Pagina 1 van 5

Motorrevisie Dyane

Geplaatst: ma 4 mei, 2015 17:50
door Michiel van G.
Zoals de topictitel al zegt ga ik voor mijn Dyane een blokje reviseren. Ik heb een goed am2 blok met weinig km's en zonder speling op de kop weten te tikken waar ik veel aan wil doen.
In de eerste plaats waren zuigers en cilinders niet gepland, maar omdat ik toch met de brilrubbers bezig moest de hele boel maar even gedemonteerd. In de cilinderwand en op de zuiger zitten helaas wat krassen. Klein beetje te voelen, vooral ook te zien. Zie ook de foto's.

Wat zeggen jullie, nieuwe zuigers/cilinders plaatsen of lekker deze laten zitten?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Verder denk ik dat het slim is de kleppen te laten inslijpen. Met name de uitlaatklep stond m.i. wel erg los van z'n zitting, en gezien de massa koolaanslag op de kop lijkt het me geen overbodige luxe...

Afbeelding

Geplaatst: ma 4 mei, 2015 19:10
door TB
Dat vind ik lastig in te schatten zo. Die krassen lijken me niet zo diep. De hoonsporen zijn nog goed zichtbaar in de cilinder dus heb het idee dat het allemaal wel ok is.

Vind de cilinderkop wel behoorlijk zwart dus vermoed wel wat olieverbruik.

Wat weet je van dit blok verder? Heb je t bijvoorbeeld horen draaien?

Kun je de cilinders niet opnieuw laten honen? Overmaat zuigerveren en dan is t weer als nieuw. Weet niet wat dit bij elkaar kost, maar een nieuwe set zuigers en cilinders kost ook niet echt de hoofdprijs.

Kleppen kun je zelf met klepslijppasta inslijpen. Maar deze kleppen moet je wel eruit halen en goed (laten) beoordelen. Klepgeleiders moet je ook bekijken en de klepseals zoiezo vervangen.

Je kunt t ook aanzien, het blok schoonmaken, splitsen en daar de goede dingen doen. Gaat ie toch olie verbruiken of duidelijk compressie verliezen, dan kun je alsnog de cilinders vervangen. Dat kan gewoon als het blok in de auto zit.

Geplaatst: ma 4 mei, 2015 19:18
door achtpeter
Testje: Scheutje benzine beurtelings in de inlaatpoort en de uitlaatpoort. Als je vochtplekken krijgt rond de klepzetels, moet de klep ingeslepen worden.

Geplaatst: ma 4 mei, 2015 19:43
door Michiel van G.
Ik weet niet veel van het blokje.
Het heeft sinds '99 stil gelegen maar was wel regelmatig even gedraaid, met wat olie op de zuigers etc. Het ziet er in ieder geval allemaal nog erg netjes uit.

Ik denk dan dat ik deze zuigers/cilinders volgens de juiste volgorde weer monteer, kleppen wel inslijp, en dan ga rijden.
Bij nieuwe zuigers/cilinders zit ik met mijn max van 2000 km/j een paar jaar te wachten tot het inrijden klaar is :P

Dank voor de tip over de klepzetels! Dat binnenkort dus maar even testen.

Geplaatst: ma 4 mei, 2015 20:11
door TB
Het kan dat een van de kleppen wat omhoog lijkt te staan doordat er vuil/ roest tussen zit dat uit het spruitstuk komt. Kan bij rondraaien van het blok gebeurd zijn. In dat geval moet je de klep er wel uithalen.

Geplaatst: ma 4 mei, 2015 20:15
door Michiel van G.
het spruitstuk was eraf, in- en uitlaat afgeplakt.
er zat wel wat vuil in de kop, dus dat zou mogelijk kunnen.
Ik ga in ieder geval de lektest even doen en dan zie ik wat ik moet doen.

Geplaatst: ma 4 mei, 2015 21:43
door Michiel van G.
Iemand nog tips voor de koperen ringetjes bij de banjobouten? Bij de welbekende kitcarleverancier hebben ze alleen een soort koperen plaatjes in het assortiment, maar dit is gewoon een ringetje... Ik heb geen zin in lekkage straks.

Afbeelding

Geplaatst: ma 4 mei, 2015 21:49
door Thijs
Ik gebruik ze gewoon uit die complete sets moet die gele kaart er achter.

Geplaatst: ma 4 mei, 2015 21:50
door Michiel van G.
tsja, maar ik heb hier een pakkingset waar ze niet bij zitten...

Geplaatst: ma 4 mei, 2015 22:18
door schermer
Die koperen ringetjes werken volgens mij ook prima hoor, die zaten in ieder geval bij de pakkingset van mijn visa motor. Tot nu toe geen problemen. Volgens mij zijn deze dingetjes wel iets gemakkelijket te monteren. Je kunt het onderste ringetje niet meer laten vallen :wink:

Geplaatst: ma 4 mei, 2015 22:36
door Michiel van G.
nee, precies.
Ik had deze dingen nog nooit gezien, en kende alleen de losse ringetjes. Gaan we gewoon hiervoor :P

Morgen de cilinder/zuiger nog eens losmaken, nog even de zuigerveren controleren (ook of ze ten opzichte van elkaar 180 graden gedraaid zitten - dat weet ik natuurlijk niet meer...moet dit echt exact 180 graden zijn?) en dan weer in elkaar zetten.

Volgende stap is dan de kopjes onder handen nemen. Nieuwe klepseals erin, kleppen inslijpen en klepgeleiders controleren.

Dan bouw ik het blokje lekker op met de huidige zuiger/cilinders. Mochten het dan toch oliestokers zijn kan ik ze altijd nog vervangen.

Geplaatst: di 5 mei, 2015 09:18
door DucKKnutsel
Die plaatjes werken perfect alleen maar makkelijk kan je er nooit 1 vergeten. Maar je kan ook prima die oude weer gebruiken als je deze niet vertrouw hoewel daar geen rede voor is. Als je de oude ringen rood gloeiend stookt word koper weer zacht en kan je ze opnieuw gebruiken.

Geplaatst: di 5 mei, 2015 10:03
door schermer
De zuigerveren hoeven niet precies 180 graden van elkaar te staan hoor. Ze moeten alleen niet met de opening te dicht bij elkaar staan, dan verlies je compressie.

Geplaatst: di 5 mei, 2015 12:52
door Michiel van G.
mooi, dan zitten de zuigerveren goed.

Wat die koperen plaatjes betreft, ik wil de schroefdraad niet beschadigen. Dus dan inderdaad opgloeien of nieuwe plaatsen.
Aangezien ik toch nieuwe klepseals kopen wil, neem ik die pakkingen meteen mee. Ook weer opgelost.

Geplaatst: di 5 mei, 2015 19:03
door DucKKnutsel
Waar om zou je het schroefdraad beschadigen met deze plaatjes? Gebruik ze al jaren niks geen last.