Project Z - restauratie van een 2CV Spécial 1977
- 2cvmaarten
- Veelvuldig poster
- Berichten: 627
- Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
- Locatie: Ulestraten
Ik had ook zo'n beschadiging op mij oliekoeler dit heb ik opgelost door er een smal stukje alluminium tape overheen te plakken. Misschien dat je er ook iets mee kan?? Is in ieder geval goedkoper om af een toe eens een stukje tape te plakken dan een nieuwe oliekoeler te moeten monteren.
Je bent wel flink bezig, zier er goed uit!
Je bent wel flink bezig, zier er goed uit!
Citroen 2cv6 special 1986
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Soms zit het mee, soms zit het tegen.
De cilinderkoppen zijn nu ook schoon. Alle motoronderdelen zijn dus nu schoon. Op
naar de volgende stap: de eigenlijke motorrevisie.
Bij controle van de kleppen bleek dat drie van de vier kleppen lekten. Demontage en
inslijpen van de kleppen is dan de volgende stap. Helaas werkte het door sleutelmaatje
D. te A. zelfgemaakte kleppentooltje niet. Dus hebben we het uit Zweden geïmporteerde
tooltje van de Biltema gebruikt, maar die is in zijn hefboom net te kort. De klepveren
gaven geen krimp.
Het wachten is op de deus-ex-machina, die wellicht morgen uit België met het juiste
gereedschap verschijnt.
Groet van
Jesper
http://www.glimeend.nl/zdz.html
De cilinderkoppen zijn nu ook schoon. Alle motoronderdelen zijn dus nu schoon. Op
naar de volgende stap: de eigenlijke motorrevisie.
Bij controle van de kleppen bleek dat drie van de vier kleppen lekten. Demontage en
inslijpen van de kleppen is dan de volgende stap. Helaas werkte het door sleutelmaatje
D. te A. zelfgemaakte kleppentooltje niet. Dus hebben we het uit Zweden geïmporteerde
tooltje van de Biltema gebruikt, maar die is in zijn hefboom net te kort. De klepveren
gaven geen krimp.
Het wachten is op de deus-ex-machina, die wellicht morgen uit België met het juiste
gereedschap verschijnt.
Groet van
Jesper
http://www.glimeend.nl/zdz.html
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Even een vraag tussendoor: eigenlijk ben ik alleen met moderne Eendenremtechniek
vertrouwd. Dus met DOT4 en trommelremmen voor heb ik geen ervaring.
Omdat ik een gereviseerde versnellingsbak voor een 2CV6 heb staan, wilde ik die gaan
gebruiken. Nu vroeg ik mij of ik de trommelremmen, dus vooral de ankerplaten van de
oude bak, kan overzetten op de "moderne" gereviseerde bak.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Groet van
Jesper
vertrouwd. Dus met DOT4 en trommelremmen voor heb ik geen ervaring.
Omdat ik een gereviseerde versnellingsbak voor een 2CV6 heb staan, wilde ik die gaan
gebruiken. Nu vroeg ik mij of ik de trommelremmen, dus vooral de ankerplaten van de
oude bak, kan overzetten op de "moderne" gereviseerde bak.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Groet van
Jesper
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Ja, zoiets hadden wij ook in ons hoofd, maar het ontbrak ons aan tijd om dat nog even inschroef schreef:ik heb op mijn klepverentang een oude stoterbus gelast en daar weer een sleufje uitgeslepen. Past prima
elkaar te flansen. Morgen weer verder...
Groet van
Jesper
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
jesper schreef:Even een vraag tussendoor: eigenlijk ben ik alleen met moderne Eendenremtechniek
vertrouwd. Dus met DOT4 en trommelremmen voor heb ik geen ervaring.
Omdat ik een gereviseerde versnellingsbak voor een 2CV6 heb staan, wilde ik die gaan
gebruiken. Nu vroeg ik mij of ik de trommelremmen, dus vooral de ankerplaten van de
oude bak, kan overzetten op de "moderne" gereviseerde bak.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Groet van
Jesper
Hoi, heb van't jaar mijn ami 6 bak gereviseerd, heb met dit precieze klusje heb ik geen directe ervaring, maar het moet kunnen.
Er zit wel een haakje aan... de ankerplaaten zitten opgesloten tussen de as en de as(lager)houder/naaf (weet niet precies hoe het heet). De asnaven/houders links en rechts sluiten de difflagers op en houden met shims het diff precies op z'n plek in verhouding tot het pignonwiel.
Als je nu de assen met houder wisselt voor een setje met ankerplaten is het niet onwaarschijnlijk dat deze preciese afstelling van het diff niet meer klopt, omdat de ashouders net 0,0xmm langer of korter zijn....
Om dit te voorkomen zou je de uitgaande assen van je goeie 6 bak uit hun houders moeten halen en om de ankerplaaten ertussen te zetten.
hopelijk is het verhaal een beetje duidelijk.
Wat je ook doet, succes, is een leuke auto!
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Bartje, het is duidelijk. Langs andere kant had ik eenzelfde advies gekregen. Ik moetBartje schreef:Hoi, heb van't jaar mijn ami 6 bak gereviseerd, heb met dit precieze klusje heb ik geen directe ervaring, maar het moet kunnen.
Er zit wel een haakje aan... de ankerplaaten zitten opgesloten tussen de as en de as(lager)houder/naaf (weet niet precies hoe het heet). De asnaven/houders links en rechts sluiten de difflagers op en houden met shims het diff precies op z'n plek in verhouding tot het pignonwiel.
Als je nu de assen met houder wisselt voor een setje met ankerplaten is het niet onwaarschijnlijk dat deze preciese afstelling van het diff niet meer klopt, omdat de ashouders net 0,0xmm langer of korter zijn....
Om dit te voorkomen zou je de uitgaande assen van je goeie 6 bak uit hun houders moeten halen en om de ankerplaaten ertussen te zetten.
hopelijk is het verhaal een beetje duidelijk.
Wat je ook doet, succes, is een leuke auto!
er nog eens over nadenken of ik dat zelf ga doen, of da ik de oude bak laat reviseren of
dat ik er - dat is wellicht vloeken in de kerk - een schijvenbak in zet.
Groe van
Jesper
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
De kleppen zijn los, dankzij onverwachte hulp uit België.
Zo kon ik beginnen met het inslijpen van de cilinderopeningen aan de binnenkant van de
cilinderkoppen.
Groet van
Jesper
http://www.glimeend.nl/zdz.html
Zo kon ik beginnen met het inslijpen van de cilinderopeningen aan de binnenkant van de
cilinderkoppen.
Groet van
Jesper
http://www.glimeend.nl/zdz.html
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Het hele remsysteem moet vervangen. De HRC, alle leidingen. Dus de gedachte om over te
gaan op LHM was al bij me opgekomen. Die gereviseerde bak maakt de keuze wellicht
makkelijker. Bovendien zei sleutelmaatje D. te A.: dan houd je alles overzichtelijk en
technisch hetzelfde; de Acadiane en de glimmend hebben tenslotte al LHM...
Groet van
Jesper
gaan op LHM was al bij me opgekomen. Die gereviseerde bak maakt de keuze wellicht
makkelijker. Bovendien zei sleutelmaatje D. te A.: dan houd je alles overzichtelijk en
technisch hetzelfde; de Acadiane en de glimmend hebben tenslotte al LHM...
Groet van
Jesper
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Na een week vakantie - IJsland, een aanrader - heb ik me maar weer aan de motorrevisie
gewaagd. Alle te vervangen onderdelen zoals pakkingen heb ik inmiddels in huis. Voor het
hermonteren heb ik toch no maar de carterhelften nagelopen en vooral de pasvlakken goed
schoongemaakt. En in een moeite door heb ik het spruitstuk onder handen genomen. Dat is
nu ook klaar voor hermontage.
http://www.glimeend.nl/zdz.html
Groet van
Jesper
gewaagd. Alle te vervangen onderdelen zoals pakkingen heb ik inmiddels in huis. Voor het
hermonteren heb ik toch no maar de carterhelften nagelopen en vooral de pasvlakken goed
schoongemaakt. En in een moeite door heb ik het spruitstuk onder handen genomen. Dat is
nu ook klaar voor hermontage.
http://www.glimeend.nl/zdz.html
Groet van
Jesper
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
De koelbeplating van de motor zit in de primer en hangt aan de waslijn te drogen.
En zo ziet het eruit in chocoladebruin:
http://www.glimeend.nl/zdz.html
Groet van
Jesper
En zo ziet het eruit in chocoladebruin:
http://www.glimeend.nl/zdz.html
Groet van
Jesper
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Inmiddels heb ik ook de warmtewisselaars opgeknapt. Eén van beide
moest gelast worden om de pijp te fixeren.
Daarna ben ik met Belgische assistentie overgegaan de kleppen en
klepzittingen in te slijpen, zodat deze weer netjes afsluiten. Bij die operatie
brak pardoes de vierde klepseal af, dus ik moest nog even een nieuw setje
bestellen.
En dan toch een kleine tegenvaller gisteren: de zuigers blijken beide een
scheur te hebben die ik niet vetrouw. Wie goed kijkt, ziet aan de
bovenkant van de breuklijn ook een beschadiging op de rand van de
zuigers. Bovendien had een van de cilinders aan de binnenkant onder (dus
bij de aansluiting op het carter) een haarscheur van zo'n 2 cm. Ik kies dan
toch voor een nieuwe set zuigers en cilinders om straks geen risico te lopen.
http://www.glimeend.nl/zdz.html
Groet van
Jesper
moest gelast worden om de pijp te fixeren.
Daarna ben ik met Belgische assistentie overgegaan de kleppen en
klepzittingen in te slijpen, zodat deze weer netjes afsluiten. Bij die operatie
brak pardoes de vierde klepseal af, dus ik moest nog even een nieuw setje
bestellen.
En dan toch een kleine tegenvaller gisteren: de zuigers blijken beide een
scheur te hebben die ik niet vetrouw. Wie goed kijkt, ziet aan de
bovenkant van de breuklijn ook een beschadiging op de rand van de
zuigers. Bovendien had een van de cilinders aan de binnenkant onder (dus
bij de aansluiting op het carter) een haarscheur van zo'n 2 cm. Ik kies dan
toch voor een nieuwe set zuigers en cilinders om straks geen risico te lopen.
http://www.glimeend.nl/zdz.html
Groet van
Jesper
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)