Kromme nieuwe remschijf?

Alles over het niet meer rollen van het rollend gedeelte
Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1243
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 21:04
Locatie: Zwijndrecht

Kromme nieuwe remschijf?

Bericht door Willem2 » do 15 feb, 2018 14:27

Hoi allen,

Ik heb, vanwege steeds slechtere remprestaties, mijn remklauwen voorzien van nieuwe rubbers, nieuwe blokken (ABS) en nieuwe schijven (Spamat) gemonteerd. En omdat ik toch bezig was, maar gelijk nieuwe remleidingen aan de voorkant gemonteerd.
LHM ververst en de remmen goed ontlucht. Maar nu lijkt het erop dat er in ieder geval 1 schijf krom is :cry: Bij afremmen schokt de eend en gaat het rempedaal flink op en neer. Wat nu?
Ik las in een vraagbaak dat je dan de schijf los moet halen en op een andere positie weer moet monteren, zeg maar verdraaien ten opzichte van de versnellingsbak. Klopt dat?

Oh, met demonteren kwamen de moeren makkelijk los, maar ook het ene tapeindje kwam eruit, wist niet meer op welke positie die zat, maar ik neem aan dat dat geen verschil maakt.
Eend voor allen, allen voor eend..

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2911
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » do 15 feb, 2018 15:38

geen idee of het helpt dat verdraaien maar je kan het zo zien of ie krom is (let er wel even op of er niet iets tussen de schijf en de as zit waardoor ie scheef gemonteerd zou zitten) als je bovenop de remklauw kijkt en het wiel draait. je ziet de schijf dan tussen de remblokken draaien en enige kromheid moet je direct kunnen zien. als ie krom is, gewoon retour voor nieuwe lijkt me
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1243
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 21:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » do 15 feb, 2018 15:54

Heb intussen al even gekeken, de schijf slingert idd een beetje. Zal 'm binnenkort eens loshalen, hoop dat er iets tussen zit.
Retour wordt lastig denk ik, heb ze via marktplaats gekocht, van iemand die restanten van garages opkoopt. Doos was nog dicht, dus ja, wat kan er nou mis mee zijn...🙁
Eend voor allen, allen voor eend..

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3969
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 21:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 15 feb, 2018 17:02

Tap eindjes staan normaal tegenover elkaar. De flens goed schoonmaken met een staalborstel omdat een beetje roest of vuil onder de schijf ook een slingering veroorzaken kan. Vooral omdat je zegt dat de bouten niet erg vast zaten.
diverse Citroens, wat anders.

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1243
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 21:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » do 15 feb, 2018 18:02

AZL57 schreef: Vooral omdat je zegt dat de bouten niet erg vast zaten.
Nou, ze zaten goed vast hoor :lol: Ik bedoelde meer dat er niet een bout vastgeroest zat, of afbrak ofzo

Maar de rest zal ik doen, als ik weer even tijd heb.
En zin.... :(
Eend voor allen, allen voor eend..

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1312
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 13:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » do 15 feb, 2018 21:12

Nadeel is dat die klauwen weer helemaal los moeten. Zelf ook gehad met piepende remmen. Bleek kromme schijfaar die zaten er al even op.
Citroén rolls better than a Rolls!

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1243
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 21:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » do 15 feb, 2018 21:30

Ja, dat weet ik, vandaar dat ik er even niet zo'n zin in heb. Tis momenteel niet echt lekker om buiten te sleutelen.

Edit:Je kunt ze geloof ik ook laten zitten, één bout verwijderen en de andere wat lossen. Dan kun je ze ver genoeg draaien om de schijf te verwijderen.
Althans dat stond hier op het forum en in een Engels boek wat ik heb. Dus dat gaan we maar proberen.
Eend voor allen, allen voor eend..

verkuilm
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 339
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Bericht door verkuilm » vr 16 feb, 2018 12:11

Tap einden moeten tegenover elkaar.
Let ook op dat je die bouten met momentsleuteld aandraait.
Die zijn gevoelig voor loslopen. En bij te strak gaat draad eraan.

Kromme schijf uit doos kan, nog nooit gezien bij een 2cv

ik denk troep op de flens zoals iemand al meld.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1243
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 21:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » vr 16 feb, 2018 13:31

verkuilm schreef:Tap einden moeten tegenover elkaar.
Ehm, ik heb maar één los tapeindje. Tegenover welke moet ie dan?
Eend voor allen, allen voor eend..

Gebruikersavatar
LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1180
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 22:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » vr 16 feb, 2018 17:56

Willem2 schreef:
verkuilm schreef:Tap einden moeten tegenover elkaar.
Ehm, ik heb maar één los tapeindje. Tegenover welke moet ie dan?
Origineel horen er 2 tapeindes en 4 bouten erin te zitten. De tapeindes zitten dan tegenover elkaar zodat de remschijf en aandrijfas "hangen" blijven zodat je makkelijk de overige bouten erin kunt draaien. Ik heb zelf een Ami, een van de eerste met schijfremmen daar zitten 6 bouten in en dan is het een heel gedoe om remschijf en aandrijfas op zijn plek te krijgen en tegelijkertijd een bout erin te draaien...

Ja ook Citroen leert erbij...

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1243
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 21:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » vr 16 feb, 2018 19:03

Ah, op die manier, das duidelijk.
Eend voor allen, allen voor eend..

SPOTeend
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 158
Lid geworden op: do 25 aug, 2005 23:17
Locatie: Oterleek

Bericht door SPOTeend » di 20 feb, 2018 13:26

Willem2 schreef:Ja, dat weet ik, vandaar dat ik er even niet zo'n zin in heb. Tis momenteel niet echt lekker om buiten te sleutelen.

Edit:Je kunt ze geloof ik ook laten zitten, één bout verwijderen en de andere wat lossen. Dan kun je ze ver genoeg draaien om de schijf te verwijderen.
Althans dat stond hier op het forum en in een Engels boek wat ik heb. Dus dat gaan we maar proberen.
Wat ik altijd doe is 1 bout ietsje los en de andere helemaal los en eruit. Dan kantelen en de bout er weer door en een moer erop en vast. Daarna de andere bout eruit en dan voorzichtig (om de remleiding niet te beschadigen) omhoog.
Bij deze actie gaat het er dus om dat de beide remklauwhelften niet ten opzichte van elkaar verschuiven.
Van tevoren dus even een passende moer regelen (ik weet ff niet meer de maat).
A-type rijder sinds 1980.
Méhari 1977, HY 1967, dagelijks vervoer: Acadiane 1983 en een ZX 1.6 Image 1995.

Nic
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 80
Lid geworden op: wo 9 nov, 2016 19:23
Locatie: Mechelen

Bericht door Nic » di 20 feb, 2018 17:05

Metrisch 10 of 12 normale spoed

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3969
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 21:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 20 feb, 2018 22:21

Over de moeren hoef je niet moeilijk te doen dat zijn dezelfde als die waarmee de motor en de bak aan elkaar zitten. Dus daar even 2 "lenen" :wink:
diverse Citroens, wat anders.

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 654
Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
Locatie: etten leur
Contacteer:

Bericht door j b » wo 21 feb, 2018 09:22

Gewoon een lijmklem erop en de helften blijven ook tegen elkaar
J B

just drive like you stole it

Plaats reactie