Tik in motor --> schotje in 1ste demper!

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Tik in motor --> schotje in 1ste demper!

Bericht door CitRoel » za 10 apr, 2010 14:21

M'n vorige blok tikte en er bleek toen ik 'm uit elkaar had gehaald dat er speling op de krukas zat, dit was een a06/635. We hadden nog een Duitse motor liggen, een a06/644, waar de zuigerveren van geknapt waren maar de krukas goed.
Van die twee heb ik één gemaakt dus krukas en nokkenas van de 644 en zuigers en cilinders van de 635, dit loopt perfect. Alleen zit er vanaf het begin weer een tik in, die vooral bij gas los goed te horen is. Deze krukas had geen voelbare speling, zou het de zuigerpen zijn die speling heeft op het oog van de krukstang? Ik heb de zuigerpen van de 635 gebruikt, zou het kunnen zijn dat deze anders ingesleten zijn en nu speling hebben?
Laatst gewijzigd door CitRoel op za 15 mei, 2010 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 844
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » za 10 apr, 2010 19:01

Zo'n zuigerpen is keihard. De slijtage zal eerder in de zuigerpenbus zitten, het lagerbusje in het small end van je drijfstang. Het busje is makkelijk en goedkoop te vervangen. Als het versleten is, druk je het zo uit het oog. Maarre... hoe stel je vast dat de krukas geen "voelbare" speling heeft? Hopelijk heb je de klap met de rubber hamer (of desnoods je vuist) geprobeerd.

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » zo 11 apr, 2010 13:38

Ik moet zeggen dat ik er niet met een hamer op heb geslagen. Ik heb er wel flink aan geduwd en getrokken.
Zijn die lagerbusjes te koop bij gewone eend dealers of moet ik die zoeken bij revisiebedrijven? En hoe druk je ze eruit?
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » zo 11 apr, 2010 16:27

Zou je voordat je het blok uit elkaar sleutelt, niet eerst eens goed luisteren naar waar het geluid vandaan komt?
De tik kan toch ook uit het carter of een cilinderkop komen?
En misschien kan het wel helemaal geen kwaad om er mee door te rijden.
Ik heb mijn acadiane blok ook opnieuw opgebouwd, maar ook daar zit helaas weer een tik in, maar ik weet dat alles goed is dus ik rijd rustig door!
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 844
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » ma 12 apr, 2010 10:39

Als het inderdaad het lagerbusje is dat tikt, dan kun je het met weinig kracht uit de drijfstang drukken. Waar je een nieuwe koopt weet ik niet, ik heb het probleem opgelost door een andere krukas te pakken. (Vroeger nogal veel gesloopt en verzameld, dat helpt). Maar Bertje heeft waarschijnlijk gelijk; als je weet dat je big end lagers niet versleten zijn, kun je lang met zo'n tik blijven rijden. Als de tik varieert bij gas erop en gas los, zit het in ieder geval niet in de kop lijkt mij. Dus als je speling op de big end lagers geëlimineerd hebt, blijft het zuigerpenbusje over...

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » di 13 apr, 2010 20:47

Ik zal de "tik" even uitleggen. Stationair tikt ie niet noemenswaardig, bij onbelast gasgeven eigenlijk ook niet. Bij accelereren tikt ie wel iets, als je nu constant 3000 tmp rijd dan is ie erg stil totdat je gas los laat en 'm op de motor laar afremmen dan is het echt een zware tik. Eigenlijk is de tik het meest aanwezig en het "hardst" bij gas los.

Ik wil ook echt niet meteen slopen maar het frustreert me nogal dat ik een winter m'n stinkende best heb gedaan om een fijn betrouwbaar motortje op te bouwen en dat die nou zo tikt.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » wo 14 apr, 2010 17:56

Hm, dan ben ik tenminste niet de enige met precies dat zelfde "rare " gevoel :shock: :shock:

Ik heb geen verklaring voor je tik, maar het lijkt mij dat als het een pistonpen is, dat je het dan ook zou horen als je de motor onbelast toeren laat maken, kan het misschien ook iets anders zijn dan de motor, een schotje in de uitlaatdemper b.v. :?:
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Niels
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 645
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Bericht door Niels » do 15 apr, 2010 13:42

tikken bij gas los is -waarschijnlijk- je big-end lager.....

als je daar niks aan doet draait ie een keer kapot (wat is er aan te doen eigelijk behalve de krukas vervangen?)


been there - done that.....
Laatst gewijzigd door Niels op zo 18 apr, 2010 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » vr 16 apr, 2010 13:40

Hmmm daar zou ik niet blij mee zijn, ik denk dat ik maar opzoek ga naar een blokje zonder cilinders e.d. dat ik alles van mij kan overzetten. Wel jammer van een winter sleutelen.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » vr 16 apr, 2010 18:03

Zou je er niet eerst eens iemand anders naar laten luisteren?
Om op basis van wat er hier gezegd word dat soort besluiten te nemen, vind ik een beetje voorbarig!

Misschien is er helemaal niks aan de hand en kan je rustig zo doorrijden....
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Niels
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 645
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Bericht door Niels » zo 18 apr, 2010 11:09

oops:

ik wilde er neer zetten 'waarschijnlijk' maar dat is niet doorgekomen blijkbaar. het kan uiteraard ook een andere oorzaak hebben...
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » ma 19 apr, 2010 20:30

Dat weet ik ook wel, ik reageerde impulsief. Ik ga er iemand naar laten luisteren. Maar ik rij niet zo heel veel kilometers dus ik laat 'm eerst lekker tikken.
Ik heb op het moment een Dyane 425 motor op internet staan die ik graag wil ruilen tegen een 2cv6 motor of wil verkopen.
Bedankt voor het meedenken!
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » do 6 mei, 2010 21:13

Ik heb er een eendenman naar laten luisteren. Hij vond het geen krukas getik, het leek hem meer een resonantie o.i.d. Gelukkig maar, maar nu nog uitvinden wat er nou meetikt. Ik kan het niet lokaliseren met het oor, het lijkt steeds wel ergens anders vandaan te komen. Ik heb de verwarmingskleppen gecontroleerd, de handremkabels, de kabelboom, diverse bouten...
In de versnellingsbak kan toch niks tikken? De bouten die de uitlaatdemper aan de bak houden heb ik nog niet gecontroleerd die zal ik dit weekend even aandraaien/controleren.

Iemand nog ideeën??
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Niels
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 645
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Bericht door Niels » za 8 mei, 2010 23:00

in de versnellingsbak zitten ook alleen maar bewegende onderdelen... lijkt me dat het best kan dat daar iets gaat tikken, zou alleen niet weten wat, iemand daar ooit al van gehoord?
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 844
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » zo 9 mei, 2010 11:57

Uit een versleten versnellingsbak komen jankende, grommende of gruizige geluiden, een tik zoals in het voorgaande beschreven heb ik er nooit uit horen komen. Wel uit de aandrijfkabel van de km-teller, maar ik neem aan dat je die wel snel gelokaliseerd zou hebben. Maar, beste Citroel, je verhaal begon met een tik die van de krukas kwam. Hoe anders is de nieuwe tik?

Gesloten