Banden voor woestijn en steenpiste

Alles over het heerlijke eendrijden.
Plaats reactie
Jacky
Beginner
Beginner
Berichten: 30
Lid geworden op: di 5 feb, 2008 15:11
Locatie: Ruisbroek - Puurs (B)
Contacteer:

Banden voor woestijn en steenpiste

Bericht door Jacky » di 7 sep, 2010 23:21

Hallo,

Wij nemen dit jaar voor het eerst deel aan Touareg Trail die dit jaar enkel in Marokko doorgaat.

De route loopt doorheen heel Marokko. Zowel gewone wegen als (zand)woestijn als steenpistes komen aan bod. Ook stevige bergritten op zeer slecht wegen komen uitgebreid aan bod.

Welke banden monteren we het best op onze Dyane ?

We hadden eerst het idee om M+S banden (minstens vooraan) te monteren omdat die naar onze mening meer grip zouden geven op moeilijke ondergrond.

Nu zijn er mensen die voordien al Touareg Trail reden die ons de raad geven om die M+S banden niet te monteren omdat je bij een zanderige ondergrond beter banden hebt met zo weinig mogelijk profiel omdat je in het zand de druk je band moet verlagen tot minder dan 1 bar omdat daardoor het deel van het loopvlak dat de bodem raakt veel groter is dan bij een normaal opgepompte band. Bovendien zouden banden die weinig profiel hebben nog een groter kontaktoppervlak hebben dan banden met veel profiel, zoals de M+S banden.

Nu kan ik die redenering volgen in woestijnomgeving. Echter op steenpistes lijken mij de de M+S banden misschien toch sterker te zijn en beter te zijn in het vermijden van lekke banden.

Wie heeft hier evaring mee ?

Wat doen we best ?

Op dit moment hebben we ter beschikking :
4 + 1 standaard banden die op de Dyane zitten.
2 M+S banden op velg.

Eventueel ook nog een reservewiel van onze andere Dyane.

Voor Touareg Trail moeten we verplicht minstens 2 reservewielen meenemen. Het is ook de kunst om de wagen zo licht mogelijk te houden omdat een lichte wagen veel beter over het zand kan rijden doordat hij minder diep wegzinkt en daardoor veel minder snel vast zal rijden in het zand.
Tot ziens,

Jacky

Dyane 6 1974 waarmee we Touareg Trail 2010 reden en waarmee we Touareg Trail 2011 gaan rijden.

Dyane 6 1982

Gebruikersavatar
ducktarie
Beginner
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 16 jun, 2010 15:00
Locatie: Papendrecht

Bericht door ducktarie » vr 10 sep, 2010 02:06

Hoi Jacky,
Het beste is een A/T profiel voor in het zand.
zie: http://landrover.paginamarkt.nl/set-ban ... 40973.html

Ik weet alleen niet tot welke maat jij kan gaan :-(
wellicht kan je een licht opsteken als je deze belt: http://www.4x4cars.nl/

Heet Theo, en heeft er veel verstand van.

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » vr 10 sep, 2010 09:30

Michelin M+S banden hebben een vergelijkbaar profiel als die A/T banden.
Verbruik: Afbeelding

Gebruikersavatar
pieterke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 351
Lid geworden op: di 11 mar, 2003 22:41

Bericht door pieterke » vr 10 sep, 2010 10:39

Hoi..

Ik ben in mei met de mehari in marokko geweest.

ik had bij me : 4 nankang m/s -en en 2 mabors


de m/s voor de steenpistes . dik profiel en stevige "wangen" . die wangen zijn eigenlijk het belangrijkste omdat die erg kwetsbaar zijn bij scherpe stenen.

De mabors of andere "gladde" banden voor het asfalt en voor het zand met lage druk.Je banden moet als het ware op het zand drijven en zich niet invreten.

wat achterop ligt is eigenlijk niet zo heel erg van belang voor de grip op de weg maar bij stenenpistes zou ik m/s-en achter monteren voor de stevigheid.

neem in ieder geval een stuk of vier binnenbanden mee.


veel plezier !
als je je sokken maar aanhoudt !

Jacky
Beginner
Beginner
Berichten: 30
Lid geworden op: di 5 feb, 2008 15:11
Locatie: Ruisbroek - Puurs (B)
Contacteer:

Bericht door Jacky » vr 10 sep, 2010 11:54

Hello Everybody,

Dat zijn antwoorden waar je wat aan hebt ! Hartelijk dank voor de moeite. De (2) M+S banden die we hebben zijn van Michelin in de standaard 135/15 maat.

Hun profiel lijkt inDerdaad aardig op dat van die grote 4X4 AT banden, maar die zullen waarschijnlijk een beetje overkill zijn onder een Dyane.

Graag toch nog een verduidelijking van Pieterke :D : wij hebben dus maar 2 M+S. Is het dan een goed idee om die op steenpiste vooraan te monteren en in mul zand de gewone standaard banden vooraan, terwijl dan de M+S banden achteraan gaan ?
Tot ziens,

Jacky

Dyane 6 1974 waarmee we Touareg Trail 2010 reden en waarmee we Touareg Trail 2011 gaan rijden.

Dyane 6 1982

Gebruikersavatar
pieterke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 351
Lid geworden op: di 11 mar, 2003 22:41

Bericht door pieterke » vr 10 sep, 2010 13:59

eehhh..... ja

optimaal is natuurlijk 4 m+s-en (dure grap)

als je (maar) 2 m+s-en hebt is dat een optie. maar ja.... je kunt natuurlijk dan ook de hele reis de "gladde" achter laten zitten. die rollen toch maar een beetje mee.

scheelt je ook weer wisselen. 8)


dus voor de duidelijkheid :

asfalt : voor glad achter glad

steen : voor m+s achter glad (als je maar 2 m+s-en hebt )

zand : voor glad achter glad ( alle vier 1 bar)
als je je sokken maar aanhoudt !

Jacky
Beginner
Beginner
Berichten: 30
Lid geworden op: di 5 feb, 2008 15:11
Locatie: Ruisbroek - Puurs (B)
Contacteer:

Bericht door Jacky » vr 10 sep, 2010 16:05

Bedankt ! Ik zal verslag uitbrengen van ons wedervaren , en van het aantal lekke banden... :D :?

Facebookers kunnen ook eens kijken op :

http://www.facebook.com/?ref=home#!/pag ... 961?ref=ts
Tot ziens,

Jacky

Dyane 6 1974 waarmee we Touareg Trail 2010 reden en waarmee we Touareg Trail 2011 gaan rijden.

Dyane 6 1982

Plaats reactie