oliekoeler verwijderen

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » do 27 mar, 2008 08:47

thomaaas schreef:
Ik heb 't laatst nog weer geprobeerd, ding ontzettend invetten met WD 40, warmstoke ennn ja hoor toen vloog door t warmstoke het blokje in de fik, ook mee oppassen dus :P :lol:

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » do 27 mar, 2008 09:59

Vandaar de zoektocht naar een betaalbare manier om die buisjes te kunnen koppelen. Want dan zou je bij verwijdering van een oliekoeler al gelijk kunnen beginnen om die buisjes (op een door jouw gewenste plek) door te gaan zagen. En maakt het niet meer uit of ze meedraaien of niet.
Je zou zelfs al zo'n gemodificeerde oliekoeler gelijk kunnen monteren, bespaard je in de toekomst gehannes met onwillig ijzerzaagje dat ruzie gaat krijgen de koeltunnel.
Daar gaat het mij ook precies om.
Ik wil dat ding gewoon altijd makkelijk kunnen verwijderen, dus dit voorstel is na al het al eerder genoemde volgens mij het beste.
Al blijft het verwijderen voor de eerste keer altijd het lastigst.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » do 27 mar, 2008 14:38

David Pouw schreef:Daar gaat het mij ook precies om.
Ik wil dat ding gewoon altijd makkelijk kunnen verwijderen,
waarom dan? dat ding haal je toch alleen los bij een revisie of als de koeler vervangen moet worden? ik zie de meerwaarde er nog wel van in als je er een thermostaat tussen knalt, maar alleen om de koeler makkelijk los te halen???

douwe
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4967
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 27 mar, 2008 16:53

Je kunt geen thermostaat er tussen zetten want dan onderbreek je de oliekringloop. Je kunt er wel voor nood een slang of leiding ipv de oliekoeler zetten.
diverse Citroens, wat anders.

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » do 27 mar, 2008 17:39

tuurlijk kun je er wel n thermostaat van maken, met eventuele bypass, maar als ie m gewoon afsluit is ook niet erg, want het overdrukventiel zorgt ervoor dat de olie gewoon terug loopt het blok in ;)

Warm maken zou dus met föhn kunnen hoorde ik, maar dan nog ben je wel n tijdje bezig. En je wilt m er vaker af dan je denkt hoor, ff goed bij de olieleidingen erachter komen, of je koelbeplating opnieuw verven, of iets anders 'leuks" zoals je oliedruksensor. Niet dat dat nu allemaal niet kan, maar zonder oliekoeler gaat t n stuk sneller ;) :D
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 27 mar, 2008 19:02

Volgens mij was dit toch het grote verschil tussen de visa en de 2cv. Bij een verstopte oliekoeler bij de 2cv krijgen de krukaslagers geen smering en de koppen. Bij de visa zit er een bypass tussen. Nu weet ik dat niet meer 100% zeker, maar als dit zo is dan is een thermostaat bij de 2cv geen goed plan.

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » do 27 mar, 2008 19:46

Ik heb ooit ergens een verhaal gelezen, en ik dacht in het EI blad, dat er wel degelijk een thermostaat op een 2CV blok kan, als de olie koud is, gaat het door een slang en als de olie (te) warm word gaat het dan door de oliekoeler.

Ook al zou het prima werken, ik zou het niet willen, want hoe meer er op zit, hoe meer er kapot kan, maar dat even terzijde.

Overigens heb ik een keer of 4 een oliekoeler moeten verwijderen, en ik heb nog nooit problemen gehad met afbrekende buisje's of moeren die niet los willen.
Maar dat komt omdat het geluk altijd met de dommen is.......
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » vr 28 mar, 2008 01:16

in dat geval ben ik behoorlijk slim :s

Jheronimus
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 28 jul, 2004 14:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Jheronimus » vr 28 mar, 2008 10:08

Waarom zou je een thermostaat willen????

Een hoop werk en een extra risico dat er iets mis gaat om je blokje iets sneller op temperatuur te krijgen? Of mis ik iets?

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » vr 28 mar, 2008 12:37

Jheronimus schreef:Waarom zou je een thermostaat willen????

Een hoop werk en een extra risico dat er iets mis gaat om je blokje iets sneller op temperatuur te krijgen? Of mis ik iets?
nee je mist niets. en ja er zit meer in wat stuk kan gaan, maar aan de andere kant is het natuurlijk wel ideaal. het bleek namelijk dat bij normaal gebruik de thermostaat nauwelijks "aansloeg" (ik bedoel dat de olie heet genoeg werd om te koelen) dus dit betekend dat bij normaal gebruik zonder thermostaat de olie eigenlijk iets te koud is met een hoger verbruik en hoger slijtage tot gevolg.

dus tsja het is niet voor niets, maar of je de moeite en de kosten er voor over hebt is aan je zelf. ik heb het zelf ook niet omdat ik inderdaad zo min mogelijk dingen wil hebben die stuk kunnen gaan, maar het systeem ansich is natuurlijk niets mis mee
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » vr 28 mar, 2008 12:38

Ehhhhhhh nee, niet alleen sneller op temperatuur. Juist niet, zelfs, maar het voordeel is dat waneer de temperatuur rond de 10 graden schommelt, en je niet weet wanneer je nou wel een winterkapje of niet erop moet hebben [wel op buitenweggetjes, niet op de snelweg enzo] niet hebt. Meer ter voorkoming van onderkoeling, zeg maar ;)

Dát is 't voordeel van thermostaat, behoud van je blok ;) Maar het gehele voordeel van 'n custom oliekoeler is, dat ik m er zelf makkelijk af kan halen, anders moet k de hele tijd langs Bert om mn oliekoeler te laten demonteren ;) :lol:
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » vr 28 mar, 2008 13:18

Als het daarom gaat Thomaas dan mag je bij 10gr rustig het hoesje voor
op de motorkap laten zitten en hem boven de 15gr er pas weer afhalen
Dat is toch zo moeilijk niet.

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » vr 28 mar, 2008 13:31

Mijn bigbore begint op de snelweg enorm te stinken als ik met 10 graden het kapje erop heb, terwijl ie dat op de 80 km wegen niet doet, en nja k weet niet maar stank lijkt me geen goed teken. 't gaat zo prima hoor, daar niet van, maar met een thermostaat wordt het alleen nog maar beter geregeld lijkt me ;) Ik twijfel eigenlijk niet aan het nut van een werkende thermostaat, maar aan het werkend maken en houden ;)
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » vr 28 mar, 2008 14:32

Hoe hard rijdt je dan op de snelweg?

Als het plankgas of lange stukken zijn, mag het kapje er namelijk vanaf.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » vr 28 mar, 2008 14:38

Het leuke is dat je je eigen zit tegen te spreken.Een thermostaat laat een
motor sneller op temperatuur komen en jij wil hem erop zetten om hem
kouder te krijgen.Als je nu eens logisch gaat denken: Je monteerd Big Bore
dus meer cilinder inhoud en meer vermogen,dan zou je dus meer koeling
moeten hebben.Een 2cv6 heeft toch een grotere ventilator dan een oude
2cv

Plaats reactie