Krukas keerring

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » wo 22 mar, 2006 20:37

jeroentje schreef:De lettertjes moeten wel degelijk naar binnen. Dit staat zo ook vermeld in het werkpplaatshandboek. Even wat hersengymnastiek.

In het blok heerst als het goed is een onderdruk. (anders vulpijp vervangen)
Als je de keerring met de lettertjes naar binnen plaatst zal deze onderdruk de lip die moet afsluiten op de as, strakker op de as trekken. Zit deze met de lettertjes naar buiten dan zal de onderdruk de lip juist van de as aftrekken.
Gevolg lekkage.
Daar zit wat in ja! Maar ik heb m teruggeplaatst zoals de oude zat en waar die lettertjes nou stonden... vind t goed!
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

jeroentje
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 260
Lid geworden op: ma 23 jan, 2006 18:09
Locatie: eindhoven

Bericht door jeroentje » wo 22 mar, 2006 20:46

TB schreef:
jeroentje schreef:De lettertjes moeten wel degelijk naar binnen. Dit staat zo ook vermeld in het werkpplaatshandboek. Even wat hersengymnastiek.

In het blok heerst als het goed is een onderdruk. (anders vulpijp vervangen)
Als je de keerring met de lettertjes naar binnen plaatst zal deze onderdruk de lip die moet afsluiten op de as, strakker op de as trekken. Zit deze met de lettertjes naar buiten dan zal de onderdruk de lip juist van de as aftrekken.
Gevolg lekkage.
Daar zit wat in ja! Maar ik heb m teruggeplaatst zoals de oude zat en waar die lettertjes nou stonden... vind t goed!
Zolang het werkt en niet lekt is in principe alles goed :lol: :evil:

Bob
Beginner
Beginner
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 26 feb, 2006 00:42
Locatie: Waasmunster

Bericht door Bob » wo 22 mar, 2006 21:27

jeroentje schreef: De lettertjes moeten wel degelijk naar binnen. Dit staat zo ook vermeld in het werkpplaatshandboek. .
Je verklaring klinkt aannemelijk. Dat mijn drie bronnen (Haynes incluis) van het werkplaatshandboek (Citroën toch?) afwijken, lijkt dan weer mysterieus.
Proberen maar... bedankt voor het advies.

jeroentje
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 260
Lid geworden op: ma 23 jan, 2006 18:09
Locatie: eindhoven

Bericht door jeroentje » wo 22 mar, 2006 22:00

Bob schreef:
jeroentje schreef: De lettertjes moeten wel degelijk naar binnen. Dit staat zo ook vermeld in het werkpplaatshandboek. .
Je verklaring klinkt aannemelijk. Dat mijn drie bronnen (Haynes incluis) van het werkplaatshandboek (Citroën toch?) afwijken, lijkt dan weer mysterieus.
Proberen maar... bedankt voor het advies.
Tja daar kan ik ook niks aan doen.
http://www.citroends.org/piccies/keerring.jpg

jeroentje
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 260
Lid geworden op: ma 23 jan, 2006 18:09
Locatie: eindhoven

Bericht door jeroentje » wo 22 mar, 2006 22:06

Sorry voor het verneuken van de lay-out.

Mod TD --> linkje gemaakt, verneukt de layout minder ;)

Bob
Beginner
Beginner
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 26 feb, 2006 00:42
Locatie: Waasmunster

Bericht door Bob » wo 22 mar, 2006 22:37

jeroentje schreef:Tja daar kan ik ook niks aan doen.
http://www.citroends.org/piccies/keerring.jpg
Dit is gewoon schitterend, neemt alle twijfel weg!
Toch nog een vraagje: levert de montage dan geen speciale moeilijkheden op? Ik denk aan de smalle(re) rand waarop je nu moet werken... Lukt dat ook zonder dat speciale hulpstuk 3007 waarvan sprake in het werkplaatshandboek?

jeroentje
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 260
Lid geworden op: ma 23 jan, 2006 18:09
Locatie: eindhoven

Bericht door jeroentje » za 25 mar, 2006 17:22

Bob schreef:
jeroentje schreef:Tja daar kan ik ook niks aan doen.
http://www.citroends.org/piccies/keerring.jpg
Dit is gewoon schitterend, neemt alle twijfel weg!
Toch nog een vraagje: levert de montage dan geen speciale moeilijkheden op? Ik denk aan de smalle(re) rand waarop je nu moet werken... Lukt dat ook zonder dat speciale hulpstuk 3007 waarvan sprake in het werkplaatshandboek?
Ga op zoek naar een stuk pijp van de juiste dikte / maak een pijp van de juiste dikte en monteer het geheel.

Bob
Beginner
Beginner
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 26 feb, 2006 00:42
Locatie: Waasmunster

Bericht door Bob » zo 16 apr, 2006 00:36

Vandaag is het ervan gekomen: achterste keerring vervangen, deze keer met de gladde kant met de letters naar binnen, helemaal zoals voorgeschreven in het Citroën werkplaatshandboek.

Helaas, na een proefrit van zo'n 15 km bleek dat het opnieuw mislukt was: lekkende motorolie niet alleen op de grond maar ook over het vliegwiel, tot op de startmotor...

Is er nog een andere mogelijke oorzaak te bedenken? Ik dacht eerder al aan een kras of andere onregelmatigheid op het krukasoppervlak waar de keerring op aansluit, maar heb niets verdachts opgemerkt.

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » zo 16 apr, 2006 17:48

Mensen, even opletten.
De holle kant moet naar binnen, de vlakke kant moet naar buiten!
Zo komt ie eruit en zo moet de nieuwe erin.
Alle keeringen worden zo geplaats, de holle kant zit naar datgene wat je afdicht. Kijk om je heen, gebruik je verstand, whatever.
Ik kan wel 20 blokken fotograferen met originele keeringen die ECHT zo gemonteerd zijn!
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Bob
Beginner
Beginner
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 26 feb, 2006 00:42
Locatie: Waasmunster

Bericht door Bob » ma 17 apr, 2006 00:08

catscit schreef:Mensen, even opletten.
De holle kant moet naar binnen, de vlakke kant moet naar buiten!
Dit is toch niet alledaags... weten ze het bij Citroën dan zelf ook niet?
Zie http://www.citroends.org/piccies/keerring.jpg

Hoe dan ook bij mij schijnt de montagewijze geen invloed te hebben, want lekken doet hij in beide gevallen.

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » ma 17 apr, 2006 09:09

misschien verkeerde vertaling uit het frans?
Wel knap dat ze het zo in het werkplaatshandboek hebben staan maar er origineel geen keering op deze manier gemonteerd is.

ALs ie blijft lekken heb je carter overdruk, meet die eens na, of je hebt speling op het achterste krukas lager.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » ma 17 apr, 2006 11:28

Op onderstaande afbeelding zie je de montage van een keerring bij olieafdichting.
De fabrieksaanduiding en de stoflip (dust-lip) zitten aan de buitenzijde.

Afbeelding
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Bob
Beginner
Beginner
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 26 feb, 2006 00:42
Locatie: Waasmunster

Bericht door Bob » ma 17 apr, 2006 13:47

catscit schreef:misschien verkeerde vertaling uit het frans?
ALs ie blijft lekken heb je carter overdruk, meet die eens na, of je hebt speling op het achterste krukas lager.
Dus toch met de letters naar buiten... :? Ach we worden het stilaan gewend.
In ieder geval hartelijk bedankt voor de tip. Inmiddels heb ik de motor even laten draaien zonder peilstok, en gemerkt dat uit het buisje een pulserende luchtstroom naar buiten blaast. Is dat de overdruk waarover je het hebt? Ergens anders heb ik iets gelezen over een soort manometer (plastic slang in u-vorm op een plankje). Als ik die test zou uitvoeren, zou het water zeker weggedrukt worden i.p.v. naar de motor toegezogen.
Heeft dat dan te maken met een kapotte olievulpijp? Zijn er andere mogelijke oorzaken?

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » ma 17 apr, 2006 13:59

of versleten zuigerveren of rotte olievulpijp.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

jeroentje
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 260
Lid geworden op: ma 23 jan, 2006 18:09
Locatie: eindhoven

Bericht door jeroentje » ma 17 apr, 2006 16:11

AK350 schreef:Op onderstaande afbeelding zie je de montage van een keerring bij olieafdichting.
De fabrieksaanduiding en de stoflip (dust-lip) zitten aan de buitenzijde.

Afbeelding
Dit klopt als een bus als er geen onderdruk zou zijn. Alleen al het feit dat iets vanzelfsprekends expliciet word gemeld zet je al tot nadenken. Al worden er 20 blokken (in mijn ogen) verkeerd gemonteerd laat mij dat niet na om toch de lettertjes naar binnen te doen. (springen er 20 in een sloot)

Maar met deze discussie is TS niet geholpen. Als eerst de lettertjes naar buiten zaten en nu naar binnen, en het lekt in beide gevallen dan ligt het daar toch niet aan. Idd eens kijken hoe het met de onderdruk staat. En de krukas en de krukkast op beschadigingen controleren. Veel meer blijft er mijns inziens niet over.

Plaats reactie