Rekbouten

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
Plaats reactie
Bob
Beginner
Beginner
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 26 feb, 2006 00:42
Locatie: Waasmunster

Rekbouten

Bericht door Bob » zo 30 apr, 2006 11:50

Binnenkort ga ik een andere krukas monteren, in de hoop dat het olielek t.h.v. de achterste keerring daardoor eindelijk verholpen zal zijn.

Volgens Haynes mogen de rekbouten waarmee het vliegwiel aan de krukas wordt geschroefd, slecht één keer gebruikt worden. Aangezien die bouten behoorlijk prijzig zijn, wou ik eens te weten komen of er hier mensen zijn die die rekbouten een tweede keer hebben gebruikt (en daar geen problemen mee hebben gehad)?

In mijn geval gaat het om nieuwe rekbouten, die pas een drietal weken terug voor het eerst zijn gemonteerd met het aanbevolen aandraaimoment.

jeroentje
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 260
Lid geworden op: ma 23 jan, 2006 18:09
Locatie: eindhoven

Bericht door jeroentje » zo 30 apr, 2006 13:02

De naam zegt het al rekbouten. Als je deze op het juiste moment aandraait zijn ze vervormd en dus niet meer te gebruiken. Misschien krukas even laten nameten. (degene die er inkomt)

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » wo 10 mei, 2006 16:39

Ik heb dit gisteren nagevraagd bij een eendenkenner. Hij vertelde me dat je ze gewoon opnieuw kan gebruiken. In Haynes staat dat inderdaad, maar een eend heeft max 30 pk. En er zal echt niets mee gebeuren. Bij een Ferrari wel. Hij doet het al 20 jaar zo en is nog nooooit iets mee gebeurd. Dus jezelf niet onnodig op kosten jagen.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

leo top
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:46
Locatie: zuidlaren

Bericht door leo top » wo 10 mei, 2006 20:12

TB schreef:Ik heb dit gisteren nagevraagd bij een eendenkenner. Hij vertelde me dat je ze gewoon opnieuw kan gebruiken. In Haynes staat dat inderdaad, maar een eend heeft max 30 pk. En er zal echt niets mee gebeuren. Bij een Ferrari wel. Hij doet het al 20 jaar zo en is nog nooooit iets mee gebeurd. Dus jezelf niet onnodig op kosten jagen.
Maar waarom staat het dan in iedere instructie (niet alleen Haynes) dat je nieuwe moet monteren?

jeroentje
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 260
Lid geworden op: ma 23 jan, 2006 18:09
Locatie: eindhoven

Bericht door jeroentje » wo 10 mei, 2006 20:24

Als je die bouten aandraait dan deformeer je het materiaal plastisch. Met andere woorden je "rekt" de bout uit waardoor die vastzit. Als je deze nog een keer gebruikt is in theorie de rek er dus al uit. Na nog een keer aandraaien kunnen ze dan dus makkelijk breken. Waarom risico nemen voor een paar goedkope boutjes.

P.S. ik neem aan dat een vliegwiel op een ferrari niet met de zelfde boutjes (wat betreft maatvoering, sterkte en aantal) vastzit.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » wo 10 mei, 2006 22:03

leo top schreef:
TB schreef:Ik heb dit gisteren nagevraagd bij een eendenkenner. Hij vertelde me dat je ze gewoon opnieuw kan gebruiken. In Haynes staat dat inderdaad, maar een eend heeft max 30 pk. En er zal echt niets mee gebeuren. Bij een Ferrari wel. Hij doet het al 20 jaar zo en is nog nooooit iets mee gebeurd. Dus jezelf niet onnodig op kosten jagen.
Maar waarom staat het dan in iedere instructie (niet alleen Haynes) dat je nieuwe moet monteren?
Tja, als dit bij de eendenkenner waar ik altijd kom al meer dan 20 jaar zo gaat. Waarom zou ik daar dan aan twijfelen?

Vervangen is altijd beter natuurlijk dat staat voorop.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

leo top
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:46
Locatie: zuidlaren

Bericht door leo top » do 11 mei, 2006 08:27

TB schreef:Tja, als dit bij de eendenkenner waar ik altijd kom al meer dan 20 jaar zo gaat. Waarom zou ik daar dan aan twijfelen?
Er wordt ook proffesioneel hier en daar flink aangerommelt :!:

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » do 11 mei, 2006 11:55

leo top schreef:
TB schreef:Tja, als dit bij de eendenkenner waar ik altijd kom al meer dan 20 jaar zo gaat. Waarom zou ik daar dan aan twijfelen?
Er wordt ook proffesioneel hier en daar flink aangerommelt :!:
Laat ik t zo zeggen. De man waar ik altijd kom is professioneel genoeg. Hij baalt er alleen van dat op veel plaatsen de portemonnee van eendrijders en liefhebbers flink wordt geplunderd. Zo kan hij me genoeg adviezen geven om t leuk te houden allemaal.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » zo 14 mei, 2006 22:10

Het zijn rek bouten.
Om te zien of er nog rek zit in de bouten moet je kijken of ze genekt zijn. Nekken wil zeggen dat het gladde deel van de bout ergens iets dunner is, meestal net onder kop. Als dat niet het geval is kun je ze volgens mij hergebruiken. Ik heb heel veel blokken opgebouwed, vliegwielen verwisselt en meer van die zaken en ik gebruik zelden nieuwe bouten. Ik heb nog nooit een afgebroken of losgelopen bout meegemaakt.
De 80+pk ami die hier voor de deur staat heeft ook hergebruikte vliegwielbouten, de 60.000km/jaar ami 8 met visa motor ook.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » ma 15 mei, 2006 13:18

catscit schreef:Het zijn rek bouten.
Om te zien of er nog rek zit in de bouten moet je kijken of ze genekt zijn. Nekken wil zeggen dat het gladde deel van de bout ergens iets dunner is, meestal net onder kop. Als dat niet het geval is kun je ze volgens mij hergebruiken. Ik heb heel veel blokken opgebouwed, vliegwielen verwisselt en meer van die zaken en ik gebruik zelden nieuwe bouten. Ik heb nog nooit een afgebroken of losgelopen bout meegemaakt.
De 80+pk ami die hier voor de deur staat heeft ook hergebruikte vliegwielbouten, de 60.000km/jaar ami 8 met visa motor ook.
Dat bedoel ik :)
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » ma 15 mei, 2006 14:23

Officieel moet het geloof ik wel maar in de praktijk gebeurd het waarschijnlijk niet vaak...
Ik doe het ook niet, ook niet bij m'n AX.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Plaats reactie