Project Z - restauratie van een 2CV Spécial 1977

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Gebruikersavatar
2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 627
Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
Locatie: Ulestraten

Bericht door 2cvmaarten » vr 24 jan, 2014 09:22

Ik had ook zo'n beschadiging op mij oliekoeler dit heb ik opgelost door er een smal stukje alluminium tape overheen te plakken. Misschien dat je er ook iets mee kan?? Is in ieder geval goedkoper om af een toe eens een stukje tape te plakken dan een nieuwe oliekoeler te moeten monteren.
Je bent wel flink bezig, zier er goed uit!
Citroen 2cv6 special 1986

Jesper
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1000
Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jesper » wo 29 jan, 2014 00:00

Soms zit het mee, soms zit het tegen.

De cilinderkoppen zijn nu ook schoon. Alle motoronderdelen zijn dus nu schoon. Op
naar de volgende stap: de eigenlijke motorrevisie.

Afbeelding

Bij controle van de kleppen bleek dat drie van de vier kleppen lekten. Demontage en
inslijpen van de kleppen is dan de volgende stap. Helaas werkte het door sleutelmaatje
D. te A. zelfgemaakte kleppentooltje niet. Dus hebben we het uit Zweden geïmporteerde
tooltje van de Biltema gebruikt, maar die is in zijn hefboom net te kort. De klepveren
gaven geen krimp.

Afbeelding

Het wachten is op de deus-ex-machina, die wellicht morgen uit België met het juiste
gereedschap verschijnt.

Groet van
Jesper

http://www.glimeend.nl/zdz.html
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)

schroef
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 549
Lid geworden op: wo 5 apr, 2006 21:32
Locatie: vlaardingen

Bericht door schroef » wo 29 jan, 2014 00:14

ik heb op mijn klepverentang een oude stoterbus gelast en daar weer een sleufje uitgeslepen. Past prima

Jesper
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1000
Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jesper » wo 29 jan, 2014 00:25

Even een vraag tussendoor: eigenlijk ben ik alleen met moderne Eendenremtechniek
vertrouwd. Dus met DOT4 en trommelremmen voor heb ik geen ervaring.

Omdat ik een gereviseerde versnellingsbak voor een 2CV6 heb staan, wilde ik die gaan
gebruiken. Nu vroeg ik mij of ik de trommelremmen, dus vooral de ankerplaten van de
oude bak, kan overzetten op de "moderne" gereviseerde bak.

Heeft iemand daar ervaring mee?

Afbeelding

Groet van
Jesper
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)

Jesper
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1000
Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jesper » wo 29 jan, 2014 00:27

schroef schreef:ik heb op mijn klepverentang een oude stoterbus gelast en daar weer een sleufje uitgeslepen. Past prima
Ja, zoiets hadden wij ook in ons hoofd, maar het ontbrak ons aan tijd om dat nog even in
elkaar te flansen. Morgen weer verder... ;-)

Groet van
Jesper
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 573
Lid geworden op: do 13 okt, 2005 15:30
Contacteer:

Bericht door Bartje » wo 29 jan, 2014 19:02

jesper schreef:Even een vraag tussendoor: eigenlijk ben ik alleen met moderne Eendenremtechniek
vertrouwd. Dus met DOT4 en trommelremmen voor heb ik geen ervaring.

Omdat ik een gereviseerde versnellingsbak voor een 2CV6 heb staan, wilde ik die gaan
gebruiken. Nu vroeg ik mij of ik de trommelremmen, dus vooral de ankerplaten van de
oude bak, kan overzetten op de "moderne" gereviseerde bak.

Heeft iemand daar ervaring mee?

Afbeelding

Groet van
Jesper

Hoi, heb van't jaar mijn ami 6 bak gereviseerd, heb met dit precieze klusje heb ik geen directe ervaring, maar het moet kunnen.
Er zit wel een haakje aan... de ankerplaaten zitten opgesloten tussen de as en de as(lager)houder/naaf (weet niet precies hoe het heet). De asnaven/houders links en rechts sluiten de difflagers op en houden met shims het diff precies op z'n plek in verhouding tot het pignonwiel.
Als je nu de assen met houder wisselt voor een setje met ankerplaten is het niet onwaarschijnlijk dat deze preciese afstelling van het diff niet meer klopt, omdat de ashouders net 0,0xmm langer of korter zijn....

Om dit te voorkomen zou je de uitgaande assen van je goeie 6 bak uit hun houders moeten halen en om de ankerplaaten ertussen te zetten.

hopelijk is het verhaal een beetje duidelijk.

Wat je ook doet, succes, is een leuke auto!

Jesper
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1000
Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jesper » vr 31 jan, 2014 12:41

Bartje schreef:Hoi, heb van't jaar mijn ami 6 bak gereviseerd, heb met dit precieze klusje heb ik geen directe ervaring, maar het moet kunnen.
Er zit wel een haakje aan... de ankerplaaten zitten opgesloten tussen de as en de as(lager)houder/naaf (weet niet precies hoe het heet). De asnaven/houders links en rechts sluiten de difflagers op en houden met shims het diff precies op z'n plek in verhouding tot het pignonwiel.
Als je nu de assen met houder wisselt voor een setje met ankerplaten is het niet onwaarschijnlijk dat deze preciese afstelling van het diff niet meer klopt, omdat de ashouders net 0,0xmm langer of korter zijn....

Om dit te voorkomen zou je de uitgaande assen van je goeie 6 bak uit hun houders moeten halen en om de ankerplaaten ertussen te zetten.

hopelijk is het verhaal een beetje duidelijk.

Wat je ook doet, succes, is een leuke auto!
Bartje, het is duidelijk. ;-) Langs andere kant had ik eenzelfde advies gekregen. Ik moet
er nog eens over nadenken of ik dat zelf ga doen, of da ik de oude bak laat reviseren of
dat ik er - dat is wellicht vloeken in de kerk - een schijvenbak in zet.

Groe van
Jesper
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)

Jesper
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1000
Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jesper » vr 31 jan, 2014 12:45

De kleppen zijn los, dankzij onverwachte hulp uit België.

Afbeelding

Zo kon ik beginnen met het inslijpen van de cilinderopeningen aan de binnenkant van de
cilinderkoppen.

Afbeelding

Groet van
Jesper

http://www.glimeend.nl/zdz.html
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 807
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » vr 31 jan, 2014 16:53

Nu je toch bezig bent zou ik, als er toch al een gereviseerde bak klaar staat, de boel in een keer overzetten naar groen systeem. Andere HRC, remcylinders achter en hier en daar wat rubbertjes vervangen en klaar.
------------------------------
Traction 11 BL 1950

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 573
Lid geworden op: do 13 okt, 2005 15:30
Contacteer:

Bericht door Bartje » vr 31 jan, 2014 18:23

Of je rijd met rommels en doet er dot5 in, als ik me niet vergis trekt dat geen vocht aan :wink: doe wat je het beste uitkomt/waar je zin in hebt, het is maar een auto.

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » vr 31 jan, 2014 21:50

jup. Alle rubbers vervangen en de leidingen goed spoelen, en dan kan je op dot 5.0 (!) rijden.5.1 is nog steeds hygroscopisch dus moet je niet hebben. 5.0 is Paars van kleur.

Jesper
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1000
Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jesper » vr 31 jan, 2014 22:10

Het hele remsysteem moet vervangen. De HRC, alle leidingen. Dus de gedachte om over te
gaan op LHM was al bij me opgekomen. Die gereviseerde bak maakt de keuze wellicht
makkelijker. Bovendien zei sleutelmaatje D. te A.: dan houd je alles overzichtelijk en
technisch hetzelfde; de Acadiane en de glimmend hebben tenslotte al LHM...

Groet van
Jesper
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)

Jesper
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1000
Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jesper » vr 21 feb, 2014 01:23

Na een week vakantie - IJsland, een aanrader - heb ik me maar weer aan de motorrevisie
gewaagd. Alle te vervangen onderdelen zoals pakkingen heb ik inmiddels in huis. Voor het
hermonteren heb ik toch no maar de carterhelften nagelopen en vooral de pasvlakken goed
schoongemaakt. En in een moeite door heb ik het spruitstuk onder handen genomen. Dat is
nu ook klaar voor hermontage.

Afbeelding

http://www.glimeend.nl/zdz.html

Groet van
Jesper
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)

Jesper
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1000
Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jesper » zo 23 feb, 2014 23:30

De koelbeplating van de motor zit in de primer en hangt aan de waslijn te drogen.

Afbeelding

En zo ziet het eruit in chocoladebruin:

Afbeelding

http://www.glimeend.nl/zdz.html

Groet van
Jesper
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)

Jesper
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1000
Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jesper » do 6 mar, 2014 16:00

Inmiddels heb ik ook de warmtewisselaars opgeknapt. Eén van beide
moest gelast worden om de pijp te fixeren.

Afbeelding

Daarna ben ik met Belgische assistentie overgegaan de kleppen en
klepzittingen in te slijpen, zodat deze weer netjes afsluiten. Bij die operatie
brak pardoes de vierde klepseal af, dus ik moest nog even een nieuw setje
bestellen.

Afbeelding

En dan toch een kleine tegenvaller gisteren: de zuigers blijken beide een
scheur te hebben die ik niet vetrouw. Wie goed kijkt, ziet aan de
bovenkant van de breuklijn ook een beschadiging op de rand van de
zuigers. Bovendien had een van de cilinders aan de binnenkant onder (dus
bij de aansluiting op het carter) een haarscheur van zo'n 2 cm. Ik kies dan
toch voor een nieuwe set zuigers en cilinders om straks geen risico te lopen.

Afbeelding

http://www.glimeend.nl/zdz.html

Groet van
Jesper
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)

Plaats reactie