Gegalvaniseerd chassis

Reparaties, modificaties en onderhoud
niels_r
Moderator
Berichten: 18
Lid geworden op: za 23 jun, 2018 20:21
Locatie: Herent (België)

Bericht door niels_r » zo 1 jul, 2018 20:47

Ik krijg net een mail van Frank van FE2PK uit Merksem dat hij het Burton-chassis kan leveren met ingeslagen chassisnummer en de nodige attesten.

Goed nieuws, dus. Ik doe natuurlijk nog extra navraag bij de technische controle, maar het geeft me hoop :D

- Niels

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1775
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » ma 2 jul, 2018 11:53

Als ik een nieuw chassis moet laten zetten denk ik er toch sterk over na om een origineel chassis van Club Cassis eronder te zetten. Origineel is in dat geval ook echt origineel aangezien het op dezelfde machines wordt gemaakt als de machines waarop in 1987 mn chassis is gemaakt. Zeker als het een restauratieproject is waarbij het daarna een mooi weer eend wordt zou ik voor origineel gaan en niet voor verzinkt chassis. Origineel chassis gaat bij gebruik buiten het winterseizoen om onbeperkt mee.

Daarnaast sprak ik een eendenboer die geen fan was van de verzinkte versie van het originele chassis. Originele chassis is niet ontworpen met de gedachte om deze te verzinken. Die eendenboer had zulke chassis gezien waarbij er al roest tussen de felsnaden zat. Als het om antiroest gaat zijn andere verzinkte varianten daarom beter.

Hoe cool dat Club Cassis alle originele machines heeft gerestaureerd en ze nu weer gebruikt voor het maken van chassis:

https://www.youtube.com/watch?v=et6QLt-oyKE

Aalderink levert veel gerestaureerde eenden af met verzinkte chassis. Je zou eens kunnen vragen welke hij gebruikt. Zn lasser reed met een ander type verzinkt chassis (buizen?) rond maar die vindt hij eigenlijk te stug.

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1775
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Re: Gegalvaniseerd chassis

Bericht door Twécévé » ma 2 dec, 2019 14:47

Wilde laswerk aan mn chassis laten doen (15 jaar oud Argentijns chassis). Volgens de garage kost laswerk net zoveel als een nieuw chassis. Dus mogelijk komt er een chassis wissel aan (afhankelijk van de staat van de koets).

Maar welk chassis? Eend staat altijd buiten en rijdt ook in de winter. Gegalvaniseerd chassis klinkt dan het meest logisch. Maar welke? Wat zijn jullie tips?

Ik bedacht me om aan Wormer te vragen welke zij gebruiken.

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Re: Gegalvaniseerd chassis

Bericht door Rossero » ma 2 dec, 2019 14:59

Voor zover ik weet heb ik een chassis van 2cv city, vergelijkbare chassis worden op verschillende plekken aangeboden voor rond de 750 euro. Pasvorm was goed alleen waren bij mij de veerpotophangingen groter dan bij een eend (misschien ami?), let hier wel even op! Verder prima chassis. Volgens sommigen te slap maar ik merk in ieder geval niets.

Daarnaast heb je die van der Franzose, die is ook meteen een stuk duurder

TimVS
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 526
Lid geworden op: do 4 jan, 2007 10:53
Locatie: Overpelt, België

Re: Gegalvaniseerd chassis

Bericht door TimVS » ma 2 dec, 2019 17:40

City en het chassis van Fransoze mogen in België niet!

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: Gegalvaniseerd chassis

Bericht door Thijs » ma 2 dec, 2019 17:40

Als je 750 euro voor een 2cv city chassis betaald hebt dan ben je opgelicht.
Dat zijn de allergoedkoopste verzinkte chassis die er te koop zijn.
Ik heb deze zomer ook een verzinkt chassis geplaatst maar heb een andere gekozen omdat ik die van 2CV city niet mooi vind.
Deze lijken totaal niet op het origineel.

Mijn keuze is gevallen op een origineel lijkend verzinkt chassis van een grote onderdelenleverancier.
Deze zijn in 2 kwaliteiten te koop, heel erg golvend en vrijwel vlak.
Ik heb de redelijk vlakke versie gekozen maar de andere leek me ook wel bruikbaar.

Alle gaten en bevestigingen zaten op de juiste plek.
De pasvorm was erg goed.

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Re: Gegalvaniseerd chassis

Bericht door Rossero » ma 2 dec, 2019 18:48

Ik heb 500 betaald, maar nu kan ik zo snel alleen soortgelijke vinden van 750.

Edit: en wat twécévé eerder aan gaf is ook voor mij een reden geweest geen verzinkt 'origineel' chassis te nemen, het is niet ontworpen om te verzinken. In holle ruimtes blijft het staan en andere holle ruimtes en felsranden komt het niet. Daarnaast verwacht ik dat het dunne plaatwerk van een origineel chassis sneller krom trekt in het zinkbad. Gelukkig is er een ruime tolerantie in eenden ingebouwd :lol:

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: Gegalvaniseerd chassis

Bericht door Thijs » ma 2 dec, 2019 19:11

Ah, dat lijkt me inderdaad de juiste prijs.
Ik wilde een op origineel lijkend chassis, vandaar dat ik deze heb gekocht.
Die van die Franse Duitser vind ik te duur.

Dat verzinken van een 'origineel' chassis gaat prima hoor al zit er wel duidelijk verschil tussen de aanbieders.
Het echte originele chassis uit Cassis in de verzinkte versie heb ik op Citromobile gezien en die was echt supervlak, totaal geen golven.
(in tegenstelling tot een niet nader te noemen ander merk....)

hobbes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 960
Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
Locatie: Marknesse (n.o.p)

Re: Gegalvaniseerd chassis

Bericht door hobbes » ma 2 dec, 2019 21:02

Er zit een zeer groot verschil tussen een elektrisch verzinkt chassis en een gegalvaniseerd chassis. Bij elektrisch wordt er een laag opgelegd en bij gegalvaniseerd exemplaar wordt het er in gebrand ( gaat in een bad).
Een gegalvaniseerd chassis hoef je niet na te behandelen met een roest middel, alleen voor het mooie zet je het in een zwarte lak ( wel eerst een poosje dof laten worden want anders pakt de lak niet)

Rij zelf al 21 jaar met hetzelfde Wheels chassis rond naar alle tevredenheid :D
met eendige groeten,

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: Gegalvaniseerd chassis

Bericht door RobertF » ma 2 dec, 2019 23:28

Ik ben niet zo op de hoogte van wat er allemaal aan immitatie chassis te koop is. Wat ik wel weet is dat het originele chassis zo 8-10 jaar meegaat en dan zijn de felsnaden zo uitgezet dat vervanging of reparatie noodzakelijk is. Ik heb 3 keer een chassis vervangen met een origineel chassis en ondanks wax en tectyl was de roest lepra niet te stoppen vanwege de constructie. Je komt niet tussen de felsnaden. Ik heb een verzinkte chassis gezien die na 2 jaar ook al roest op de felsnaden had. Bij toeval zag ik dit jaar verzinkte chassis bij een eendenboer die ik nog niet voor niks had willen hebben.
Ik heb zelf een chassis met U profiel balken zonder felsnaad en dat gaat niet kapot, Bovendien weegt het ook wat en bij de verzinkte chassis weegt het alleen wat vanwege het zink. Het materiaal is zo dun dat ik angst heb om de stabiliteit. Ik weet niet welke fabrikant U-profiel chassis maakt, maar dat zou mijn keuze zijn en dan is een epoxy primer en een paar lagen goede verf afdoende voor langdurige bescherming.
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: Gegalvaniseerd chassis

Bericht door Thijs » ma 2 dec, 2019 23:46

Onder 1 van m'n auto's heb ik in 2003 een origineel chassis geschroefd uit Cassis, niet verzinkt.
Daar zit nog steeds geen spatje roest op....

Dat extra gewicht van het zink op een verzinkt chassis is echt een broodje aap verhaal.
Daar merk je niks van.

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Re: Gegalvaniseerd chassis

Bericht door deusjevo » di 3 dec, 2019 08:09

Van mijn oude eend was in 2000 het chassis vervangen door een gegalvaniseerd Wheels chassis.
Heb er werkelijk geen omkijken naar gehad, top chassis maar wijkt af van origineel Citroën dus wellicht dat sommigen dat vloeken in de kerk vinden.
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: Gegalvaniseerd chassis

Bericht door Thijs » di 3 dec, 2019 11:18

In 2000 waren verzinkte chassis niet toegestaan....

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Re: Gegalvaniseerd chassis

Bericht door deusjevo » di 3 dec, 2019 11:28

Oh, nog nooit van gehoord.
Da’s dan vreemd dat ik er zelfs een herinslag brief van de douane bij had.

Heeft zelfs steekproef APK van RDW overleefd maar wellicht dat hierbij niet naar type chassis werd gekeken.
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Re: Gegalvaniseerd chassis

Bericht door deusjevo » di 31 dec, 2019 11:17

Thijs schreef: di 3 dec, 2019 11:18 In 2000 waren verzinkte chassis niet toegestaan....
Oeps, was in 1998, na wat zoeken de “herinslagbrief” weer kunnen vinden.
.
E54BB97B-ED1E-495A-8F65-6BC02D47843F.png
.
Chassis kwam van Le Patron toentertijd.
Laatst gewijzigd door deusjevo op di 31 dec, 2019 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Plaats reactie