Tik in motor --> schotje in 1ste demper!

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 9 mei, 2010 12:41

Misschien een nokkenasvolger welke beetje blijft hangen.

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » do 13 mei, 2010 21:15

achtpeter schreef:Uit een versleten versnellingsbak komen jankende, grommende of gruizige geluiden, een tik zoals in het voorgaande beschreven heb ik er nooit uit horen komen. Wel uit de aandrijfkabel van de km-teller, maar ik neem aan dat je die wel snel gelokaliseerd zou hebben. Maar, beste Citroel, je verhaal begon met een tik die van de krukas kwam. Hoe anders is de nieuwe tik?
De tik is niet nieuw. Ik dacht dat het van de krukas kwam maar een expert heeft ernaar geluisterd en is het van overtuigd dat het niet m'n krukas is. Maar meer een rammel of een resonantie. Het tikkende geluid is lastig te lokaliseren, het lijkt steeds aan de andere kant van de motor te zitten. Aan welke kant je ook staat.

Kan ik het checken of de nokvolger blijft hangen?
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 13 mei, 2010 23:22

Uh nee, althans niet met koude motor, je zou dan de koppen los moeten halen, krukas met de hand ronddraaien en daarbij druk uitoefenen op de stoterstang. Maar ja wordt lastig want zonder kop krijg je de motor niet op temperatuur. Als je toch weerstand voelt op de stoterstang met koude motor, dan blijft je nokvolger gewoon hangen.

Eigenlijk gebeurt dit alleen als je nokvolger demonteert en niet op de zelfde locatie terug zet. je kunt met schuurlinnen de nokvolger via draaibank of andere klemconstructie wat afslijpen. Tijdens passen wel even wachten tot de nokvolger weer koud is.

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » vr 14 mei, 2010 13:28

Ik heb ze met de revisie eruit gehad en gemarkeerd dus ze zijn op dezelfde plek terug gekomen. Ik duik morgen weer onder de motorkap dus ik ga luisteren of het geluid te lokaliseren is als de spatborden eraf zijn.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 14 mei, 2010 13:33

Aangezien de tik er al in zat voor revisie, verdenk ik des te meer een nokvolger.

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » za 15 mei, 2010 20:28

Ik weet wat het is! Ik heb vandaag m'n uitlaat aangedraaid, dit deed niks... maar toen ik met een hamer tegen de demper tikte rammelde er iets in. Toen ie liep hoor je ook dat bij elke plof in de uitlaat de tik mee deed, vooral bij gas los vanuit toeren.
Maar nu... wat is nu verstandig. De rammel móét weg. Zal ik een andere demper kopen of kan ik de demper losslijpen en het schotje eruit halen?
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Ronald
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 7 mar, 2005 22:32
Locatie: Middelburg

Bericht door Ronald » za 15 mei, 2010 23:58

Jeetje!!!
Jij moet wel een gelukkig man zijn vandaag!
Uiteindelijk zoiets simpels....
Ik geloof niet dat die dempers zo duur zijn hoor. Maar gezien jouw andere keuzemogelijkheid. Losslijpen. Betekent dat dus ook dat je in staat moet zijn om hem weer dicht te lassen.
In dat geval kun je naar je portemonee kijken, jouw beschikbare tijd. Of het zonnetje en een prettig terrasje, want meer kost zo'n demper volgens mij niet.
1e demper iets van 40, tweede demper iets van 20 euro.

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » zo 16 mei, 2010 05:13

losslijpen, schot eruit, alle andere ellende eruit trekken wat je eruit kunt halen, dicht lassen --> mooi geluidje en een halve peekaa meer ;) Heb dat ook tijdje zo gedaan maar mijn vader werd gek van de herrie toen heeft ie op de wereldmeeting in zweden een hele nieuwe uitlaat gekocht :lol:

anders geen nieuw demper halen, maar gewoon een mooi stukje buis ;)
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Gebruikersavatar
bartje2212
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 472
Lid geworden op: za 13 mei, 2006 14:57
Locatie: Zeist

Bericht door bartje2212 » zo 16 mei, 2010 17:14

als je dan toch bezig bent; las op je eerste demper een tweede uitgang (gespiegeld) en monteer nog een 2 demper met pijp aan de rechter zijde van de wagen...schijnt ook aardige verbetering te zijn
2cv6 van 1 april '83! (en da's geen grapje)

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » di 18 mei, 2010 20:31

Nou... hij maakt gewoon al herrie zat.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » do 1 jul, 2010 20:28

Vandaag de uitlaat eronderuit gehaald. Toen ik ´m in de hand had rammelde hij niet. Uiteindelijk bleek dat een van de schotels die op het uiteinde van de demper los zat en dat die rammelde... Eindelijk wist ik definitief wat het was!! :D Nou aan allebei de kanten de schotel met een hechtje vast gelast en meteen de ophangbeugels aangepast zodat ze nu wel aan de bak passen. Wat is ze heerlijk stil nu!!

Bedankt voor het meedenken, wat mij betreft mag er een slotje op.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Gesloten