Olievulpijp reviseren

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
2cvvier
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 5 jun, 2017 20:31
Locatie: Waddinxveen

Olievulpijp reviseren

Bericht door 2cvvier » za 26 mei, 2018 12:35

Toen ik bezig was met het vervangen van de zuigers en cilinders van mijn 435cc AYA2 wilde ik geen risico nemen met de olievulpijp. Ik had geen over- of onderdrukmeting gedaan maar het leek me gewoon tijd om dat ding aan te pakken. En dat bleek geen overbodige luxe toen hij eenmaal uit elkaar lag.
Dus een setje gekocht bij een grote leverancier die overigens ook een prima filmpje over de revisie online heeft staan.
Olievulpijpen van de 435cc en de 602cc zijn trouwens hetzelfde.

Afbeelding
Op het oog ziet het er prima uit
Afbeelding
Rondom de felsnaad met een afbraamschijf(je) voorzichtig losgeslepen. Daarna kunnen de twee delen van de olievulpijp van elkaar gescheiden worden
Afbeelding
De drab is zichtbaar, maar onzichtbaar is een rubber dat eigenlijk als afdichting rondom het onderste pijpje moet zitten. Dat is helemaal weg!
Afbeelding
Het oude membraamrubber verwijderen. Dat was keihard en viel in stukjes uit elkaar.
Afbeelding
Het felsnaadje van het bovenste gedeelte (met het deksel) moet losgewrikt worden om de delen te splitsen.
Afbeelding
Dan kom je dit tegen. Er was een bevestigingsplugje verdwenen en de rest was keihard geworden in de loop der jaren
Afbeelding
Het afdichtingsrubbertje van het deksel eruit gewipt en alles goed schoongemaakt met dasty
Afbeelding
Nieuw rubber met rubberen plugjes gemonteerd
Afbeelding
Nieuwe afdichtingsring en rubberen pijpje (dat ik miste) gemonteerd
Afbeelding
De revisieset die ik heb gebruikt, werkt met een aluminium ring waarin schroefdraad zit. Dat wordt uiteindelijk gedraaid op een andere ring die uit twee helften bestaat. Het vervangt de felsnaad waarmee de twee helften van de vulpijp aan elkaar zaten.
De naad was nog te breed; de aluminium ring viel er niet omheen. Die naad dus voorzichtig wat extra afgebraamd
Afbeelding
Ook de bevestigingspijp van het carterdampslangetje was iets te lang om de aluminium ring er overheen te kunnen schuiven. die enkele millimeters ingekort
Afbeelding
Zo klem je beide delen weer aan elkaar
Afbeelding
Klaar voor montage

Let op: bij het revisiesetje dat ik kocht zit geen voetpakking voor de olievulpijp. Die kun je natuurlijk beter wel vervangen als je toch bezig bent.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » wo 11 jul, 2018 10:24

Leuk verslag en leuk klusje. Tijdje geleden ook gedaan. Avondje hobby'en. ;-)
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Plaats reactie