borging klep-tuimelaarassen

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
Plaats reactie
markw
Beginner
Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 16 dec, 2005 15:45

borging klep-tuimelaarassen

Bericht door markw » vr 16 dec, 2005 16:10

Voor een bekende ben ik een eend van 1962 aan het restaureren. Kan iemand mij vertellen hoe de tuimelaarassen te borgen m.b.v. de spiraalveren(de exacte positie van deze veren, een linkse en rechtse uitvoering).
Ik hoop dat iemand mij dit duidelijk kan maken b.v. met een foto, ik heb zelf diverse posities geprobeerd, maar kan geen logische manier vinden.

Groet Mark

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » za 28 jan, 2006 10:21

De veren moet je zo plaatsen dat de tuimelaar precies op de klep komt en
de draairichring maakt niets uit,want het is alleen de tuimelaar op zijn plaats te houden.Houdt er wel erg in dat je de 2 koppen los 1kgm monteerd
en dan het spruitstuk vast zet,zodat de 2 koppen in de lijn van het spruitstuk komen en dan pas de kop op de goede spanning

markw
Beginner
Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 16 dec, 2005 15:45

Bericht door markw » vr 17 mar, 2006 20:56

Bedankt maar we hebben het niet over het zelfde.
Het gaat niet over de veer waar de tuimelaaras doorheengaat,maar de spiraalveer om de tuimelas te borgen .Naar mij verteld is komt dit maar bij een bepaald bouwjaar voor. Inmiddels heb ik de manier gevonden, echter de spiraalveertjes zitten dermate los dat een geringe aanraking ze doet losspringen.Vandaar mijn twijfels.Zal t.z.t. een foto plaatsen

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2158
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » za 18 mar, 2006 07:51

Ja, een foto zou wel handig zijn, want voorzover ik weet zit de tuimelaar as
gewoon vast met 1 bout en 1 draadeind op alle type 2CV motoren.
Het enige wat verschilt is de dikte van de as en de uitvoering van de tuimelaar.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » za 18 mar, 2006 08:15

ik weet niet of dit hetzelfde systeem is als bij een 2cv6, anders heb je hier een foto van een kop van een 6je.

Afbeelding
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

markw
Beginner
Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 16 dec, 2005 15:45

Bericht door markw » zo 19 mar, 2006 18:48

http://tinypic.com/view/?pic=rsez5d

Hier gaat het dus om.Ingetekend zoals ik het mij kan herinneren.
Mark[/url]

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2158
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » zo 19 mar, 2006 21:05

Is dat van een 12 of 9 PK misschien?
Bij mijn 18 PK zit het ongeveer als bij een 2CV6.
In dat geval kan je beter kontakt opnemen met de specialisten van de EEEC.
Hoewel het mij lijkt dat er niet zoveel mogelijkheden zijn.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Plaats reactie