Hoe hoofdremcilinder controleren?

Alles over het niet meer rollen van het rollend gedeelte
Plaats reactie
RHBoere
Beginner
Beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: di 20 jun, 2023 23:18

Hoe hoofdremcilinder controleren?

Bericht door RHBoere » do 28 dec, 2023 15:48

Hallo,

Ik ben bezig om een overgenomen restauratie project af te ronden. De vorige eigenaar had al veel gedaan en ook enkel goede kwaliteit onderdelen gebruikt. De stilstand (half open opslag) sinds ca 2015 maakt dat ik toch alles grondig naloop.

Ik ben nu aangekomen bij de remmen en loop tegen het fenomeen aan dat alle remmen aanlopen. Achterremmen zijn gereviseerd. Voor weet ik dat niet zeker. Zitten wel nieuwe blokken op.(Schijfremmen) Ik heb de remblokken / cilinders teruggeduwd. De remblokken lopen daarna nog steeds een klein beetje aan. Na een paar keer het rempedaal ingetrapt te hebben lopen de remmen stevig aan.

Achterremmen lopen volgens mij ook iets aan. De eend staat voor nu ook steunpoten, dus dat kan ik nu niet snel checken.

Ik wil nu het zekere voor het onzekere nemen en de remklauwen reviseren. Die setjes kosten bijna niets. Nu kan het natuurlijk ook nog in de HRC zitten, maar ik weet niet zo goed hoe ik het goed functioneren van de HRC kan testen. Forum uiteraard helemaal uitgeplozen, maar ik heb deze vraag niet kunnen vinden.

Heeft iemand een idee of verwijzing naar een plek waar ik dit antwoord kan vinden?

Anders suggesties voor systematisch nalopen remsysteem zijn ook welkom. Wil hier geen enkel risico mee nemen.

Alvast bedankt!

Groet, Rutger

Gebruikersavatar
erictej
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 12:51
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Hoe hoofdremcilinder controleren?

Bericht door erictej » do 28 dec, 2023 21:38

de vrije slag van de rem is dan niet goed of de hrc staat te strak
Citroen jumpy 2010
Citroen HY 1978
Citroen 2cv Azu 1957
Biod caravan uit 62

RHBoere
Beginner
Beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: di 20 jun, 2023 23:18

Re: Hoe hoofdremcilinder controleren?

Bericht door RHBoere » vr 29 dec, 2023 07:51

erictej schreef: do 28 dec, 2023 21:38 de vrije slag van de rem is dan niet goed of de hrc staat te strak
Ik ga de vrije slag controleren van het weekend. Je geeft aan dat de HRC ook de strak kan staan, maar je kunt toch enkel de vrije slag afstellen?

Eendjekwek
Beginner
Beginner
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 12 jun, 2023 12:02
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe hoofdremcilinder controleren?

Bericht door Eendjekwek » vr 29 dec, 2023 09:43

Hier wordt de vrije slag van het rempedaal bedoeld. Deze kun je afstellen, even in de vraagbaak kijken hoeveel het mag zijn. Zitten de die shims/vulplaatjes tussen de bak en je remklauw voor? Wanneer je de boel in elkaar zet moet je de cups eerst helemaal terugduwen voordat je de remblokken plaatst. Lopen de handremblokken niet aan? Even de kabel loshalen van de veer excenters los stellen.
Voor de achterrem: draai je wielen eens rond nu ze toch van de grond zijn. Loopt er iets aan? Dan trommel eraf en de excenters afstellen. Ook even voelen of de remcilinders daar nog gangbaar zijn.
EENDJES!!!

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Hoe hoofdremcilinder controleren?

Bericht door RobM » vr 29 dec, 2023 10:17

Hrc kan je controleren door te remmen en dan na ca 30 tellen een vulnippel van een rem iets los te draaien. Er mag geen druk meer op de remvloeistf staan. Is dat wel zo: hrc afstellen.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

RHBoere
Beginner
Beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: di 20 jun, 2023 23:18

Re: Hoe hoofdremcilinder controleren?

Bericht door RHBoere » vr 29 dec, 2023 10:35

Eendjekwek schreef: vr 29 dec, 2023 09:43 Hier wordt de vrije slag van het rempedaal bedoeld. Deze kun je afstellen, even in de vraagbaak kijken hoeveel het mag zijn. Zitten de die shims/vulplaatjes tussen de bak en je remklauw voor? Wanneer je de boel in elkaar zet moet je de cups eerst helemaal terugduwen voordat je de remblokken plaatst. Lopen de handremblokken niet aan? Even de kabel loshalen van de veer excenters los stellen.
Voor de achterrem: draai je wielen eens rond nu ze toch van de grond zijn. Loopt er iets aan? Dan trommel eraf en de excenters afstellen. Ook even voelen of de remcilinders daar nog gangbaar zijn.
Ja vulplaatjes zitten er tussen. Klauw staat mooi centraal tussen t.o.v. remschijf. Handrem heb ik gedemonteerd voor de zekerheid. Die is het dus zeker niet!

RHBoere
Beginner
Beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: di 20 jun, 2023 23:18

Re: Hoe hoofdremcilinder controleren?

Bericht door RHBoere » vr 29 dec, 2023 11:05

RobM schreef: vr 29 dec, 2023 10:17 Hrc kan je controleren door te remmen en dan na ca 30 tellen een vulnippel van een rem iets los te draaien. Er mag geen druk meer op de remvloeistf staan. Is dat wel zo: hrc afstellen.

Gr Rob

Goede tip! Dank! Getest en geen druk meer op systeem na paar keer goed rem in trappen en even wachten. HRC dus ok voor nu!

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 507
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Re: Hoe hoofdremcilinder controleren?

Bericht door verkuilm » za 30 dec, 2023 11:11

Als HRC een tijdje droog heeft gestaan, zonder de juiste olie. Vervangen. Heel vaak alsnog defect. En koop echt merk. Veel rommel in omloop.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

RHBoere
Beginner
Beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: di 20 jun, 2023 23:18

Re: Hoe hoofdremcilinder controleren?

Bericht door RHBoere » za 30 dec, 2023 13:49

verkuilm schreef: za 30 dec, 2023 11:11 Als HRC een tijdje droog heeft gestaan, zonder de juiste olie. Vervangen. Heel vaak alsnog defect. En koop echt merk. Veel rommel in omloop.
Mijn HRC heeft niet droog gestaan. Hele systeem is in de basis grondig nagekeken voordat het project stil viel. Dus nieuwe remleidingen, revisie achterremmen, nieuwe olie etc.

Gebruikersavatar
Data58
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 193
Lid geworden op: do 29 nov, 2018 21:51
Locatie: Zwolle

Re: Hoe hoofdremcilinder controleren?

Bericht door Data58 » do 4 jan, 2024 13:42

Hoe staat het ervoor met de remmen. Heb je inmiddels alles nagelopen en is het probleem opgelost?
Patrick
Burton 2CV #1305 [origineel 1982 en na bouw RDW goedgekeurd 2020]
Honda CX500 [1978 verkocht]

RHBoere
Beginner
Beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: di 20 jun, 2023 23:18

Re: Hoe hoofdremcilinder controleren?

Bericht door RHBoere » do 4 jan, 2024 17:36

Data58 schreef: do 4 jan, 2024 13:42 Hoe staat het ervoor met de remmen. Heb je inmiddels alles nagelopen en is het probleem opgelost?
Druk bezig! (Het is een hobby project, heb geen tijdsdruk). Remklauwen heb ik gedemonteerd. Zag er allemaal goed uit in de basis. Cilinders zelfs als nieuw. Langsgeweest bij de vrienden uit Zutphen en die vonden de seals aan de harde kant. Ben de boel nu aan het schoonmaken, nieuwe seals erin en alles weer terug bouwen is de volgende stap. Voor nu lijkt de HRC niet de hoofdschuldige. Zal update posten zodra ik de boel in elkaar heb en getest!

RHBoere
Beginner
Beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: di 20 jun, 2023 23:18

Re: Hoe hoofdremcilinder controleren?

Bericht door RHBoere » wo 7 feb, 2024 21:34

Het heeft even geduurd, want nu ik toch bezig was heb ik de aandrijfassen en kemklauwen grondig schoongemaakt en voorzien van nieuwe afdichtingen en een likje verf hier en daar.

Probleem is nu verholpen volgens mij. De wielen draaien mooi rond na loslaten rem. Je hoort de remblokken wel een klein beetje aanlopen, maar dat is normaal begrijp ik. Dus volgens mij was mijn HRC niet de boosdoener!
20240118_191004.jpg
Bijlagen
20240128_123840.jpg

Plaats reactie