opleukmateriaal aan hun bolides? Meestal prijkt er ook een merkje op deze auto's waarop te lezen staat dat het een m3, gsi, gti, rs of een ander uit de kluiten gewassen middenklassertje is. Dan zit je ernaast. (volgens mij dan)Dit zijn mensen die van de verkeerde soort auto's houden. Je kan over ze zeggen wat je wilt, maar ze zijn wel zuinig op hun auto. Gewoon voor ze opzij gaan, als dat kan teminste, en verder geen aandacht aan besteden.
Ik meen dat leasebakrijders het gevaarlijkst rijden. Vooral de wat grotere volvo's, passat's en bmw's mijd ik met een boogje. Ook bestuurders die hun rijbewijs voor 1950 hebben gehaald willen nog wel eens gevaarlijk gedrag vertonen. Moest laatst op de snelweg vol in de remmen voor een bejaarde die daar in zn suzuki salto met 70 km per uur sukkelde. Das dus echt gevaarlijk!!
Gewoon ogen open houden dus, en defensief rijden.
Groetjes, Niels
Ik meen dat leasebakrijders het gevaarlijkst rijden. Vooral de wat grotere volvo's, passat's en bmw's mijd ik met een boogje. Ook bestuurders die hun rijbewijs voor 1950 hebben gehaald willen nog wel eens gevaarlijk gedrag vertonen. Moest laatst op de snelweg vol in de remmen voor een bejaarde die daar in zn suzuki salto met 70 km per uur sukkelde. Das dus echt gevaarlijk!!
Gewoon ogen open houden dus, en defensief rijden.
Groetjes, Niels
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1060
- Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
- Locatie: Hasselt
- Contacteer:
toch effe slikken als je het filmpje van http://www.cats-citroen.net/citroen_2cv ... htest.html ziet...
1977 Mehari
-
- Super eendkenner
- Berichten: 331
- Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
- Locatie: Papendrecht
- Contacteer:
Wijze opmerking van Blue Duck. Preventief rijden maakt alle verschil.
Ikzelf heb regelmatig met ongevallen te maken, en sta steeds weer verrast hoe mensen uit een wrak gehaald worden. Enkele jaren terug vond ik op een landweggetje een Volvo 240 , toch een stevige auto , met minimale zijschade tegen een boom. De bestuurder ging in een zak naar het mortuarium. Twee weken terug moet ik naar een Golf die tussen 2 vrachtwagens tot harmonica was getransformeerd, en hier komen 2 mensen levend uit.
Als je de 2cv onveilig vind , hoor je mij niet zeggen dat dit niet zo is , maar moet je bijvoorbeeld ook niet meer over straat lopen.
Daffy
Ikzelf heb regelmatig met ongevallen te maken, en sta steeds weer verrast hoe mensen uit een wrak gehaald worden. Enkele jaren terug vond ik op een landweggetje een Volvo 240 , toch een stevige auto , met minimale zijschade tegen een boom. De bestuurder ging in een zak naar het mortuarium. Twee weken terug moet ik naar een Golf die tussen 2 vrachtwagens tot harmonica was getransformeerd, en hier komen 2 mensen levend uit.
Als je de 2cv onveilig vind , hoor je mij niet zeggen dat dit niet zo is , maar moet je bijvoorbeeld ook niet meer over straat lopen.
Daffy
ik heb ooit eens een filmpje gevonden uit de jaren zestig waarbij een vrachtauto van achteren inrijdt op een rij auto's met helemaal achteraan (dus de eerste die geramd wordt) een eend. Dat was pas slikken. De vrachtauto schoof over het chassis heen en maakte van de koets een pakketje van 50 cm....
Weet niet meer waar het staat en dat is misschien maar beter.
B.
Weet niet meer waar het staat en dat is misschien maar beter.
B.
Conclusion
The Fiat 126 and VW beetle have come off worst. Both had safety belt failures and they ended up last on the test. The Fiat 127, R4 and R5 are average, they are not consistently last on each criteria although especially the R5 doesn't score good on any criteria either. The 2cv and VW Polo do quite well. The Polo is the better car especially when comparing the absolute figures.
One thing is clear, the 2cv certainly isn't the most dangerous car here.
The Fiat 126 and VW beetle have come off worst. Both had safety belt failures and they ended up last on the test. The Fiat 127, R4 and R5 are average, they are not consistently last on each criteria although especially the R5 doesn't score good on any criteria either. The 2cv and VW Polo do quite well. The Polo is the better car especially when comparing the absolute figures.
One thing is clear, the 2cv certainly isn't the most dangerous car here.
staat onderdaan http://www.cats-citroen.net/citroen_2cv ... htest.html deze paginaBullit schreef:ik heb ooit eens een filmpje gevonden uit de jaren zestig waarbij een vrachtauto van achteren inrijdt op een rij auto's met helemaal achteraan (dus de eerste die geramd wordt) een eend. Dat was pas slikken. De vrachtauto schoof over het chassis heen en maakte van de koets een pakketje van 50 cm....
Weet niet meer waar het staat en dat is misschien maar beter.
B.
vroem vroem ... frut frut....... pprrrrrrrrr POOOOF
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
Hoe meer de auto deukt, hoe meer energie van de botsing gebruikt wordt om de auto te verfrommelen in plaats van de bestuurder. Een Eend is (volgens mij) een stuk minder stevig dan andere auto's, dus het deukt lekker waardoor jijzelf minder klappen op hoeft te nemen. Het nadeel is alleen dat een Eend wel eens te ver kan deuken en dat jij gepureerd wordt ...
Afblijven.
Ik heb dat filmpje gezien. Ik wil wel eens weten wat er gebeurd zou zijn als die eend vooraan gestaan had, en die auto's niet allemaal op de handrem hadden gestaan. Heb namelijk ook wel eens gehoord dat een eend door zijn geringe gewicht min of meer wegstuiterd van het object waardoor het geraakt wordt. Heb er geen ervaring mee, en dat wou ik graag ff zo houden