verschil nokkenas
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1216
- Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
- Locatie: West Fryslan
Volgens de site van Jeroen Cats hadden de eerste acadiane's 9.0 compressie, en dat is later teruggebracht naar 8.5.
Vreemd genoeg hebben ze beide even veel vermogen, en dat snap ik dan niet.
AM2 A 602 M28 Acadiane 2/78-? 9:1 29 5750 41 3500
AM2 A 602 M28 Acadiane ?-6/88 8.5:1 29 5750 41 3500
(heb dit van de site van Jeroen gekopieerd, weet niet of dat mag )
Vreemd genoeg hebben ze beide even veel vermogen, en dat snap ik dan niet.
AM2 A 602 M28 Acadiane 2/78-? 9:1 29 5750 41 3500
AM2 A 602 M28 Acadiane ?-6/88 8.5:1 29 5750 41 3500
(heb dit van de site van Jeroen gekopieerd, weet niet of dat mag )
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962
- Gerard2cv
- Super eendkenner
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
- Locatie: Hongarije
Ik hoop het een beetje te begrijpen.
Motor 602cc zonder oliefilter heeft een nokkenas met merk 42
Motor 602cc met oliefilter heeft een nokkenas zonder merkteken
Motor 652cc Visamotor heeft een andere nokkenas zonder ontstekingsnok
Deze kan je niet onderling wisselen.
Zo bestaan er ook willekeurig 2 achterkeeringen van 56mm uitwendig en 55,75mm al naar de maat van het blok.
Daarom is het duidelijk gemaakt door de motor een typenummer mee te geven zoals een AM2 of AM2A en A06/635 en Ao6/644 ev.
en ook de V06/644
En als ze dan andere zuigers monteren voor Ron 95 geven ze hem een iets andere vorm zodat het vermogen eender blijft.
Probeer niet wijzer te zijn dan de ing.bij SA.Citoën
Motor 602cc zonder oliefilter heeft een nokkenas met merk 42
Motor 602cc met oliefilter heeft een nokkenas zonder merkteken
Motor 652cc Visamotor heeft een andere nokkenas zonder ontstekingsnok
Deze kan je niet onderling wisselen.
Zo bestaan er ook willekeurig 2 achterkeeringen van 56mm uitwendig en 55,75mm al naar de maat van het blok.
Daarom is het duidelijk gemaakt door de motor een typenummer mee te geven zoals een AM2 of AM2A en A06/635 en Ao6/644 ev.
en ook de V06/644
En als ze dan andere zuigers monteren voor Ron 95 geven ze hem een iets andere vorm zodat het vermogen eender blijft.
Probeer niet wijzer te zijn dan de ing.bij SA.Citoën
Ik doe ook nog een duit in het zakje...
De Ami 8, Dyane 6 en Acadiane hadden alle drie dezelfde motor. Nadat in 1983 de Dyane uit productie ging (de Ami was al '79 afgevoerd) hebben ze om de fabricage te versimpelen alle overgebleven modellen (2cv, Mehari en Acadiane) hetzelfde blok gegeven. Nml die met de lagere compressie.
De Acadiane heeft dus wel degelijk vermogen verloren in de loop der jaren...
De Ami 8, Dyane 6 en Acadiane hadden alle drie dezelfde motor. Nadat in 1983 de Dyane uit productie ging (de Ami was al '79 afgevoerd) hebben ze om de fabricage te versimpelen alle overgebleven modellen (2cv, Mehari en Acadiane) hetzelfde blok gegeven. Nml die met de lagere compressie.
De Acadiane heeft dus wel degelijk vermogen verloren in de loop der jaren...
------------------------------
Traction 11 BL 1950
Traction 11 BL 1950
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1245
- Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
- Locatie: Zwijndrecht
En wat gebeurt er als ik in m'n A06/664 blok met 7,9:1 compressie andere zuigers monteer, met hogere compressie?
Scherpere nokken, wat doet dat? kleppen sneller open?catscit schreef:Vanwege de scherpere nokkenas is de levenduur va een s6 blok zeker niet langer als een "gewoon" blok en de s6 heeft nog eens een veel smaller koppelbereik ook dus de meeste mensen nemen liever een normaal blok ipv de s6, dat rijdt veel fijner.
Eend voor allen, allen voor eend..
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1216
- Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
- Locatie: West Fryslan
Engbokho: dat klinkt aannemelijk, alleen volgens Gerard, die ik ook "hoog heb zitten" is het mogelijke vermogensverlies door het verlagen van de compressie, gecompenseerd door het veranderen van de zuigervorm.
De reden dat dit mij intereseert is dat ik een am2a motor uit een acadiane uit 85 uit elkaar ga halen omdat er een andere krukas in moet en de verleiding is nu redelijk groot om daar 9.0 zuigers en cilinders op te gaan zetten.
Nodig is het niet, (tenminste, dat verwacht ik ) het blok heeft nog maar 80000 km gelopen en misschien nieuwe zuigerveren zou genoeg moeten zijn, maar iets meer vermogen zou prettig zijn, maar ik vraag me nu af wat het me op gaat leveren als ik er 9.0 zuigers en cilinders op ga zetten.
We zijn geloof ik niet meer helemaal on topic
De reden dat dit mij intereseert is dat ik een am2a motor uit een acadiane uit 85 uit elkaar ga halen omdat er een andere krukas in moet en de verleiding is nu redelijk groot om daar 9.0 zuigers en cilinders op te gaan zetten.
Nodig is het niet, (tenminste, dat verwacht ik ) het blok heeft nog maar 80000 km gelopen en misschien nieuwe zuigerveren zou genoeg moeten zijn, maar iets meer vermogen zou prettig zijn, maar ik vraag me nu af wat het me op gaat leveren als ik er 9.0 zuigers en cilinders op ga zetten.
We zijn geloof ik niet meer helemaal on topic
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
de acadiane heeft al veel eerder dan medio 83 die lagere compressie gekregen. mijn 82er had iig 1:8,5 en wat ik van jeroen begrepen heb is een acadiane met 1:9 compressie een zeldzaamheid. mijn theorie (maar die heb ik dus compleet zelf verzonnen) is dat je eigenlijk geen hoge compressie in zo'n zware bedrijfsauto wilt hebben. a, omdat met het lompe gebruik je altijd nog kans heb op pingelen (of dit nu komt door andere factoren als slecht afgestelde ontsteking/kleppen doet er niet toe) b, het voor bedrijven een verkoopargument is als ze 95 mogen tanken.engbokho schreef:Ik doe ook nog een duit in het zakje...
De Ami 8, Dyane 6 en Acadiane hadden alle drie dezelfde motor. Nadat in 1983 de Dyane uit productie ging (de Ami was al '79 afgevoerd) hebben ze om de fabricage te versimpelen alle overgebleven modellen (2cv, Mehari en Acadiane) hetzelfde blok gegeven. Nml die met de lagere compressie.
De Acadiane heeft dus wel degelijk vermogen verloren in de loop der jaren...
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1216
- Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
- Locatie: West Fryslan
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
er wordt door heel veel mensen beweert dat een normale eend op 95 kan rijden, dus wie ben ik om dat tegen te spreken? geen idee wat citroen er officieel over zegt/zei.
ik zelf heb een vrij felle eend en tank het liefst 98. op 95 pingelt ie soms. dan zou ik gas terug kunnen nemen (en in geval van pingelen doe ik dat natuurlijk ook) maar ik hou wel van een beetje doortrappen. de aca die ik ooit had (ook vrij fel voor een aca) pingelde op wel eens op 98 (bij flink hete toestanden, bergen en het flinke doortrappen)
ik zelf heb een vrij felle eend en tank het liefst 98. op 95 pingelt ie soms. dan zou ik gas terug kunnen nemen (en in geval van pingelen doe ik dat natuurlijk ook) maar ik hou wel van een beetje doortrappen. de aca die ik ooit had (ook vrij fel voor een aca) pingelde op wel eens op 98 (bij flink hete toestanden, bergen en het flinke doortrappen)
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam