voorrem probleem

Alles over het niet meer rollen van het rollend gedeelte
tweeceevee
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 241
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 21:44
Locatie: Scherpenzeel

voorrem probleem

Bericht door tweeceevee » zo 2 jan, 2011 15:41

Ik had afgelopen week een andere bak in de eend gezet, en heb daar gelijk nieuwe schijven en blokken opgezet.

Ik ben net een stukje wezen proefrijden, en na 2 kilometer begon de ellende.
De remmen begonnen te piepen en dit werd steeds erger.
eend stilgezet, en de schijven waren aan het walmen van de hitte.
Af laten koelen, en weer terug naar huis.(rempedaal was toen nog hard)
Toen moest ik weer remmen en weg was de remdruk, 10x pompen en kon weer remmen, dit rijd niet erg grappig.
Er zitten trouwens geen plaatjes tussen de bak en de remklauwen, en die bak lag al 5 jaar in de schuur, is een 87-er duitse schijvenbak.
De remzuigers zaten niet vast, en kon ze heel makkelijk terugdrukken met een grote waterpomptang.

Kunnen het toch de zuigers zijn, die niet meer terugkomen?
Ik heb zelf nog nooit remklauwen gereviseerd,is dat te doen?

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » zo 2 jan, 2011 16:03

Komt de remklauw niet tegen de schijf aan? Omdat je die plaatjes niet tussen de bak en de klauw hebt zitten.
Als alles gemonteerd zit, moet de schijf in het midden van de klauw zitten, dit kun je controleren door naar de naad tussen de twee klauw helften te kijken.

Klauwen reviseren is goed te doen, zijn maar een paar rubbertjes.
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » zo 2 jan, 2011 16:09

plaatjes maakt niet uit! waarschijnlijk zuigertje vast!!
heb je je nieuwe remblokken gemonteerd toen je schijven al gemonteerd zaten? zo ja dan zal je zuiger niet heel vast zitten. maar je weet het nooit, klauw revisie is simpel en zeker zelf te doen! staat je handrem juist gesteld dus niet te strak?!

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » zo 2 jan, 2011 16:09

Heb je ze wel goed ontlucht? Dat ie na de hitte weinig druk meer heeft is waarschijnlijk omdat je remvloeistof is gaan koken.
Laatst gewijzigd door CitRoel op zo 2 jan, 2011 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Gebruikersavatar
2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 627
Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
Locatie: Ulestraten

Bericht door 2cvmaarten » zo 2 jan, 2011 16:10

Als je remolie ter plaatse aan de kook is geweest kan dat het wegvallen van de remdruk veroorzaken!
Ik heb het zelf ook gehad dat ik met nieuwe schijven/blokken combinatie meer problemen had dan wat anders.
Citroen 2cv6 special 1986

tweeceevee
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 241
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 21:44
Locatie: Scherpenzeel

Bericht door tweeceevee » zo 2 jan, 2011 20:44

@ Tom Duckpower : de linker klauw zit niet precies in het midden,daar zou een plaatje van net geen milimeter tussen kunnen, maar deze heeft er nooit tussen gezeten, ik heb de bak namelijk zelf uit een rijdende/remmende Duitse eend gehaald.
de schijf loopt niet tegen de klauw aan.

@ Ramon : ik heb de klauwen gedemonteerd en toen de zuigers terug gedrukt met een grote waterpomptang, dit ging heel gemakkelijk.
Handrem is nog niet aangesloten omdat ik geen nieuwe handremblokken meer had, en de handrem van de eend zeer zelden gebruik, ze moeten er eind februari pas weer in voor de APK.

@ CitRoel : Ik heb er een halve liter LHM doorheen gepompt, en er zat volgens mij echt geen lucht meer in.

Is er een makkelijke manier om de zuigers uit de klauwen te krijgen, en moet je nog ergens op letten bij de revisie van de klauwen?

Gebruikersavatar
2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 627
Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
Locatie: Ulestraten

Bericht door 2cvmaarten » ma 3 jan, 2011 11:45

Op de bovenkant van je remklauw waar je remleiding op zit aangesloten moet je even je blaaspistool van de compressor zetten. Dan knalt je zuiger er vanzelf uit! kijk uit met je vingers en niet te veel druk gebruiken.
Zijn maar een paar o-ringetjes wat je hoeft te vervangen bij revisie. setje kost iets van 5 euro.
Citroen 2cv6 special 1986

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » ma 3 jan, 2011 11:49

En iets van een doek aan de kant van de zuiger houden zodat deze niet beschadigd.
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 844
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » ma 3 jan, 2011 12:44

Kan zijn dat de binnenste/achterste rubber ring op de zuiger gaar is. Die ring zorgt er door de vorm van zijn ribbels voor dat de zuiger na het remmen een fractie van een mm teuggetrokken wordt. Gebeurt dat niet dan kan de rem te heet worden, met de ellende die Maarten beschrijft als gevolg.

tweeceevee
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 241
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 21:44
Locatie: Scherpenzeel

Bericht door tweeceevee » ma 3 jan, 2011 12:49

Bedankt voor de tips,

Ik heb net de onderdelen besteld en morgen komen ze binnen.
Ben wel met de eend naar het werk gereden, is maar 1,5 kilometer en dat gaat goed.

De remmen lopen trouwens alleen aan met een belaste motor, met gas los of de koppeling in lopen ze niet aan ( lees: ze piepen niet)

Is dit normaal, of is het dan toch een ander probleem.
Ik kan de remvoeringen iets heen en weer bewegen in de klauw.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4970
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 3 jan, 2011 18:56

zitten je bouten die van de schijven en de aandrijfassen goed vast?
diverse Citroens, wat anders.

Marco250
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 227
Lid geworden op: wo 2 mar, 2011 23:38
Locatie: Sint Pancras

Bericht door Marco250 » do 15 sep, 2016 15:57

Hoe is dit probleem uiteindelijk opgelost? Ik heb nu precies hetzelfde.

Ik heb de schijven vervangen en gereviseerde remklauwen gemonteerd. Vervolgens waren de remmen kei en keihard, maar als je een tijdje wacht kan je het rempedaal tot bijna op de bodem intrappen. Als je nog een keer trapt is de rem weer hard en na een tijdje wachten weer hetzelfde.

Na een aantal keren goed ontluchten bleef het probleem. Vervolgens toen dan ook maar de HRC vernieuwd.

Het probleem blijft en ik denk voorzichtig nu ook aan de achterremmen (die staan goed afgesteld) maar ik geloof er nog niet in. Hiervoor was het niet zo.

Gebruikersavatar
2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 627
Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
Locatie: Ulestraten

Bericht door 2cvmaarten » vr 16 sep, 2016 11:55

De revisiesetjes van de remklauwen zijn vaak dubieus. Is al vaak genoeg gebeurd dat de nieuwe ringen niet hun werk deden.
Citroen 2cv6 special 1986

Marco250
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 227
Lid geworden op: wo 2 mar, 2011 23:38
Locatie: Sint Pancras

Bericht door Marco250 » vr 16 sep, 2016 16:34

2cvmaarten schreef:De revisiesetjes van de remklauwen zijn vaak dubieus. Is al vaak genoeg gebeurd dat de nieuwe ringen niet hun werk deden.
Dan krijg je volgens mij niet deze verschijnselen!

Gebruikersavatar
2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 627
Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
Locatie: Ulestraten

Bericht door 2cvmaarten » ma 26 sep, 2016 12:23

Jawel, ook dan krijg je deze problemen.
Citroen 2cv6 special 1986

Plaats reactie