Pagina 1 van 10

2CV AZ 1965

Geplaatst: zo 22 sep, 2013 18:31
door Geert
We hebben een 2CV AZ van 1965 gekocht met heeeeel veeeeel werk.
En veel vragen.
Vraag 1) :
Hoort er in een AZ van dit jaartal een trekstarter te zitten?
Vraag 2) :
Klopt het dat er een centrifugaal-koppeling in hoort?

Geplaatst: zo 22 sep, 2013 19:28
door AZL57
1 ja trekstarter t/m 1970
2 centrigugaal kan maar hoeft niet. Was een extra kostte destijds de formidabele prijs van 50 francs extra ;-)

Geplaatst: ma 23 sep, 2013 18:19
door Geert
Dik vliegwiel gaf ons het idee dat het om een centrifugaalkoppeling moest gaan .
Vreemd dat de koppelings-arm links boven op de bak zit en niet onder .
Carburateur met vertrager ?

Afbeelding
AZ 1953 008 by geert1953, on Flickr
Afbeelding
AZ 1953 022 by geert1953, on Flickr
Afbeelding
AZ 1953 010 by geert1953, on Flickr
Afbeelding
AZ 1953 007 by geert1953, on Flickr

Geplaatst: ma 23 sep, 2013 18:27
door LPGo
Geert, kom eens kijken zondag a.s. in Rolduc,,(met je Azu), "echte" eenden hebben de koppeling boven, een centrifugaal koppeling bestaat uit 2 delen die in elkaar zitten, in zijn vrij moet je binnenste deel kunnen bewegen, (als de bak niet vastzit), dit is dus een centifugaal.....

Ziet er wel erg gehavend uit met die afgebroken koppelbouten, daar is serieus kracht voor nodig, hoop niet dat er dingen afgebroken, verbogen of stuk zijn....

Geplaatst: ma 23 sep, 2013 18:34
door marcopr
Je zal tijdens de restauratie van deze eend gaan houden van de briljante techniek van het oude beestje.
Of ik eet mijn pet(je) op

Geplaatst: ma 23 sep, 2013 19:18
door Geert
LPGo schreef:
Ziet er wel erg gehavend uit met die afgebroken koppelbouten, daar is serieus kracht voor nodig, hoop niet dat er dingen afgebroken, verbogen of stuk zijn....
We zien het wel.......

Geplaatst: ma 23 sep, 2013 19:22
door LPGo
als ik naar je Azu kijk gaat dit helemaal goed komen[/code]

Geplaatst: ma 23 sep, 2013 19:25
door AZL57
Is inderdaad een centrifugaal, voorzichting met demonteren het tweede vliegwiel hangt aan de prise-as. Moer hiervan heeft linkse draad, prise-as ondersteunen bij het losdraaien hiervan. Succes bij de demontage.

Geplaatst: ma 23 sep, 2013 19:38
door Geert
LPGo schreef:Geert, kom eens kijken zondag a.s. in Rolduc,,(met je Azu), "
Ik zou dat weekend ook naar de BEM" moeten ".

Geplaatst: ma 23 sep, 2013 19:41
door Geert
AZL57 schreef:Is inderdaad een centrifugaal, voorzichting met demonteren het tweede vliegwiel hangt aan de prise-as. Moer hiervan heeft linkse draad, prise-as ondersteunen bij het losdraaien hiervan. Succes bij de demontage.
Kijk, zo leer je nog eens wat van het forum !

Geplaatst: ma 23 sep, 2013 22:12
door Boudewijn
@AZL57: Ik heb een plaatje gevonden van de centrifugaal koppeling maar wat bedoel je met het tweede vliegwiel? De moer met linkse draad is dat de grote centrale moer links op het plaatje?
Afbeelding

Geplaatst: di 24 sep, 2013 07:18
door engbokho
En nog een tip, er zit waarschijnlijk ook nog een vulring ergens op de as, bij demontage even kijken waar. Ben ik ooit de fout mee in gegaan :oops:

Maar zoals hierboven al geschreven, deze techniek is prachtig (rijdt heerlijk) en is erg leuk om aan te sleutelen :D

Geplaatst: di 24 sep, 2013 08:39
door AZL57
ja die links op het plaatje. DE opstaande rand van die H-moer wordt ingedeukt als borging. Kun je voorzichtig terug tikken met een schroevendraaier dan kun je hem hergebruiken. Mogelijknog nieuw te bestellen bij citroen ze zaten ook de op de 2cv6 E de laatste eend met centrifugaalkoppeling uit de jaren '80. Heb er ooit 1 gezien in frankrijk.

Geplaatst: di 24 sep, 2013 12:16
door LPGo
Boudewijn schreef:wat bedoel je met het tweede vliegwielAfbeelding
Met het "2e vliegwiel" bedoel ik het deel links van de koppelingsplaat,
(AZ312-9(a)) dit zit dus aan je versnellingsbak vast. Het "1e vliegwiel" (met starterkrans) welk aan de motor vastzit staat hier niet op deze afbeelding....

Geplaatst: di 24 sep, 2013 19:06
door Geert
Afbeelding
AZ 1953 018 by geert1953, on Flickr

ROT !