Pagina 1 van 2

Hoe kom ik aan zuigers + cilinders voor mijn 21pk'tje?

Geplaatst: di 24 okt, 2017 04:51
door midfriesland
Weet iemand hoe ik aan zuigers + cilinders voor een 425 21pk kan komen? Voor de 18pk is van alles nog nieuw te krijgen maar voor de 21pk vind ik niks ...

En nee, revisie van de bestaande zuiger is écht geen optie:
https://www.citroen-forum.nl/?ACT=25&fi ... board_id=1

Iemand dit al eens eerder gezien trouwens? Gat in een zuiger had ik wel van gehoord, verbrande kleppen ook maar een zuiger die afbreekt kende ik nog niet ...

Geplaatst: di 24 okt, 2017 07:44
door Kulio
Neem eens kontakt op met een van de sponsorbedrijven van deze site

Geplaatst: di 24 okt, 2017 07:51
door André Post
In het verleden wel een afgebroken zuiger gehad van een 18PK.

Geplaatst: di 24 okt, 2017 08:11
door AZL57
We hebben een keer een zuiger gehad die dwars door de cylinderwand is geslagen ook een 18pk.

Geplaatst: di 24 okt, 2017 10:56
door TimVS
Voor de 21pk moet je vertrouwen op nos onderdelen.

Hiervoor kan je mischien contact opnemen met Freek Aalderink.

Ik weet vanbuiten niet wat het veschil is tussen de 18 en 21 pk cilinders, als het enkel de compresie is zou je nieuwe 18pk zuigers kunnen laten inkorten.

Geplaatst: wo 25 okt, 2017 08:04
door AZL57
zit het verschil niet in de koppen?

Geplaatst: wo 25 okt, 2017 11:06
door André Post
Een iets hogere zuiger zorgt voor hogere compressie.
De cilinder iets afdraaien zou ook de compressie iets moeten verhogen.
Wel kans dat daarna het spruitstuk wat strak zit.

Geplaatst: wo 25 okt, 2017 11:42
door TimVS
Als je de zelfde lengte als orgineel gebruikt zal dit wel mee vallen.
Ik weet dat de 500cc tuning setjes uit de tijd ook op dat blok passen, dus normaal moet dat wel werken.

Als je ergens een 18pk setje kan bekijken, kan je mischien zien waar het verschil in zit, cilinder, piston, kop

Geplaatst: wo 25 okt, 2017 21:08
door Bull Frog Bleu
Dacht dat verschil altijd zat in de timing andere afstelling nokkenas en kleppen. Maar mogelijk dus ook bollere kopen op de zuigers

Geplaatst: do 26 okt, 2017 10:54
door TimVS
Je kan voor info ook contact opnemen met Yannick clukkers, vroeger actief hier. Deze weet bijna alles van vroege dyanes

Geplaatst: do 26 okt, 2017 22:11
door Yannick
De zuiger heeft inderdaad een hogere compressieverhouding dan een 18pk. 7.5 voor een 18pk en 7.75 voor een 21pk. Ik heb er net in mijn 2pk geduwd om hem wat harder te doen gaan :lol:

Die zuigers zijn niet nieuw te krijgen. Dus of NOS of goede tweedehands.

Verder is de nokkenas anders (denk ik, nog niet opgemeten), het spruitstuk en de carburateur. De koppen en kleppen zijn hetzelfde als 18pk.

Geplaatst: vr 3 nov, 2017 12:07
door midfriesland
Volgens Burton zijn de sets die zij verkopen voor 21pk ... Is dat dan wel zo? Ze hebben in elk geval wel dezelfde diameter. (66mm)

Geplaatst: vr 3 nov, 2017 12:09
door midfriesland
En het komt dus blijkbaar wel eens vaker voor, dat een cilinder afbreekt ... Bijzonder.

Geplaatst: vr 3 nov, 2017 13:11
door TimVS
De diameter is natuurlijk gelijk, het gaat om de hoogte van de cilinder. Dit zorgt voor de compressie. ik zou gewoon op zoek gaan naar een goede nos set. er is momenteel veel rommel te koop, zeker zuigers en cilinders. Een goed merk zoals Mahle is niet meer te krijgen.

Geplaatst: vr 3 nov, 2017 16:52
door Bull Frog Bleu
De eendekooi al geprobeers. Heeft veel van dat oude spul liggen